המנהיגה היהודייה הבכירה ביותר של כל הזמנים וביידן סוגר את הגבול

אלפי ותיקי קרב הגיעו לאזכרה בנורמנדי, כשהנעדר הבולט ביותר היה נשיא רוסיה • בפעם ה־12 ברציפות, הוכרז החודש האחרון כ"חם ביותר מאז ומעולם" • ל־135 מיליון מקסיקאים תהיה נשיאה יהודייה, וביידן קובע תקרה יומית למהגרים לא חוקיים

צילומים: AP-Eduardo Verdugo, Evan Vucci, Virginia Mayo, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
צילומים: AP-Eduardo Verdugo, Evan Vucci, Virginia Mayo, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

180 שנה

השבוע לפני 80 שנה התחיל הקרב החשוב ביותר של כל הזמנים: נחיתת בעלות הברית בחופי צרפת, 1944. אלפים מוותיקי הקרב, כמעט בני מאה, עדיין הופיעו לאזכרה בנורמנדי. ואף כי המעמד הזה כלל שחזורים מרשימים, תהלוכות, תזמורות ונאומים חגיגיים, ספק אם היה יום שנה עגום יותר.

המדינה המפתיעה שמקררת יחסים עם ישראל 
ספרד הודיעה שתצטרף להליכים נגד ישראל בהאג, אך לא ברור באיזה מעמד 

צל של פסימיות מתארך מעל הדמוקרטיות המערביות, כאשר מלחמת־דמים משתוללת במזרח היבשת, ומועמד במבחן חמור כוח הרצון של העולם החופשי. אחד הנוכחים באזכרה היה נשיא אוקראינה. הנעדר הבולט ביותר היה נשיא רוסיה. לפני 20 שנה הוא היה מאורחי־הכבוד. עכשיו הוא אויב. הוא עשה כמיטב יכולתו להזכיר את מעמדו החדש, כאשר איים השבוע לצייד את אויבי הדמוקרטיות בטילים בליסטיים. ישראלים צריכים להתעניין באיום הזה במיוחד.

ותיקי מלחמת העולם השנייה בבית הקברות הצבאי בנורמנדי / צילום: ap, Virginia May
 ותיקי מלחמת העולם השנייה בבית הקברות הצבאי בנורמנדי / צילום: ap, Virginia May

2"מאי החם ביותר"

החודש שעבר היה "מאי החם ביותר בהיסטוריה", הודיע השבוע הגוף האירופי המופקד על תיעוד מזג האויר. זה החודש ה־12 ברציפות המוכרז "החם ביותר מאז ומעולם". הטמפרטורה הממוצעת היתה גבוהה ב־1.52 מעלות מגובהה המשוער לפני המהפכה התעשייתית, זאת אומרת מאז אמצע המאה ה־19.

הארגון המטאורולוגי העולמי (WMO) מעריך, כי כל אחד מן החודשים בארבע השנים הבאות יהיה חם יותר בשיעור של עד 1.9 מעלות. פירושו של דבר שאנחנו עומדים לחצות את תקרת 1.5 מעלות, שהסכמי האקלים של פריז קבעו ב־2015. היעד הזה, לפי הארגון, "תלוי על בלימה. הוא עדיין לא מת, אבל הוא תלוי על בלימה".

3הנשיאה קלאודיה

זה היה שבוע אלקטורלי צפוף. בחירות היסטוריות במקסיקו העלו לשלטון מדענית יהודייה, קלאודיה שיינבאום, נציגה של מפלגת שמאל נוקשה. ייחודיות בחירתה בעיני רוב העולם קשורה בהיותה האשה הראשונה בכהונה. אבל אפשר להגיד עליה גם כי היא הופכת בזה לפוליטיקאי/ת הבכיר/ה ביותר בהיסטוריה היהודית. שום יהודי לא עמד אי פעם בראש ארץ של 130 מיליון בני אדם. אבל זו רק טריוויה. שיינבאום אמנם אינה מתכחשת ליהודיותה, אבל גם אינה מגלה בה עניין מיוחד.

''קלאודיה, הנשיאה'', קורא עיתון מקסיקאי
 ''קלאודיה, הנשיאה'', קורא עיתון מקסיקאי

השבוע, ראש הממשלה החזק מאוד של הודו, נרנדרה מודי, יצא מוחלש מאוד מבחירות כלליות שבהן אמנם ניצח, אבל איבד את הרוב הגדול שלו, וייאלץ להסתגל לממשלת קואליציה ולסחטנותם של שותפים קטנים ומעצבנים.

השבוע האלקטורלי נמשך בכל עוזו בסוף השבוע, כאשר 27 ארצות האיחוד האירופי מצביעות לפרלמנט, היושב בבריסל. מצפים להתחזקות הימין הנוקשה, שונא המהגרים ושונא בריסל.

4מקסימום 2,500

הנשיא ג'ו ביידן השתמש השבוע בסמכותו להוציא צווים כאשר הקונגרס מסרב לחוקק. הוא עשה כן בעניין קריטי לעתיד נשיאותו: משבר הגבול הפרוץ עם מקסיקו, ששני מיליון מבקשי מקלט נטולי אשרות נכנסו דרכו בשנה שעברה. ביידן, שרוב האמריקאים מלינים על טיפולו במשבר, החליט להגביל חד־צדדית את מספר הנכנסים. מכאן ואילך, כל אימת שמספרם יעלה על ממוצע יומי של 2,500, הגבול ייסגר אוטומטית, תהיה הסיבה לבקשת המיקלט אשר תהיה.

מספר לא ידוע של מהגרים ממתינים בחיל ורעדה מן העבר המקסיקאי של הגבול. אם הם ינסו להיכנס, הכוחות שעל הגבול עשויים לירות בהם "קליעים לא קטלניים". ספק אם ביידן ייצא נשכר מכל בחינה שהיא. טראמפ, בכל מקרה, מתכונן לא רק לחסום את הגבול, כי אם גם לגרש מאות אלפים הנמצאים בתוך ארה"ב וממתינים לבירור עניינם בבתי המשפט.

מבקשת מקלט בגבול מקסיקו־ארה''ב
 מבקשת מקלט בגבול מקסיקו־ארה''ב

5האור הכחלחל

לא הרבה חדשות טובות השבוע, אבל הנה, אולי, אחת הטובות שבהן: צפייה במסך הטלפון או הטאבלט לפני השינה אינה גורמת נדודי שינה, על אף הכול. זה מוסמך בהחלט (ממש כפי שההנחה הקודמת, ההפוכה, היתה מוסמכת בהחלט).

כתב עת רפואי המוקדש לענייני שינה, Sleep Medicine Reviews, מפרסם השבוע ממצאי מחקר, המפריכים את ההסכמה הקודמת, שהאור הכחלחל הבוקע מן המכשיר שבידיכם מפחית את שיעורי המלאטונין במוח, הלוא הוא ההורמון המסייע לנו לישון. בדיקה חדשה מראה, לכאורה, שהנחת הקשר בין האור הכחלחל למלאטונין היתה מופרזת אם לא מופרכת. עדיין, לא מומלץ לשלוח טקסטים לפני השינה.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.