לראשונה מאז 2019: הבנק המרכזי האירופי הוריד את הריבית

הבנק האירופי הכריז על תחילת ההקלות המוניטריות, לראשונה מאז 2019 • האינפלציה במדינות הגוש נמצאת מעל היעד, אך החזאים אופטימיים • S&P: "קשה להאמין שה-ECB יבצע יותר משתי הפחתות ריבית ללא הפד"

הריבית בגוש האירו נותרה ללא שינוי / צילום: Shutterstock, ilolab
הריבית בגוש האירו נותרה ללא שינוי / צילום: Shutterstock, ilolab

בהתאם לתחזיות, ה-ECB הוריד את הריבית בגוש האירו ב-0.25% לרמה של 4.25%. הריבית על הפיקדונות ירדה לשיעור של 3.75% מ-4%. הריבית האופרטיבית וזו על ההלוואות ירדו גם הן, כאשר הפעם האחרונה בה ירדו הייתה ב-2016.

החתמים נבחרו: החברה הישראלית שמתקרבת בצעדי ענק להנפקה בנאסד"ק 
מה צופים האנליסטים לוול סטריט בחודשים הקרובים? 

 ה-ECB הצטרף למדינות מערביות אחרות שהחלו לבצע הקלות מוניטריות השנה, ביניהן שוויץ, קנדה וישראל. עם זאת, מתווה הורדות הריבית בגוש האירו מקדים את הכלכלות הגדולות יותר כמו ארה"ב ובריטניה. בפד למשל, ממתינים עם ההחלטה לאחר שבחודשים הראשונים של השנה חלו עליות מחירים שהפתיעו את חברי הבנק המרכזי בארה"ב ולכן הם ממתינים לקבל תחושת ביטחון גבוהה יותר שאכן שהאינפלציה תתכנס אל היעד.

את היכולת להוריד את הריבית ניתן לזקוף לזכות שיעור האינפלציה, שהתמתנו בחודשים האחרונים מאז השיא הדו ספרתי אליו הגיע בשלהי 2022. קצב האינפלציה השנתי בעמד בחודש מאי על 2.6% בלבד, כאשר בבנק המרכזי צופים כי שיעור האינפלציה יגיע ליעד יציבות המחירים של 2%, ב-2025.

עדיין קייימים סיכונים לאינפלציה

למרות הפחתת הריבית היום (ה') בגוש האירו, נראה כי מתווה הריבית העתידי לא יכלול הפחתות ריבית מהירות על ידי ה-ECB. על פי התחזיות, הריבית בגוש האירו תעמוד על שיעור של 3.75% בסוף השנה, ומתווה ההקלות המוניטאריות יימשך אל תוך 2025, אך שם יאט.

החשש מעלייה מחודשת באינפלציה עדיין ממשי עבור כלכלת גוש האירו, כאשר רכיבי השירותים, הדביקים במיוחד, עדיין היו גבוהים במדד המחירים האחרון, ועמדו על 4%.

אך מתווה הריבית הזהיר של ה-ECB מגיע מכיוון נוסף: שינוי פער הריביות בין שתי הכלכלות הגדולות, אירופה וארה"ב, יכול לגרור פיחות בשער האירו כנגד הדולר. במידה ואכן יקרה, הפיחות באירו עלול להוביל לעלייה בשיעורי האינפלציה בגוש האירו, הן מצד התייקרות מוצרים המיובאים בדולר והן מצד לחצי שכר במדינות הגוש. נשיאת הבנק האירופי, קריסטין לאגארד הדגישה בעבר כי המדיניות המוניטרית תתמקד בנתונים ולא במעשי הפד, אך כאמור, לאור ההשפעות של גובה הריבית בארה"ב על הכלכלה האירופית, ככל הנראה שב-ECB ירצו להימנע מפערי ריביות גדולים מדי בין אירופה לארה"ב.

סילביאן ברוייר, הכלכלן הראשי של אזור אירופה והמזה"ת ב-S&P Global Ratings מוסר כי "ההחלטה של הבנק המרכזי האירופי להעלות את שיעור הריבית אחרי הפד ולהתחיל בהקלות מוקדם יותר, מצביעה על הבדל בדינמיקה של האינפלציה בין שתי הכלכלות". כלומר מקורן של לחצי המחירים בכל מדינה. ברוייר מוסיף כי למרות זאת, "קשה להאמין שהבנק המרכזי יבצע יותר משתי הורדות ללא הפד, יתרה מכך, הקלות הפד צפויות להתמיד עד 2026, אחרי הגוש".