הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בתל אביב; נייס זינקה ב-7%, קמטק ב-5%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9%, ת"א 90 עלה ב-0.1% • השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים • בוול סטריט נרשם השבוע הטוב ביותר למדד ה-S&P 500 השנה • מתחילת השנה, טסלה מציגה את הביצועים הגרועים ביותר ב-S&P 500 • ובאיי.בי.איי מעריכים: בשנה הקרובה האינפלציה תעלה לשיעור של 3%

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:31

המסחר בתל אביב ננעל הערב בעליות שערים. מדד ת"א 35 הוסיף 0.9%, ומדד ת"א 90 ננעל בעלייה קלה של 0.1%. מדד הבנקים עלה ב-0.5%. 

בשוקי האג"ח - איגרות החוב הממשלתיות רשמו שינויים קטנים, איגרת החוב לעשר שנים נסחרה בתשואה של 4.25%, והאיגרת לשנתיים ב-3.98%. באג"ח הקונצרניות, מדדי התל בונד 20, 40 ו-60 עלו ב-0.2%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.9 מיליארד שקל. 

16:37

חברת קמטק , הודיעה היום כי קיבלה הזמנה חדשה בהיקף של כ-25 מיליון דולר מיצרנית tier-1 של רכיבי HBM, לבדיקה ומדידה של רכיבי זיכרון בפס רחב (HBM). קמטק צפויה לספק את מרבית המערכות במהלך המחצית השנייה של 2024.

HBM הינו מרכיב מרכזי ביישומי מחשוב עתירי ביצועים (HPC) אשר צפויים לגדול בקצב צמיחה שנתי ממוצע של 25% בשנים הקרובות. רפי עמית, מנכ"ל קמטק מסר: "אנו מצפים להזמנות HBM נוספות בהמשך השנה, אשר צפויה להיות שנת שיא עבור קמטק".

15:57

קבוצת התשתיות רימון מציגה תוצאות חזקות ל-2023 עם צמיחה בכל מגזרי הפעילות ושיא בהכנסות וברווחים. ההכנסות לשנת 2023 זינקו בכ-62.5% לכ-748.9 מיליון שקל. הרווח הנקי ב-2023 צמח בכ-28.2% לכ-65 מיליון שקל; ה-EBITDA בשנת 2023 צמח בכ-30.5% לכ-117 מיליון שקל. 

ברבעון הרביעי ההכנסות גדלו בכ-23.2% לכ-169.5 מיליון שקל והרווח הנקי ברבעון עלה לכ-11.3 מיליון שקל. צבר עבודות החברה סמוך למועד פרסום הדוח עלה לכ-2.09 מיליארד שקל.

14:59

לדוחותיה הכספיים השנתיים של חברת המכשור הרפואי אינסייטק הוצמדה הערת "עסק חי" - כך עולה מדיווח של החברה הבורסאית אלביט מדיקל , המחזיקה ב-3.1% מהון המניות של אינסייטק (2.5% בדילול מלא). 

לפי הדיווח, "אינסייטק הפנתה את תשומת-לב החברה לכך שבדוחותיה הכספיים נכללת הערת עסק חי לאור היקף המזומנים הקיים (שאינו מספק ל-12 חודשים קדימה), הגידול המשמעותי בהתחייבויות החברה לעומת הרבעון השלישי של שנת 2023, ולאור חשש מפני אי עמידה בתנאי ההלוואות שנטלה לצורך מימון פעילותה". 

14:00

ביטוח ישיר פרסמה הבוקר את תוצאותיה הכספיות - הרווח הכולל של החברה בשנת 2023 הסתכם בכ-149.8 מיליון שקל, גידול של 193% בהשוואה לסך של כ-51.1 מיליון שקל ב-2022. השינוי נובע משיפור משמעותי בתוצאות החיתומיות בענף רכב רכוש שהיה הפסדי בשנתיים האחרונות עבור כל חברות הביטוח, וכן בענפי החבויות האחרים ובהכנסות מהשקעות. הרווח קוזז בחלקו מירידה בענפי רכוש אחרים, בענף רכב חובה ובמגזרי חיים ובריאות.

הרווח הכולל ברבעון הרביעי של השנה הסתכם בכ-48.8 מיליון שקל לעומת רווח כולל של כ-45.6 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של כ-7%. החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-65 מיליון שקל, המהווה, יחד עם דיבידנד של כ-40 מיליון שקל שחולק ב-17 באוגוסט 2023, כ-70% מהרווח השנתי השוטף לשנת 2023, וזאת בהתבסס על תוכנית ניהול ההון של החברה.

