גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית • המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר
טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

 

מאז פרוץ המלחמה נרשמה עלייה בגילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות, ואלו התגברו עוד יותר בעקבות התקיפה האיראנית - כך עולה מדוח חדש של ארגון CyberWell, שפיתח פלטפורמה למלחמה באנטישמיות ברשת באמצעות דאטה ומודלי AI.

ישראל מתגייסת | כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים
ישראל מתגייסת | הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון
ישראל מתגייסת | החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

הרשתות שנבדקו הן פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, יוטיוב ו־X (טוויטר), כאשר המדיניות הרשמית של כולן אוסרת פרסומים בנושאי הכחשת שואה. עם זאת מהדוח, שהוכן לקראת יום השואה, עולה כי קיימים פערים באכיפה, ושיעורי ההסרה של תוכן מדווח משתנים בין שפות שונות. כך, שיעור ההסרה באנגלית עומד על 35%, בעוד שבערבית מדובר ב־9% בלבד.

נרטיבים אנטישמיים

בעקבות התקיפה האיראנית על ישראל באמצע אפריל נרשמה עלייה בתגובות אנטישמיות ובשיח שטנה בהקשרי שואה, כולל גל עלייה בתמיכה והאדרה של היטלר. בטוויטר, למשל, הביטוי "היטלר צדק" פורסם באנגלית לפחות 2,600 פעמים מתחילת אפריל, והגיע לקהל פוטנציאלי של 1.8 מיליון משתמשים.

בנוסף, נרשם זינוק בשימוש בנרטיב האנטישמי המשייך סטיות מיניות ליהודים. אם בחצי השנה שלפני ה־7 באוקטובר הופיע המונח "יהודים פדופילים" ב־1,400 ציוצים בטוויטר, הרי שבחצי השנה שאחרי המתקפה הוא הופיע ביותר מ־55 אלף פוסטים, עם קהל פוטנציאלי של מעל 16 מיליון גולשים.

הכחשת ה-7 באוקטובר

לדברי טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ"לית CyberWell, "בשבועות האחרונים אנחנו רואים כיצד מידע שקרי וקונספירטיבי בקמפוסים בארה"ב יכול להצית דור שלם לשנאה. החדשות הטובות הן שרוב הרשתות אכן מגדירות את הכחשת השואה כתוכן אסור, מה שמשפיע על הורדת תוכן כזה יותר מסוגי אנטישמיות אחרים ברשת.

"לצערנו, לקראת יום השואה השנה, אנחנו עדיין רואים פערים משמעותיים במדיניות האכיפה בין השפה האנגלית לערבית. זוהי מגמה שראינו גם בשבועות אחרי ה־7.10, ולאחרונה זה נותן במה להילול המוני של היטלר כדמות הגיבור (Hero) בתוכן אנטישמי בשפה הערבית ברשת.

"דווקא עכשיו, כאשר אנו מתמודדים עם גל עלייה באנטישמיות וקריאות לאלימות כנגד יהודים וישראלים, הרשתות חייבות להשקיע באכיפה יותר אפקטיבית במדיניות שלהן גם בשפה הערבית. בנוסף, יש להרחיב את האיסור על תוכן המכחיש ומעוות שואה, ולהכליל אותו על כל אירוע טבח המכוון נגד יהודים, כולל המתקפה האכזרית ב־7.10".

CyberWell הוא ארגון ללא מטרות רווח, הפועל למיגור אנטישמיות במרחב הדיגיטלי. שיטת העבודה שלו כוללת זיהוי מילות מפתח אנטישמיות, שימוש במילון מונחים המבוסס על הגדרות כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה ושני סבבים של בקרה אנושית.

הארגון משמש כשותף מהימן (Trusted Partner) של מטא (פייסבוק, אינסטגרם ו- Threads) וטיקטוק, מה שמאפשר לו להציף תכנים המפרים מדיניות, ולייעץ לצוותי הגבלת תוכן. מאז אירועי ה־7 באוקטובר הגיש סייברוול שבעה דוחות על עלייה באנטישמיות ברשת והכחשת האירועים.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

ארגון "אוהל"

ארגון "אוהל" מניו יורק, המתמחה בתחום בריאות הנפש של ילדים בארה"ב, חילק 4,000 ערכות הדרכה למשפחות עם ילדים בגילאי גן שחוזרות לביתן ביישובי עוטף עזה, לאחר שפונו בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. היוזמה מתבצעת בשיתוף עם הקואליציה הישראלית לטראומה.

