ענקית הטכנולוגיה אפל דיווחה אמש על התוצאות הרבעוניות שלה לרבעון השני לשנת 2024, כך לפי החלוקה הפיסקלית שלה. למרות שהצליחה לעקוף את תחזיות האנליסטים בסגמנטים השונים, היא עדיין הציגה ברוב המוצרים ירידה בהכנסות. הירידה הכואבת ביותר היא במכירות האייפונים, כ-10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ואף ירידה של 4% במכירות באופן כללי.
● ניתוח | ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב-70 מיליארד דולר ביום אחד
● בדרך לשווי של 2 טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות
בנוסף לכל זאת אפל הכריזה על תוכנית גדולה לרכישה חוזרת של מניות, דיבידנד קטן - ועדיין לא אומרת מילה על הבינה המלאכותית באמת. ולמרות כל הבעיות איתן מתמודדת החברה, עדיין מניית אפל עלתה בכ-6% במסחר המאוחר.
5 הערות על דוחות אפל, החברה שמטלטלת את כל השוק.
1 בייבאק: הבעת אמון עצמית
בדוחות אמש הכריזה אפל על תוכנית "בייבאק", רכישה עצמית של מניותיה. הרכישה העצמית לא מפתיעה, מאז 2018 בכל רבעון רכשה החברה מחדש מניות בשווי של כ-20 מיליארד דולר.
בייבאק מתרחש בדרך כלל כשיש לחברה נסחרת תזרים מזומנים חזק ועקבי, אבל עם ירידה במכירות של אפל, היא הופכת "מחברת צמיחה לחברת ערך", מסביר לגלובס סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר. וסצ'ונוק מסביר כי הרכישה החוזרת "מהווה הבעת אמון בחברה. החברה מאותת לשוק שהיא מאמינה בפעילות שלה, בכך שהיא קונה את המניות של עצמה. בנוסף, זה נותן תמיכה למניה, ומנטרל את הלחץ מאלו שרוצים למכור כי נכנס קונה משמעותי. במובנים רבים זה מעלה את הרווח למניה - שכן אם עושים בייבאק, מקטינים את מספר המניות, והרווח למניה עולה".
אך וסצ'ונוק מזהיר כי הבייבאק עלול לבוא לרעת אפל. "הייתה לה קופת מזומנים גבוהה, ואז התחילו לבצע בייבאק. משמע, קופת המזומנים ירדה. אם אפל תמשיך את הבייבאק שלה, והמכירות שלה ימשיכו להיפגע, היא עלול ליצור מצב של חוב נטו, וזו בעיה עתידית אפשרית".
לעומת זאת, אוראל לוי, מנהל השקעות בקרן טכנולוגיה במור קרנות נאמנות מסביר לגלובס כי הבייבאק הרגיע אנליסטים. "אם אפל הייתה מנסה לקחת את קופת המזומנים הזו והייתה מנסה לרכוש חברה ענקית בשוק הסטרימינג, כמו נטפליקס לדוגמה, אפשר להרוס בקלות את כל הערך".
2 החברה עקפה את הציפיות הנמוכות
אפל הצליחה לעקוף מעט את תחזיות האנליסטים לגבי ההכנסות מהמכירות הכלליות - עם 90.75 מיליארד דולר, לעומת הצפי של 90.01 מיליארד דולר, אך במכירות האייפון היא פספסה עם 45.96 מיליארד דולר לעומת 46 מיליארד דולר שציפו.
יתרה מכך, ברבעון האחרון מכירות האייפון ירדו ב-10%, לעומת השנה הקודמת. בכך, אפל מציינת את הפעם החמישית בשישה הרבעונים האחרונים שההכנסות שלה במגמת ירידה. בנוסף, אפל לא נותנת תחזיות רשמיות לרבעון הבא, אבל היא סימנה שצפוי גידול בהכנסות, הפיכת המגמה מהרבעונים האחרונים.
נתוני ההכנסות ממכירות תואמים את הדוח של חברת המחקר IDC, לפיו בשלושת החודשים הראשונים של השנה, סמסונג תפסה את המקום הראשון בנתח השוק בעולם. לפי הדוח, משלוחי יחידות האייפון ירדו ב-10% ברבעון לעומת השנה הקודמת, למרות ששוק הסמארטפונים הכולל התרחב ב-8%.
המשקיעים חוששים במיוחד מהתחזקות המתחרות בסין. חברות כמו וואווי ושיאומי תופסות נתח שוק רב יותר, וצוברות תאוצה. לדוגמה, וואווי זינקה במכירות בכמעט 70% מהשנה הקודמת, בעוד שמכירות אפל ירדו בסין ב-19%, כך לפי Counterpoint Research. אפל הראתה ירידה של 8% במכירות ברבעון האחרון בסין הגדולה, למרות שלפי מנכ"ל אפל, טים קוק, האייפון "צמח ביבשת סין ברבעון", לדבריו. זאת מבלי שהציג נתונים פיננסיים שתומכים בזה.
וסצ'ונוק מסביר לגלובס כי בשוק הסלולר יש תחרות מאוד קשה כבר שנים. "מה שמפתיע זה איך אפל מצליחה להמשיך, כי כבר ההבדלים הסמארטפונים של החברות השונות מצטמצמים. למרות הכל, היא עדיין מצליחה לשמור על היקף מכירות גדול, וזה משמעותי מבחינת כסף. סביר להניח שאייפון 16 יזכה לאותם ביקושים כמו אייפונים קודמים, כי יש לו קהל נאמן".
