לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים • המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock
אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

אולמות קולנוע בנויים עם רצפות בטון משופעות, לצורת סידור הישיבה. הם דורשים חדרים גדולים וחסרי חלונות ולעתים קרובות הם תקועים במיקומים שלא רואים אותם, מאחורי קניונים שנאבקים לשרוד.

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה 
30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל 

כל אלה מקשים על בעלי הנכסים להפוך אולם קולנוע לחנות של Cheesecake Factory או של Dick’s Sporting Goods. עלויות הבנייה הגבוהות ומאפייני הבנייה הייחודיים עודדו את בעלי הנכסים להוריד שכר דירה רק כדי שהשטחים יישארו מאוכלסים.

"להפוך אולם קולנוע למשהו אחר זה מאוד יקר וקשה", אומר אנדי גרייזר, נשיא משותף בחברת הייעוץ A&G Real Estate Partners.

מסכי ענק וקוקטיילים למבוגרים

בינתיים, כמה מפעילים של בתי קולנוע משקיעים בהם במטרה להפוך אותם למקומות יותר מלהיבים לצפות בסרט. הם מתקינים מסכי ענק, מגרשי משחקים לילדים ולאונג' עם קוקטיילים למבוגרים.

אולמות קולנוע הם בין הסקטורים היחידים בענף הקמעונאות שבהם ידם של בעלי הנכסים אינה על העליונה כרגע. מגזר הקמעונאות התאושש בגדול מאז המגפה. המלאי מצומצם וחלה עלייה מחודשת בקניות בחנויות פיזיות וביציאה לאכול, והדבר דחף את השכירות כלפי מעלה.

הזמינות של שטחי מסחר נפלה לשפל חדש, ובעלי הנכסים לא היו צריכים להציע התאמות בשכר הדירה. הם פשוט החליפו רשתות שכשלו כמו Bed Bath & Beyond בשוכרים שמצבם טוב יותר, ובשכר דירה גבוה יותר.

אבל בכל הקשור לאולמות קולנוע, אומר כריס ג'ונסון, בעלים של רשת בתי קולנוע קטנה במערב התיכון, "שכר הדירה ירד".

ג'ונסון הוא הבעלים של רוב הנדל"ן שלו, אבל יש לו כמה גם בתי קולנוע בשטחים שהוא שוכר, עליהם התשלום מחושב בשיעור מסוים מההכנסות. הוא בונה את האולמות שלו בעצמו ומשקיע בכיסאות עור נוחים ומחוממים, במסכים גדולים - אבל משלם סכום נמוך ומשלם לבעל הנכס תוספת כשההכנסות עולות על סכום מסוים.

יש כיום 36,400 מסכי קולנוע בארה"ב, ירידה של כמעט 12% לעומת 2019, לפי חברת הייעוץ הבריטית Omdia.

AMC Entertainment, מפעילת בתי הקולנוע הגדולה בעולם, סגרה 169 בתי קולנוע מאז סוף 2019 ופתחה 60. היא חמקה מפשיטת רגל בתקופת הקורונה לאחר שמשקיעים הצילו אותה תחת ההאשטאג #SaveAMC.

"בתי הקולנוע החדשים שאנחנו פותחים הם הרבה יותר רווחיים מאלה שאנחנו סוגרים", אומר מנכ"ל AMC אדם ארון.

האנליסטים אופטימיים לגבי מהפך ב־2025

למרות זאת, הירידה בהכנסות בקופות הקטינה את הרווחים של בתי הקולנוע, וארון אומר שהחברה מתכננת לנהל משא ומתן על הורדת שכר הדירה.

Cineworld, הרשת השנייה בגודלה בעולם, והבעלים של Regal Cinemas, חמקה מפשיטת רגל בקיץ שעבר לאחר שסגרה 75 מתוך 505 בתי הקולנוע שלה בארה"ב.

לבתי קולנוע ששרדו את מה שהייתה אולי ההתמוטטות הגדולה ביותר של התעשייה, מפעילי האולמות והאנליסטים אופטימיים לגבי מהפך ב־2025.

האטת הייצור הנובעת משביתות התסריטאים והשחקנים צפויה להידלדל, ותספק לבתי הקולנוע יותר סרטים להציג.

אבל יש פער גדול לסגור. גם עם להיטי הקופות "ברבי" ו"אופנהיימר" וההקרנות של הופעות של טיילור סוויפט וביונסה שמשכו קהל, סך כל כרטיסי הקולנוע שנמכרו נותר נמוך ב־33% בהשוואה ל־2019, לפי אתר The Numbers, שעוקב אחר נתוני שוק הקולנוע.

"אנחנו לא בימים שבהם הייתם הולכים לקניון בשבת, נפגשים עם חברים ורואים מה מוצג בקולנוע", אמר ברוס נאש, בעלי חברת נאש שירותי מידע שמפיקה את הנתונים.

ההכנסות בבתי הקולנוע הגיעו ל־110 דולר לרגל רבועה בשנה שעברה, שיפור אך עדיין כ־20% מתחת לרמה ב־2019, לפי דטקס פרופרטי סולושנס, שעוקבת אחר תשלומי שכירות ממרכזי קניות וחנויות ברחבי ארה"ב.

כך שמפעילי בתי הקולנוע צריכים ליצור חוויות טובות יותר. ברד אוק, טקסס, רשת B&B Theatres, בת 100 שנים, פתחה לאחרונה מתחם בתי קולנוע חדש. אחד מהם מציע מסך רחב בגובה 7 קומות. מסך אחר מקיף את צדי האולם, ומאפשר צפייה ב־270 מעלות. לאולם שלישי יש גן שעשועים שבו "ילדים יכולים לשחרר אנרגיות" לפני התחלת הסרט, מספר ברוק בגבי, סגן נשיא החברה המשפחתית.