צעד ראשון? תשעה יישובים באשכול ייכללו בתוכנית מינהלת תקומה

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, הודיע על הרחבת "חבל תקומה" לאחר מאבקים של ראשי המועצה האזורית אשכול לדורותיהם, שרבים מיישוביה נפגעו ב־7 באוקטובר • עלות ההחלטה מוערכת בכ־200 מיליון שקל

קיבוץ צאלים. / צילום: Shutterstock
קיבוץ צאלים. / צילום: Shutterstock

אחרי שנים של מאבקים, שהגיעו לשיאם בעקבות מתקפת 7 באוקטובר, נראה כי המדינה נוקטת צעד ראשון לשינוי יחסה וטיפולה ביישובים שמעבר לקו 7 הקילומטרים מגבול עזה. כפי שפרסמנו בגלובס, הגדרת אזור עוטף עזה נקבעה על סמך בדיקה ביטחונית שנעשתה אי שם ב־2006, ברצועה צרה סביב הגבול, בטווח של עד 7 קילומטרים ממנו, למרות שטווח הטילים שיורים ארגוני הטרור עבר כבר לפני שנים רבות את המרחק הזה.

פורסם תזכיר "חוק חבל התקומה": יוצר "מסגרת נורמטיבית" - ומציע מעט מאוד צעדים אופרטיביים
השקעה של עשרת אלפים שקל לילד: הפרטים של תוכנית מינהלת תקומה נחשפים

ההחלטה הותירה בחוץ יישובים רבים, בעיקר במועצה האזורית אשכול, שם ישנם תשעה יישובים עם כ־4,500 תושבים (כשליש מתושבי המועצה כולה) אשר נמצאים מעבר לטווח שבעת הקילומטרים: נווה, בני נצרים, צוחר, אוהד, תלמי אליהו, שדה ניצן, גבולות, אורים וצאלים. לאורך השנים, מנסים התושבים לשנות את ההבחנה הזו. המאבק הפך עיקש יותר בעקבות מתקפת חמאס, אשר מחבליו הגיעו עד לשערי היישוב המרוחק ביותר באשכול, אורים. כעת, נראה כי חל שינוי בגישת המדינה לעניין.

"לא ניתן לעשות הפרדה"

פעילותה של מינהלת תקומה האחראית על שיקום ופיתוח חבל עוטף עזה, מסתמכת על החלטת הממשלה 980 שהתקבלה ב־19 באוקטובר, המסתמכת על אותה הבחנה של 7 הקילומטרים מהגדר. אומנם החלטת הממשלה 988 הכירה בשישה מתשעת היישובים כזכאים לפינוי על ידי הממשלה (צוחר, נווה, בני נצרים, אוהד, תלמי אליהו, שדה ניצן), אך זו אינה נוגעת לפעילות מינהלת תקומה, ולא מפנה תקציבים מצד המינהלת אליהם במסגרת תוכנית החומש שאותה אמורה לאשר הממשלה בימים הקרובים.

כעת, מעט לפני הצגת התוכנית בפני הממשלה, מגיעה בשורה מכיוון משרד ראש הממשלה: במכתב ששלח מנכ"ל המשרד, יוסי שלי, לראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני, הוא מציין כי "הצעת המחליטים של מינהלת תקומה שתובא לאישור הממשלה תיתן מענים לפרט גם ברמה האזורית ובתוך כך לכלל יישובי המועצה בהיבטי שירותי חינוך, בריאות ורווחה". מה היקף התקציב שיידרש למימוש החלטה זו? התקציבים הישירים לחינוך, לבריאות ולרווחה בתוכנית האסטרטגית למינהלת תקומה מסתכמים בכ־3.13 מיליארד שקל. סעיפי התוכנית מפלחים את התקציבים הללו לפי מועצות ורשויות, ובהתאם לפילוח זה, הכללת כ־4,500 תושבים נוספים בתוכנית החומש של תקומה משקפת, בחישוב גס, תקציבים בסך של כ־200 מיליון שקל.

אולם, מדובר בהחלטה חלקית, שכן היא לא מתייחסת לתחום העיקרי שבו ממתינים היישובים לשינוי: תחום הביטחון. כך למשל, המדינה מימנה מיגון מלא לכלל היישובים בטווח 0-7 ק"מ מהגדר, אך לא עשתה זאת ביישובים המרוחקים יותר, גם אם הם נמצאים מאות מטרים בלבד מעבר לאותו טווח. את העניין הזה מבטא גם מנכ"ל משרד רה"מ במכתבו: "כל הרחבה של 'חבל התקומה' לערים וליישובים נוספים תצטרך לעמוד במבחן חוות הדעת הביטחונית".

ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, שלח בתחילת השבוע מכתב בנושא זה אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בשיחה עם גלובס הוא אומר: "אני שמח שנתנו את המענה הזה, שכן חינוך, בריאות ורווחה הם התחומים החשובים ביותר לפרט ואין לזלזל בהם - אבל זו רק טיפה בכוס הריקה, קצה קצהו של הפתרון".