ישראל ארגנה ומימנה מבצע השפעה שיעדיו היו מחוקקים בארה"ב והציבור האמריקאי, במסגרתו העבירה להם מסרים פרו־ישראליים כדי להגביר את תמיכתם במלחמה בעזה - כך דווח בעיתון הניו יורק טיימס. לפי העיתון, הקשר של הממשל הישראלי למבצע אושר על־ידי ארבעה גורמים אשר עובדים ועבדו בעבר עם משרד התפוצות, וכן על־ידי מסמכים אליהם נחשף הנוגעים לעניין.
● OpenAI מאשימה: חברה ישראלית ניסתה להתערב בבחירות בהודו
● החרם באוניברסיטאות העילית בארה"ב מגיע לקרנות ההשקעה בהייטק הישראלי
● כותרות העיתונים בעולם | שר החוץ האיראני: "חיזבאללה הוא עוגן של יציבות ושלום"
לפי הדיווח, המבצע החשאי החל כבר באוקטובר, בהוראתו של שר התפוצות, עמיחי שיקלי. משרד התפוצות שילם כ־2 מיליון דולר ל־Stoic, חברת שיווק פוליטי ובינה עסקית שבסיסה בתל אביב, בשביל המבצע. לפי הודעות ומיילים להם נחשף הניו יורק טיימס, שבועות ספורים לאחר פרוץ המלחמה באוקטובר, עשרות סטארט־אפים ישראליים קיבלו מיילים והודעות וואטסאפ המזמינות אותם לקחת חלק בפגישות דחופות, כדי להפוך ל"חיילים דיגיטליים" בשירות ישראל במהלך המלחמה. חלק מהמיילים ומההודעות נשלחו מבכירים בממשל הישראלי, בעוד שחלקם יצאו מטעם סטארט־אפים וחממות טכנולוגיות.
בניו יורק טיימס נכתב כי המבצע, נכון לעכשיו, עדיין פעיל בפלטפורמת X (טוויטר לשעבר), כאשר בשיאו, נעשה שימוש במאות חשבונות פיקטיביים שהתחזו לאזרחים אמריקאיים אמיתיים ברשתות החברתית, X, פייסבוק ואינסטגרם, כדי להפיץ פוסטים פרו־ישראליים. לפי הדיווח, החשבונות התמקדו במחוקקים אמריקאיים, במיוחד דמוקרטים ובני מיעוטים, ביניהם חכים ג'פריז, מנהיג המיעוט בבית הנבחרים, הסנאטור רפאל וורנוק וחבר בית הנבחרים ריצ'י טורס; הפוסטים שכוונו כלפיהם הפצירו בהם להמשיך לממן את הסיוע הביטחוני לישראל.
בעיתון דווח כי רבים מהפוסטים שפורסמו במסגרת מבצע ההשפעה נוסחו על־ידי ChatGPT, מודל הבינה המלאכותית של חברת OpenAI. כמו כן, צוין כי במסגרת הקמפיין, נוצרו גם שלושה אתרי חדשות מזויפים בשפה האנגלית, שכללו כתבות פרו־ישראליות.
השם של Stoic כבר נקשר בביצוע מבצעי השפעה
רק בשבוע שעבר, הודיעו ענקיות הטכנולוגיה OpenAI ומטא, כי Stoic השתמשה במוצרים שלהן בזדון כדי להשפיע על שיחות פוליטיות שונות ברשת. באתר החדשות NDTV, דווח כי הפעולות בוצעו במסגרת מבצע שמטרתו הייתה להשפיע על הבחירות בהודו, והחברות הודיעו שחסמו מאות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם הקשורים אליו.
קמפיין זה, שנקרא "אפס זינו" (Zero Zeno), נוהל על־ידי Stoic. גם במקרה זה, דווח כי הקמפיין השתמש במודלים של השפה של OpenAI כדי ליצור פוסטים, מאמרים ופרופילים במדיה החברתית שביקרו את מפלגת השלטון (BJP) ושיבחו את מפלגת הקונגרס, לדברי המנכ"ל סם אלטמן. "הקמפיין כוון לאנשים בקנדה, בארה"ב ובישראל, עם תוכן באנגלית ובעברית. בתחילת מאי, הוא העביר את המיקוד לקהלי יעד בהודו עם תוכן באנגלית", מסרה OpenAI. בתגובה לדיווח, ה-BJP כינתה את הקמפיין "איום מסוכן" על הדמוקרטיה.
בניו יורק טיימס נכתב כי המבצע החשאי מעיד עד כמה רחוק ישראל מוכנה הייתה ללכת, כדי להשפיע על דעת הקהל האמריקאית באשר למלחמה בעזה. בכתבה צוין כי לפי מומחים לרשתות חברתיות, המבצע המדובר הוא המקרה המתועד הראשון בו הממשלה בישראל ארגנה מבצע שמטרתו להשפיע על הממשל האמריקאי.
במענה לפניית הניו יורק טיימס, משרד התפוצות הישראלי הכחיש מעורבות במבצע ההשפעה ומסר כי אין לו שום קשר לחברת Stoic. החברה לא הגיבה לפניית העיתון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.