הערכות כוללות חומר כתוב שנועד לסייע להורים לזהות סימנים לטראומה נפשית אצל ילדיהם, ספרון קריאה לילדים בנושא עיבוד רגשות לאחר חוויה טראומטית, ושתי חוברות צביעה שבהן יוכלו לבטא את הרגשות והפחדים, מה שיסייע להורים לתמוך בהם.

שקית עם הערכה / צילום: שרה ליבמן
 שקית עם הערכה / צילום: שרה ליבמן

"החזרה הביתה היא חוויה מורכבת עבור רבות מהמשפחות", אומר ג'יי קסטנבאום, נשיא שותף במועצת המנהלים של "אוהל". "הכמיהה לבית מתממשת סוף סוף, אך רבות מהמשפחות האלו יחזרו לבית ולקהילה שנראים ומרגישים שונה מאוד מאלה שהם השאירו מאחור באוקטובר, וזה עלול לעורר רגשות רבים שאולי הודחקו עד עכשיו. אנחנו מכירים בקושי ומעניקים להם טיפים וכלים שיסייעו להם להתמודד עם ההסתגלות".

למידע נוסף: www.ohelfamily.org

עמותת הגל שלי ומשרד החוץ של גרמניה

בשגרירות גרמניה בתל אביב נחתם חוזה שיתוף פעולה חדש בין עמותת הגל שלי למשרד החוץ הגרמני, הכולל מימון תוכניות טיפוליות וחינוכיות. השותפות החלה ב-2018, וכעת מושם הדגש על נפגעי טראומה מה-7 לאוקטובר. על ההסכם חתמו שגריר גרמניה בישראל, סטפן זייברט, ומייסד ומנכ"ל העמותה, ירון וקסמן.

סטפן זייברט, שגריר גרמניה בישראל, וירון וקסמן, ומייסד ומנכ''ל עמותת הגל שלי / צילום: עמותת הגל שלי
 סטפן זייברט, שגריר גרמניה בישראל, וירון וקסמן, ומייסד ומנכ''ל עמותת הגל שלי / צילום: עמותת הגל שלי

העמותה עוסקת בגלישת גלים ככלי חינוכי וטיפולי, המסייע בחיזוק החוסן הנפשי של צעירים, ומעניק להם כלים להתמודדות עם אתגרים ולקידום עצמי. לדברי ירון וקסמן, מייסד ומנכ"ל הגל שלי, "הגדלת התמיכה בפעילות המשותפת מאפשרת לנו להמשיך להפעיל תכניות ייחודיות - שפשוט מצילות חיים בימים האלו, דרך הים והגלישה".

פלטפורמת SparkIL והחמ"ל האזרחי

מבין משרתי המילואים במלחמה, עשרות אלפים הם בעלי עסקים קטנים - ורבים מהם מתקשים להניע מחדש את העסק. על מנת לסייע להם, החמ"ל האזרחי ופלטפורמת SparkIL יצרו את תוכנית "כתף לעסק - המילואים", המציעה הלוואה מיידית של עד 100 אלף שקל ללא ריבית.

התוכנית מבוססת על שיתוף פעולה של קרן החירום לעצמאים שהוקמה בתחילת המלחמה בסיוע הסוכנות היהודית ובתמיכת הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה. כלל הגופים חברו להקמת פלטפורמה דיגיטלית פיננסית, שמציעה לעסקים של חיילי מילואים ושל בני/בנות זוגם פתרונות מימון ללא ריבית, ובמקביל מעניקה ליווי עסקי ללא תמורה.

נעמה אור, מנכ"לית SparkIL, מסבירה כיצד זה עובד: "אזרחי ישראל יכולים לעזור למילואימניקים ולהפוך למלווים חברתיים, כלומר לבחור בעל עסק מתוך האתר שלנו שבו הם רוצים לתמוך. מדובר בסכומים קטנים של החל מ-50 שקל. הסכומים הולכים ומצטברים, ובפועל מייצגים את חשיבות הערבות ההדדית שלנו כחברה ישראלית".

לבקשת הלוואה או לסיוע: www.SparkIL.org/he

חברת נמל חיפה

חברת נמל חיפה ערכה אירוע הוקרה ללוחמי גדוד 8208 ובני משפחותיהם לאחר חמישה חודשי לחימה. הגדוד היה מהראשונים שהוקפצו לעוטף עזה ב-7 באוקטובר, למשימת אבטחה במוצב כיסופים, ולאחר מכן פעל להגנת הגבול. בהמשך, הגדוד לקח חלק משמעותי בפשיטות בעומק הרצועה.

מהחברה נמסר: "בחרנו להוקיר תודה ללוחמי גדוד 8208 על פעילותם למען ביטחון במדינה. הנמל גאה להיות שותף באירוע שישמח את הלוחמים בתקופה מורכבת זו".