1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה • הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית • וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי • חדשות הנדל"ן

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות
תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

 תכנון 

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה

הוועדה המחוזית חיפה אישרה תוכנית להקמת שכונת מגורים בת כ-1,300 יח"ד במקום בסיס ההדרכה של חיל הים המתפנה בשכונת בת גלים בחיפה. התוכנית מתפרשת על כ-162 דונם ולפי הודעת רמ"י, שקידמה את התוכנית ביחד עם העירייה, היא תפתח חזית ים עירונית וטיילת רציפה לאורך רצועת החוף של חיפה.

בדיקת גלובס | קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן
הפתיעו לטובה למרות המלחמה: מה קרה להתחלות הבנייה ברבעון האחרון של 2023?

לפי רמ"י, התוכנית תכלול 20% דירות קטנות, כ-200 חדרי מלון ועוד 250 חדרי דיור מוגן. באזור הקרוב לבת גלים ייבנו מבנים בני 4-7 קומות, ובצד שקרוב לבית החולים רמב"ם תגיע הבנייה לגובה של 22-25 קומות.

בשדרה הראשית של השכונה תהיה חזית מסחרית. השכונה קרובה לתחנת הרכבת, לכביש 4 ולציר המטרונית.

כמה מהצריפים הכלולים בשטח התוכנית ונשארו מתקופת המנדט מיועדים לשימור.

התוכנית תוכננה ע"י משרד דרמן ורבקל אדריכלות.

התחדשות עירונית

הרשות להתחדשות עירונית יוצאת במבצע תמרוץ 

הרשות להתחדשות עירונית הודיעה כי תקצה תקציב נוסף בהיקף 120 מיליון שקל לשבע רשויות (קריית גת, חולון, פתח תקווה, רמלה, אור יהודה, יהוד, אשקלון) שיתנו היתרי בנייה בהתחדשות עירונית. התקציב לא יחולק שווה בשווה, אלא הרשויות מתחרות ביניהן על כמה שיותר מהכסף מתוכו.

לדברי הרשות, בכל הרשויות שנבחרו יש מלאי תכנוני מספיק של תוכניות בשלות לצאת לדרך ו"כל מה שצריך זה היתרי בנייה", ומכאן התמריץ. על 600 היח"ד הראשונות ועל כל יח"ד בתמ"א 38 מקבלים 20 אלף שקל, ומעל 600 יח"ד ורק בפינוי בינוי מקבלים 30 אלף שקל לכל יחידת דיור אם יש פטור מהיטל השבחה, או 25 אלף שקל אם יש תשלום מלא של היטל השבחה.

הרשויות יכולות להשתמש בכסף לתשתיות תומכות להתחדשות, לדוגמה כיתות ביה"ס, הגדלת צינורות ביוב, שצ"פים, גני ילדים, גני שעשועים, בתי כנסת, כבישים, תשתיות חשמל וכו'.

נזכיר כי הרשות כבר העמידה בעבר סכום של 440 מיליון שקל ל-12 רשויות מקומיות, ולדבריהן הסכומים שקיבלו אכן תמרצו הוצאת היתרי בנייה. לפי נתוני הרשות, ב-2023 חולקו בסך הכול 128 מיליון שקל. נתניה קיבלה את הסכום הגבוה ביותר, 22.7 מיליון שקל, ואחריה ירושלים עם 21.3 מיליון שקל, חיפה עם 15.1 מיליון שקל, לוד עם 14.2 מיליון שקל וגבעתיים עם 11 מיליון.

תכנון

תוכנית לתוספת מאות יחידות בגליל המערבי

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז צפון, בראשות ערן ניצן, אישרה להפקיד שתי תוכניות בגליל המערבי, שיוסיפו לאזור מאות יחידות דיור.

בנהריה אושרה להפקדה תוכנית לתוספת יחידות דיור בשכונת אריאל שרון הממוקמת בצפון-מזרח העיר. התוכנית ביוזמת חברת קרדן ועיריית נהריה, כוללת 198 יחידות דיור בחמישה בנייני מגורים, שאחד מהם הוא מגדל בן 21 קומות. התוכנית כוללת גם 4,300 מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר.

תוכנית שכונת אריאל שרון נהריה / הדמיה: משרד גורדון אדריכלים ומתכנני ערים
 תוכנית שכונת אריאל שרון נהריה / הדמיה: משרד גורדון אדריכלים ומתכנני ערים

הקרקע שייכת למדינה ולרשות המקומית, והיא קודמה כחלק מהתוכנית הכפלת אוכלוסיית העיר ליעד של כ-140 אלף תושבים. התוכנית נערכה על ידי משרד גורדון אדריכלים.

במושב לימן, הנמצא צפונית לנהריה במרחק של כ־3 קילומטרים בלבד מהגבול, מתגוררים כיום כ־700 תושבים.

התוכנית, שהוגשה על ידי האגודה החקלאית שיתופית של מושב לימן, כוללת תוספת של 222 יחידות דיור במושב: 124 יחידות דיור בנחלות, 69 יחידות דיור רגילות במגרשי הרחבה ו-29 יחידות דיור בגדלים משתנים מ-40 מ"ר ועד 80 מ"ר בבנייה מרוכזת במרכז היישוב. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מוסיפה 1,408 מ"ר לתעסוקה וכ-200 מ"ר למסחר.

מ"מ יו"ר הוועדה המחוזית צפון, ערן ניצן: "דווקא בימים קשים אלו על רקע פינוי של מושב לימן בשל המצב הבטחוני, הייתה זו זכות לקדם דיון להפקדה של תוכנית הפיתוח של המושב הכוללת את הרחבתו והסדרתו לקראת עתיד של התפתחות וצמיחה".

התוכנית נערכה על ידי האדריכל רודי ברגר.