לוי מסביר כי בוול סטריט מסתכלים על הציפיות יותר מאשר הביצועים ממש. "התחזיות וציפיות האנליסטים היו נמוכות בגלל סין ובכלל, ולכן החברה הצליחה - כי הציפיות ממנה היו נמוכות".
גם לפי וסצ'ונוק, "הייתה תמימות דעים שהמכירות יפספסו את תחזיות השוק. בהיבט הזה אפל הפתיעה, היו מספרים לא טובים, פשוט לא כמו שציפו. לזה הוסיפו את הבייבאק, והנה עליית המניה".
3אפל מיוזיק, TV ו-Cloud: הסגמנט הצומח והרווחי
בסגמנט השירותים, הגיעה אפל ל-23.9 מיליארד דולר, שיא הכנסות חדש עם עלייה של 14% לעומת 20.9 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. עם יותר ממיליארד מנויים בתשלום, לא רק שמדובר בפעילות הצומחת ביותר שלה, היא גם הרווחית ביותר.
עם זאת, אנליסטים מסבירים שגם כאן יש שתי בעיות מרכזיות. ראשית, גם בסגמנט הזה אפל חווה האטה בצמיחה. בעבר בסגמנט השירותים היא צמחה ביותר מ-20% ועכשיו היא צומחת ב-8% משנה מול שנה. כשזה מצטרף להעלאות המחירים בשירותי אפל, אנשים משלמים יותר כסף ויכולה להיות פגיעה עתידית.
4 לא חדשנית
אחת הביקורות הקשות ביותר על אפל, היא על כך שלא חידשה שום דבר משמעותי בשנים האחרונות. הנתון שיכול להצביע על כך בצורה הכי טובה, אלו השקעות החברה בהוצאות הון.
ענקיות הטכנולוגיה השונות, משקיעות רבות בהוצאות ההון שלהן - השורה בדוחות שמפרטת את ההשקעות והמשאבים לצורך הטכנולוגיות העתידיות והתשתיות שצריך לבנות כדי להריץ את הטכנולוגיות האלו. לדוגמה, חברות כמו גוגל, פייסבוק ועוד, משקיעות מעל ל-10 מיליארד דולר ברבעון. לעומת זאת, אפל בפיגור. סך הוצאות ההון של אפל הוא גם 10 מיליארד דולר, אך לא ברבעון אלא בשנה. וסצ'ונוק אומר על כך כי "בחצי השנה האחרונה, אפל הורידה את ההשקעה בהוצאות ההון שלה ביחס לרמה המקבילה של שנה שעברה. יש מירוץ חימוש לבינה המלאכותית אצל כל החברות, ונראה שאפל לא שותפה בכלל".
ולכל זאת צריך להוסיף את הטלטלות שהיו לה בפרויקטים השונים: המכשיר החדשני היחיד שהיא השיקה בשנים האחרונות, קסדת המציאות המעורבת שלה, לא הצליח להתרומם. בפברואר האחרון החברה ביטלה את פרויקט הרכב החשמלי שלה ופיטרה מעל ל-600 עובדים. חלק מהעובדים הועברו לעבודה על בינה מלאכותית גנרטיבית.
5 מה עם הבינה המלאכותית?
עד כה, אפל עושה אפל, והיא לא משתפת את התוכניות שלה בכלל לגבי פיתוחים עתידיים. זאת הסיבה המרכזית למה אפל לא מזכירה אפילו בשיחות המשקיעים שלה את המילים בינה מלאכותית. ובכל זאת, נשאלת השאלה בוול סטריט - איפה הבאז וורדס "בינה מלאכותית" שכה התרגלו אליהן אצל כל חברה אחרת?
וסצ'ונוק אומר כי "בהקשר של הבינה המלאכותית, אפל בפיגור מאוד רציני אחרי האחרים. היא באזור הנוחות שלה, אין לה תחרות בסגמנט שלה".
לפי לוי, אפל יכולה להשקיע בבינה המלאכותית מבלי להוציא את כל הכסף. "לדוגמה, אפל יכולה להכניס את הפיצ'רים החדשים של הבינה המלאכותית במק או באייפונים. כשיש להם השקה חדשה לסירי לדוגמה, זה יכול להביא למגה סייקל של מכירות אייפונים. מבחינת אפל היא יכולה לעשות את זה בחינם - כי היא יודעת שהיא יכולה לבצע את ההשקעות האלו בהוצאות השוטפות. היא יודעת שגוגל ישלמו לאפל לפי הדיווחים זה עמד על 10-15 מיליארד דולר, כדי להיות ברירת המחדל במנוע החיפוש. אותו דבר יכול להיות עם הבינה המלאכותית, אפל תעזור לגוגל, וכך אפל תוכל להביא את זה בחינם לצרכנים שלה".
בתקופה האחרונה התרבו הדיווחים על שיתופי פעולה אפשרי בין אפל לבין OpenAI או גוגל, ביחס ליכולות בינה מלאכותית שייכנסו לאייפונים. ובינתיים, באפל עושים טיזינג שהם יתחילו לדבר על הבינה המלאכותית יותר באירוע האייפדים שלה בשבוע הבא וגם באירוע המפתחים השנתי שלה WWDC שקורה ביוני בכל שנה. עם זאת, צריך לומר שלרוב המשקיעים והצופים מתאכזבים מאירועי אפל, אז על אפל יש הרבה על הכתפיים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.