12:54

חברת המיקרו-מוביליטי, מיה דיינמיקס , מדווחת על קבלת מקדמה על סך 1 מיליון דולר מתוך סך של 3.5 מיליון דולר עבור הזמנת 1,000 כלים ראשונים מחברת Quadsolo LLC, המפיצה הבלעדית של מוצרי החברה בארה"ב ובקנדה. יתרת התשלום תבוצע עם מסירת הכלים למפיץ בשער המפעל.

ההזמנה בוצעה בהמשך לדיווח מיום 9 בינואר 2024 על התקשרות בהסכם הפצה בלעדי בארה"ב ובקנדה עם Quadsolo אשר כלל התחייבות להזמנות מינימום בהיקף 25 אלף כלים מסדרת Mia-four לאורך תקופה של 5 שנים על סך של כ-75 מיליון דולר.

11:21

המסחר בת"א מתנהל כעת בעליות שערים. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ומדד ת"א 90 ב-0.6%. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב מדד ת"א ביומד שמוסיף לערכו כ-2%, מדד הבנקים עולה בכ-0.6%. 

מנועי בית שמש  פרסמה הבוקר את תוצאותיה הכספיות. עלייה בביקושים מהשוק הצבאי וממגזר התעופה האזרחי סידרו לחברה, שבשליטת קרן פימי (35%) תוצאות שיא בסיכום שנת 2023. הכנסות החברה עלו ב-28% בסיכום השנה והסתכמו ב-209 מיליון דולר, וכך גם ההכנסות ברבעון האחרון שעלו ב-39% ל-59 מיליון דולר. החברה בניהולו של רם דרורי רשמה עלייה של 182% ברווח הנקי (בנטרול עסקה למכירת מגרש בסמוך למפעל שלה בבית שמש) וזה הסתכם ב-13.3 מיליון דולר.

10:31

המדדים המרכזיים בתל אביב נסחרים בעליות קלות. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב מדד ת"א ביומד שמוסיף לערכו כ-2%.

חברת אלביט מערכות  מרכזת עניין הבוקר לאחר שדיווחה כי זכתה בחוזה בסך כ-300 מיליון דולר לאספקת פתרונות הגנה ללקוח בינלאומי. 

גם מניית חברת טקטונה , העוסקת בפיתוח תוכנות ומסחר בנכסים דיגיטליים מרכזת עניין לאחר שדיווחה על רכישת 40% ממניות חברת הוריזון מבית אלטשולר-שחם. במסגרת העסקה, טקטונה תרכוש מבעלי המניות המוכרים את כל מניותיהם בהוריזון, המהוות כ-36.20% מהון המניות של הוריזון, וזאת בתמורה לסך של כ-18 מיליון שקל.

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.3%. 

בולטות לחיוב מניות פוקס , אופקו הלת' , נייס , אלקטרה נדלן  ופריון נטוורק .

מנגד, איי.סי.אל , חברה לישראל , טאואר , תדיראן גרופ  ומג'יק  נסחרות בירידות.

08:52

שבוע המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח בהיחלשות קלה של השקל מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק מב-0.3% מול השקל ונסחר סביב 3.63 שקלים. האירו מתחזק מול השקל בשיעור דומה ועומד בשעה זו על 3.93 שקלים.

08:01

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש (א'), הבורסה בתל אביב הייתה סגורה ביום ראשון לרגל חג פורים. שבוע המסחר הקודם הסתיים עם עליות שערים במדדי המניות, לצד ירידה במדד הפחד.

בסיכום השבועי של הבורסה נכתב כי המסחר התנהל על רקע השקט היחסי הנשמר גם בשבוע השני של חודש רמדאן, וכן על רקע פרסום הלמ"ס על המשך ירידה באינפלציה ל-2.5% נכון לסוף פברואר, שיעור שנמוך מהרף העליון של היעד, העומד על 3%. לאור זאת, יש ציפיות בשוק להורדת ריבית שנייה השנה על-ידי בנק ישראל, כשהמועד הבא לפרסום הריבית הוא ב-8 באפריל.

נראה כי המדדים המרכזיים בתל אביב מתחילים לצמצם פערים מול שאר מדדי המניות המרכזיים בעולם כאשר מתחילת השנה מדד ת"א 35 עלה ב-6.1%, מדד ת"א 90 ב-11.4% ומדד S&P 500 ב-9.7%.

