השקיעה בפייסבוק ובפאלו אלטו נטוורקס: זו הקרן האמריקאית שחוזרת לישראל

פחות מעשור לאחר סגירת קרן "גריילוק ישראל", ששותפיה הקימו את 83 North, חוזרת קרן ההון סיכון גריילוק לישראל • כעת, היא ממנה את מור חן, לשעבר סגנית נשיא בקרן אקסל, לנציגה המקומית שלה

מור חן, מנהלת הפעילות של קרן גריילוק בישראל / צילום: RORY LINDSAY
מור חן, מנהלת הפעילות של קרן גריילוק בישראל / צילום: RORY LINDSAY

שתי קרנות הון סיכון אמריקאיות חוזרות לישראל - וממלאות את החלל שהותירו אחריהן קרנות שהפחיתו מאוד את השקעותיהן בישראל, כמו טייגר גלובל וסופטבנק. קרן גריילוק (Greylock), אחת הגדולות בעמק הסיליקון, שפעלה בישראל באמצעות קרן הון סיכון ייעודית לישראל עד 2015, חוזרת לארץ - וממנה את מור חן לנציגת ההשקעות המקומית שלה. בניגוד לתצורה הקודמת, בה העניקה את המותג "גריילוק" לקרן ישראלית שגויסה על־ידי שותפים ישראליים ויועדה להשקעות בישראל, כעת היא ממשיכה להשקיע ישירות מקרן ההון סיכון הגלובלית שלה, כפי שהיה בשנים האחרונות, למעט העובדה שמעתה היא תחזיק בנציגות מקומית.

ניתוח גלובס | הקרן שמזהירה: "20% מהחברות בפרוטפוליו הפכו ללא נחוצות"
ניתוח גלובס | "עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט
200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

עד לאחרונה שימשה חן כסגנית נשיא בקרן אקסל והיתה שותפה לניהול השקעותיה בישראל בחברות כגון סייארה, אואזיס, קומודור וגלואט. חן, יוצאת 8200, ניהלה את פעילות מאיץ ההשקעות, המכונה על שמה של היחידה היוקרתית. היא בעצמה יוצאת היחידה, ולאחר מכן, שימשה כמתכנתת בחברות כמו נובל אנרג'י ו- VMWare. קרן "גריילוק ישראל" פעלה בשנות האלפיים המוקדמות בניהולם של הישראלים יורם שניר, ארנון דינור וארז עופר. בשנת 2011, החל הקשר עם הקרן האמריקאית להתרופף, עד שב-2015, הקימו הצוות של גריילוק ישראל את קרן ההון סיכון 83 North, ללא כל קשר לגריילוק, יחד עם השותפה לורל בודן.

גם קרן הענק סקויה חוזרת לישראל

גריילוק נחשבת לאחת מקרנות ההון סיכון הגדולות בעמק הסיליקון, ומאחוריה השקעות בחברות ענק כגון פייסבוק, פאלו אלטו נטוורקס, רובלוקס, אייר בי אנד בי, פיגמה, וורקדיי ולינקדאין - שאחד משותפיה, ריד הופמן, הוא ממייסדיה. השקעותיה החדשות נעשות מהקרן ה-17 שגייסה בשנה שעברה, בסך כולל של מיליארד דולר. למרות שצמצמה את נוכחותה בשנים האחרונות, גריילוק המשיכה להשקיע בחברות ישראליות מרחוק, בעיקר בתחום הסייבר. בין השקעותיה הבולטות כאן: וויז, אפווינד ואפירו.

שותפתה של גריילוק להשקעה בוויז, קרן הענק סקויה (Sequoia Capital) חוזרת גם היא לישראל וממנה את הישראלי דין מאייר לנציגה בארץ. לסקויה סיפור דומה - גם היא הפעילה עד העשור שעבר קרן הון ייעודית לישראל, תחת השם "סקויה ישראל", אותה ניהלו שמיל לוי, חיים סדגר וגילי רענן. עם הפסקת פעילות הקרן, עזב סדגר להקים את קרן אס-קפיטל ואילו רענן הקים את סייברסטארטס. סקויה המשיכה להשקיע כל העת בישראל, בעיקר באמצעות השותף הוותיק דאג ליאונה.

לגלובס נודע כי גם קרן ההון סיכון פריימרי (Primary) מבקשת להקים פעילות בישראל, ומאתרת בימים אלה מנהל מקומי.

מור חן וגריילוק לא הגיבו לפניות גלובס.