עשיר, נאמן ונאה: מדוע נמצא דאג בורגום הלא-ממש-מוכר ברשימה של טראמפ לתפקיד סגן הנשיא

המועמד הרפובליקני המשוער לנשיאות מחבב את מושל דקוטה הצפונית – ואת חבריו העשירים

דאג בורגום, מושל דקוטה הצפונית, לוחץ יד לדונלד טראמפ / צילום: ap, Justin Lane
דאג בורגום, מושל דקוטה הצפונית, לוחץ יד לדונלד טראמפ / צילום: ap, Justin Lane

כאשר יצא בית המשפט להפסקת צהריים ביום שלישי, במשפט דמי השתיקה של דונלד טראמפ, זרמו אל חדר המעצר עורכי הדין, משפחתו וחבריו של הנשיא לשעבר. אחד מהם היה מושל דקוטה הצפונית, דאג בורגום, שנכנס ויצא מהחדר כדי להגן על טראמפ מול מצלמות החדשות.

●  הרופא הישראלי שדחק שלא לשחרר את יחיא סינוואר 
פרשנות | מלחמת עזה מתערבבת בפוליטיקה פנימית באמריקה, אפריקה ואירופה לרעת ישראל 

בסוף השבוע שעבר, בורגום העניק "מופע החימום" בעצרת בחירות של טראמפ בניו ג'רזי. בתחילת החודש בילו בורגום ואשתו עם בכירי המפלגה הרפובליקנית ותורמים באתר הנופש של טראמפ בפלורידה, וביום שלישי - במלון המשקיף על הסנטרל פארק של ניו יורק. הקרבה שנוצרה לאחרונה בין בורגום לטראמפ, כשהראשון מלווה אותו בקמפיין וממלא את מקומו של הנשיא לשעבר בטלוויזיה ובארוחות ערב יוקרתיות, חיזקה את הפרופיל של בורגום כאחד המועמדים המובילים לתפקיד סגן הנשיא של טראמפ.

החיבוק שמעניק טראמפ לבורגום חושף את מה שבאמת חשוב לאחרון בחיפוש אחר הסגן, לפי מקורבים לנשיא לשעבר: חשוב לו לחבב את האדם, ללא קשר למה שהמועמד מביא לתפקיד. טראמפ אוהב את העובדה שבורגום עשיר, נאמן ונראה טוב, לפי מקורבים למועמד הרפובליקני. "הוא בחור עשיר עם חברים עשירים", אמר אחד מאותם מקורבים. "זה מועיל לטראמפ".

"הליהוק הנכון"

טראמפ צירף את בורגום, בן 67, לרשימת מועמדים פוטנציאליים לתפקיד סגן הנשיא. הנשיא לשעבר מתנגד לעצת יועציו לצמצם את מספר השמות, אך המקורבים לטראמפ מסכימים כי המושל הוא בין קומץ מועמדים שנשקלים ברצינות לתפקיד סגן הנשיא.

יש המייעצים לטראמפ לבחור שותף שעשוי לעזור לו לזכות בקולות במדינות מתנדנדות, או בקרב קבוצות דמוגרפיות שאצלן הוא מפסיד, במיוחד בקרב נשים ומצביעים אפרו־אמריקאים. בורגום, לעומת זאת, הוא אדם לבן ועשיר ממדינה רפובליקנית מובהקת - ואינו עונה על הדרישות האלה.

אך טראמפ מתרשם מהחוש העסקי של בורגום, ואף תיאר אותו כ"בחור הכי אמין. אין על זה שום ויכוח". לדברי מקורבים לנשיא לשעבר, הוא גם אוהב את המראה של בורגום, כמעין "ליהוק נכון" עבור טראמפ: בורגום גבוה, בכושר ועם ראש מלא שיער גלי בצבעי שחור־לבן.

בנוסף, לאשתו של בורגום יש סיפור מעורר אמפתיה על מאבק באלכוהוליזם, מחלה שממנה מת אחיו הבכור של טראמפ ב־1981. עובדה זו גם סייעה היא לבורגום ביחסיו עם המועמד הרפובליקני.

דאג בורגום | תעודת זהות

אישי: בן 67, אב לשלושה
מקצועי: מילא תפקידים בכירים במיקרוסופט. משמש כמושל דקוטה הצפונית
עוד משהו: אחד המושלים העשירים בארה"ב, עם שווי מוערך של 1.1 מיליארד דולר, לפי פורבס

בורסת השמות

ברשימת המועמדים הסופית לתפקיד סגן הנשיא מטעמו של טראמפ, נמצאות גם מספר נשים מן המפלגה הרפובליקנית, ביניהן נציגת בית הנבחרים של מדינת ניו יורק, אליס סטפניק; מושלת דקוטה הדרומית, קריסטי נואם; ומושלת ארקנסו, שרה האקבי סנדרס. יש גם מי שטוען שמושלת דרום קרוליינה לשעבר, ניקי היילי, עשויה לשמש בתפקיד. עם זאת, טראמפ הכחיש זאת.

בבורסת השמות של טראמפ לתפקיד סגן הנשיא יש מועמדים נוספים, אך על כולם מדברים "בהקשר של המקום השני", אומר קווין קריימר, סנאטור מטעם דקוטה הצפונית ובעל ברית של טראמפ ובורגום. לדבריו, כשטראמפ שאל אותו על חולשותיו של בורגום, הוא השיב לו כך: "'אני פשוט לא יכול לחשוב על שום דבר'. הוא מנוסה בכל דבר, החל מתפיסת בקר בלאסו וסימון פרות, ועד לבניית חברת תוכנה ברמה עולמית". סטיב באנון, אסטרטג לשעבר של טראמפ, מוסיף כי הנשיא לשעבר רואה בבורגום כ"שתי ידיים חזקות שיכולות לעזור לו לבצע דברים".

התחיל בכלל במיקרוסופט

ואם לא די בכל אלה, בורגום שימש בשורת תפקידים בכירים במיקרוסופט. ב־2016 הוא נבחר למושל דקוטה הצפונית, והפך לאחד המושלים העשירים ביותר בארה"ב. ג'ואל הייטקאמפ, סנטור דמוקרטי לשעבר במדינת דקוטה הצפונית ומנחה תוכניות אירוח ברדיו, טוען כי "אם (טראמפ) צריך כסף, לבורגום יש כסף והוא מוכן לשלם כדי לפלס את דרכו לצמרת". הוא הוסיף כי בורגום אינו מתבייש להיות נאמן לטראמפ: "אם הנשיא לשעבר היה אומר 'אני צריך שתשטוף את המכונית שלי', בורגום היה עושה את זה".

בתוכנית הרדיו שלו לפני כשנתיים, שאל הייטקאמפ את בורגום אם ישקול אי־פעם לרוץ עם טראמפ כמועמדו לתפקיד סגן הנשיא. "לא," השיב בורגום ללא היסוס. כיום, נראה שבורגום בהחלט מעוניין בכך. מחוץ לבית המשפט במנהטן שבו עמד טראמפ למשפט, אמר בורגום ל־CNN: "אני כאן כי אכפת לי מעתיד המדינה".