מספר חברות פרסמו דוחות ביום ראשון וכן בסוף השבוע שעבר, והמניות צפויות להגיב בתחילת שבוע המסחר הנוכחי - בין אלה: פוקס, סולגרין, רימון, שנפ וביו מיט.

בדוחותיה הכספיים של קבוצת פוקס , קמעונאית האופנה הגדולה בישראל, שנת 2023 הסתיימה עם צמיחה בהכנסות לצד ירידה דו ספרתית ברווחיות. הקבוצה, ששולטת בין היתר בחברות ריטיילורס (זכיינית נייקי) וטרמינל איקס, ותחת פעילותה נמצאות גם חנויות אמריקן איגל, פוקס הום, מנגו, ללין ואחרות - רשמה ב-2023 הכנסות של כ-5.4 מיליארד שקל, עלייה של 11% לעומת שנה קודמת, המוסברת בעיקר בגידול בשטחי המסחר, למרות השפעה שלילית של המלחמה בסוף השנה. 

מניית נקסט ויז'ן  עלתה לאחרונה לכותרות לאחר שזינקה בכ-800% מאז הנפקתה. מדובר בסיפור הצלחה יוצא דופן: חברה צומחת, רווחית ומחלקת דיבידנדים, שמאז הונפקה הניבה למשקיעים תשואה חלומית של מאות אחוזים, תוך שהיא עוקפת בשווייה חברות ותיקות ומבוססות ממנה בהרבה, כמו רשת המזון רמי לוי, ענקית התקשורת סלקום וחברת כרטיסי האשראי ישראכרט. כעת, כשהיא נסחרת בשווי של 3.7 מיליארד שקל, יש מי שתוהה האם נקסט ויז'ן, שנהנית מהפריחה בתעשיות הביטחוניות בעולם, הפכה ליקרה מדי. 

הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.7%, ההנג סנג עולה ב-0.2%, בורסת שנגחאי נסחרת בשיעור דומה ומדד הקוספי יורד ב-0.2%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים הבוקר במגמה מעורבת.

יבשת במשבר, בורסות בשיא: אלו הסיבות לגאות בשוקי המניות האירופים 

בוול סטריט, מניית נייקי  ריכזה את עניין המשקיעים בסוף השבוע האחרון לאחר שענקית הספורט וההנעלה פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. החברה אומנם עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות אך הציגה תחזית עגומה לשנת 2025.

ההובלה של אדידס, הנקמה של נייקי: מאחורי הקלעים של התחרות העזה 

בסקירתם החודשית של הורייזן שוקי הון מציינים כי מתחילת 2024, טסלה הציגה את הביצועים הגרועים במדד S&P 500: "חברת צמיחה, ללא צמיחה", כך מכנה קולין לנגן, האנליטס של חברת וולס פארגו, בדו"ח חדש את חברת הרכבים החשמליים, שבעבר נחשבה לאחת החברות המבטיחות והצומחות בעולם. מתחילת השנה טסלה צללה ב-34% ומציגה את הביצועים הגרועים ביותר במדד ה-S&P 500.

להערכת הורייזן הסיבות לביצועים העגומים של טסלה  נובעים משתי סיבות: מצד אחד אנחנו עדים לירידה בביקוש לרכבים חשמליים ואיחורים באספקת הרכבים, מצד שני, השוק הסיני התחרותי נושף בעורפה של טסלה ומגדיל את הנתח שלו בשוק העולמי, ונכון לכרגע גם מאסק הודה לאחר פרסום הדוחות של החברה בינואר ופספוס התחזיות: "כי אם לא יוקמו חסמי סחר, חברות הרכבים החשמליים הסיניות יהרסו את רוב החברות בעולם".

חברות השבבים אינטל  ו-AMD  מרכזות עניין הבוקר לאחר שדוח בפייננשל טיימס כי ממשל סין הוציא הנחיות חדשות לפיהם השימוש במעבדים האמריקאים במחשבים ובשרתים ממשלתיים של החברות הנ"ל יחסמו לשימוש. ההנחיות צפויות להשפיע גם על מיקרוסופט ומערכת ההפעלה של Windows ותוכנת מסדי נתונים מתוצרת חוץ, זאת במטרה לעשות שימוש בחלופות סיניות. 

