הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן • באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg
הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן מעורר אמוציות בקרב אמריקאים המתנגדים למלחמה בעזה. בפרויקט, בתקציב של 4 מיליארד שקל, זכו ענקיות הטכנולוגיה גוגל ואמזון, שהתחייבו להקים חוות שרתים בארץ ולספק שירותי ענן לממשלה ולגופים נוספים, לתקופה של שבע שנים עם אפשרות להארכות נוספות עד 23 במצטבר. צה"ל הוא גם אחד הלקוחות.

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר 
ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר 

היום (ג') פורסם כי מספר עובדי גוגל, הן במשרדי החברה בניו יורק והן בקליפורניה, פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של גוגל עם ממשלת ישראל. באתר Wired דווח שזוהי הסלמה לאחר סדרת אירועי מחאה שארגנה קבוצת עובדים שקוראת לעצמה No Tech for Apartheid, המתנגדים לעבודה עם ממשלת ישראל, בפרט בשל המלחמה. לפי הדיווח, עשרות עובדים התבצרו בשני האתרים, בין היתר במשרדי מנכ"ל גוגל קלאוד תומס קוריאן, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול", וחלקם עזבו.

בוושינגטון פוסט דווח שמספר עובדים נעצרו בשעות הערב, ולפי נציגה של המוחים מדובר על תשעה עובדים בשני האתרים. דוברת מטעם גוגל מסרה לוושינגטון פוסט שהפרעה פיזית לעובדים אחרים ומניעת גישה למתקני החברה היא הפרה ברורה של מדיניות החברה, וכי העובדים הוצאו לחופשה ונמנעה מהם הגישה למערכות החברה. לדברי הדוברת, "לאחר שסירבו לבקשות רבות לעזוב את המקום, גורמי אכיפת החוק התערבו במטרה להבטיח את הבטיחות במשרד".

"לאמזון יש לקוחות ממשלתיים עם היסטוריה של הפרת זכויות אדם"

בזמן שבגוגל הרוחות סוערות, באמזון ההתנגדות לנימבוס הגיעה בימים האחרונים בדרך רשמית יותר. בחברות ציבוריות, לבעלי מניות יש אפשרות להעלות להצבעה באסיפה הצעות מטעמם.

אמזון פרסמה לאחרונה זימון לאסיפה השנתית של בעלי המניות שלה שתתקיים בחודש הבא, וגוף בשם American Baptist Home Mission Society (גוף נוצרי שעוסק בתרומות והתנדבות, ומשקיע בין היתר במניות אמזון) מבקש מבעלי המניות להצביע בעד הצעה מטעמו בנוגע ל"דיווח על בדיקת נאותות ללקוחות". ההצעה כוללת דרישה לדוח שיפורסם על-ידי חברה עצמאית שאינה קשורה לאמזון בנוגע לתהליכי בדיקת נאותות ללקוחות, וקביעה האם הלקוחות משתמשים במוצרי ושירותי החברה באופן שתורם להפרת זכויות אדם. בפירוט להצעה הם כותבים כי "לאמזון יש לקוחות ממשלתיים עם היסטוריה של הפרת זכויות אדם", ומזכירים את פרויקט נימבוס "המשתמש בשירותי הענן של אמזון לתמיכה במערכת האפרטהייד שבמסגרתה פלסטינים מפוקחים, נעצרים שלא כדין ומעונים", כהגדרתם.

אמזון מתנגדת להצעה ומציינת בזימון לאסיפה שזו השנה החמישית ברציפות שבה עולה הצעה מסוג זה והיא אינה נתמכת בעובדות. במקביל, גוף השקעות בשם JLens (שמשקיע לדבריו על פי ערכי היהדות), יחד עם הליגה נגד השמצה, פרסמו דיווח מטעמם לקראת האסיפה באמזון ובו קריאה להתנגד להצעה.

לדבריהם, "ההצעה כוללת שפה שקרית ומטעה, עלולה להעצים אנטישמיות ושואפת לייצר דה-לגיטימציה לזכות הקיום של ישראל". הם מפרטים מדוע לדעתם הטענה לאפרטהייד שקרית ומוסיפים כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני אינו תוצאה של מערכת שליטה על בסיס גזע, אלא של גורמים גיאו-פוליטיים וביטחוניים. "השימוש במונח אפרטהייד מוחק את צרכי הביטחון החיוניים של ישראל להגן על עצמה מפני איומים קיומיים", הם כותבים. "תיוג של ישראל כמדינת אפרטהייד מטשטש את הקווים בין ביקורת על מדיניות ישראל לבין אנטישמיות שמייצרת דמוניזציה של מדינת היהודים ועלולה להוביל למעשי עוינות כלפי יהודים בארה"ב ובמקומות אחרים".

אמזון היא לא החברה היחידה בה יש מעין "מלחמת פרוקסי" בין גופים שונים לקראת ההצבעה באסיפות, שנוגעת ספציפית לישראל, וכך קרה בשבועות האחרונים גם בשתי חברות ביטחוניות שנסחרות בוול סטריט - RTX (לשעבר ריית'ון) ולוקהיד מרטין. ב-RTX ישנו גוף השקעה שמבקש להעלות הצבעה הדורשת מהחברה לפרסם דוח שנתי בנושא שמירה על זכויות אדם. בין היתר הוא מציין בהצעה שלו שהחברה מוכרת נשק לישראל, "שמתחזקת מערכת של אפרטהייד", לדבריו. RTX מתנגדת להצעה, וגם במקרה זה JLens פרסמו התנגדות וכותבים כי ההצעה כוללת הצהרות פוגעניות ומוטות. בלוקהיד מרטין עלתה הצעה דומה, ומוזכרת שם מכירת מטוסי F-35 לישראל. חברת מחקר בשם Bowyer Research פרסמה התנגדות להצעה.