בקרב המניות הדואליות, מניית קמטק  חזרה עם פער ארביטראז' חיובי מוול סטריט וצפויה לעלות במסחר בתל אביב לאחר שהחברה, המייצרת ציוד בדיקה שמיועד לתהליך ייצור שבבים, הודיעה ביום חמישי שעבר על חלוקת דיבידנד בסך של 1.33 דולר למניה, ובסך הכול 60 מיליון דולר. הדיבידנד ישולם ב-18 באפריל לכל מי שיחזיק במניות קמטק ב-4 באפריל. 

לצד הדיווח על חלוקת הדיבידנד קמטק פרסמה גם את הדוח המורחב שלה ל-2023, ממנו עולה שעלות השכר של עמית הגיעה ל-1.7 מיליון דולר ועוד 4 בכירים קיבלו במצטבר תגמולים בעלות של 2.36 מיליון דולר. 

התאוששות? מה עשתה בסוף השבוע המניה הדואלית שנפלה ב-98% מהשיא 

2. שוקי האג"ח

גם בשוק החוב שבוע המסחר הקודם הסתיים במגמה חיובית. לפי סיכום הבורסה, איגרות החוב הקונצרניות עלו, בראשן אלו הכלולות במדד תל בונד גלובל שעלה ב-1.6% ואיגרות החוב צמודות המדד שעלו עד כ-1.4%. לעומת זאת מדד תל בונד-דולר ירד בשבוע החולף ב-0.3%, בהשפעת היחלשות הדולר ביחס לשקל.

התשואה לפדיון של אג"ח ממשלתית שקלית ל-10 שנים נותרה ללא שינוי ברמה של 4.4%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו לכל אורך העקום במהלך השבוע החולף, כאשר התשואה ל-10 שנים ירדה בכ-9 נ"ב לרמה של 4.22% והתשואה לשנתיים ירדה בכ-13 נ"ב לרמה של 4.59%. ההסתברות להפחתת ריבית בחודש יוני עומדת על כ-75%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל התחזק בשבוע שעבר הן מול הדולר והן מול האירו. שבוע המסחר במטבע חוץ הסתיים עם שער של 3.622 שקלים לדולר, ירידה של 0.85% של המטבע האמריקאי מול השקל במהלך השבוע, ועם שער של 3.917 שקל לאירו, המשקף ירידה של 1.5% של האירו מול המטבע המקומי. היחלשות הדולר מול השקל מוסברת בין היתר בציפיות להפחתות ריבית בארה"ב בהמשך השנה. שער הדולר דומה לרמתו בסוף שנת 2023, ולעומת זאת האירו נחלש מול השקל מתחילת השנה בשיעור של 2.4% (בסוף 2023 השער היה מעל 4 שקלים לאירו).

בתחום הסחורות, בבנק לאומי העריכו בשבוע שעבר שלתוצאות הבחירות בארה"ב בנובמבר 2024, יכולה להיות השפעה של ממש על מחיר הגז, וזאת לנוכח הבדלים בין הגישה של ממשל רפובליקני לבין זה של ממשל דמוקרטי בנושא של הפקה ויצוא אנרגיה מארה"ב. בשבוע שעבר נסחר הגז בארה"ב במחיר נמוך יחסית עקב היצע מקומי רב.

4. מאקרו

בין נתוני המאקרו שצפויים להתפרסם השבוע ברחבי העולם: היתרי הבנייה ומכירות בתים חדשים וכן מכירות מוצרים בני קיימא בארה"ב. גם התמ"ג לרבעון הרביעי בארה"ב יפורסם בהמשך. בבריטניה יפורסם התמ"ג, והצפי הוא לצמיחה שלילית. בגרמניה יתפרסמו נתוני האבטלה לחודש מרץ.

5. תחזית

למרות התקררות האינפלציה בישראל (2.5% קצב שנתי) , בבית ההשקעות אי.בי.אי מעריכים כי האינפלציה תעלה לשיעור של 3%, לנוכח התפוגגות ההשפעות הממתנות של המלחמה והתאוששות הביקושים ושוק העבודה, וכן בשל המדיניות הפיסקאלית המרחיבה שנוקט בנק ישראל במקביל לירידה בעוצמת הריסון המוניטרי.

גם בהורייזן מעריכים כי האינפלציה בישראל צפויה לעלות: "בחודש פברואר על מדד המחירים לצרכן ב-0.4%, אבל בנטרול סעיף הדיור קצב עליות המחירים הואץ ל-0.7%. כלומר קצב האינפלציה בישראל חוזר להאיץ והמשמעות היא שבנק ישראל ימתין בטרם יחליט על הורדת ריבית".