טכנולוגיות לזיהוי שיגורים וטרור ימי: החברה הביטחונית שמנסה להנפיק בת"א

חברת התוכנה TSG, שבבעלות התעשייה האווירית וקבוצת פורמולה, תנסה להפשיר את השוק הראשוני בת"א ולהנפיק את מניותיה, לפי שווי של חצי מיליארד שקל לפני הכסף • החברה שמפתחת מערכות שליטה, פיקוד ובקרה צופה לגידול בהכנסותיה בעקבות מלחמת חרבות ברזל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, Shutterstock

מניותיהן של חברות ביטחוניות מקומיות הפכו לסחורה לוהטת בבורסה בת"א, כפי שניתן ללמוד מהתשואות הפנטסטיות שהניבו רובן מאז פרצה המלחמה בעזה. המשקיעים בת"א היו שמחים ודאי לראות בבורסה גם את מניות התעשייה האווירית, אחת מענקיות התחום הביטחוני בישראל, אך הנפקתה של זו תקועה זה שנים. בינתיים הם יצטרכו להסתפק בהנפקתה של החברה הבת TSG, שבשליטה משותפת של התע"א וקבוצת התוכנה פורמולה.

חברת בת של פלורי גייסה 10 מיליון דולר לייצור מזון מתורבת 
יורוג'ן פארמה הישראלית מגייסת 107 מיליון דולר 

TSG, הפועלת בפיתוח של פתרונות תוכנה וטכנולוגיה מתקדמת לשוק הביטחוני והאזרחי, הגישה השבוע טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הנפקה. לפי הערכות היא מבקשת לגייס בין 120 ל-160 מיליון שקל לפי שווי של כחצי מיליארד שקל לפני הכסף - על רקע קיפאון מתמשך בשוק ההנפקות בת"א. את ההנפקה מובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי.

קבוצת TSG
פעילות: פיתוח מערכות שליטה ובקרה למערכת הביטחון ותוכנות לרשויות מקומיות
היסטוריה: הוקמה ב-1969 כאגף מרכזי בחברת טכם. ב-2016 נרכשה על ידי התעשייה האווירית (50% ערב ההנפקה) ופורמולה מערכות (50%)
נתונים: פועלת מאור יהודה, מעסיקה 570 עובדים ומנוהלת על ידי אריק קילמן.
בין לקוחותיה המרכזיים: משרד הביטחון ותע"א.
הכנסות שנת 2023 - 295 מיליון שקל, רווח נקי 10.9 מיליון שקל

פעילותה של החברה המנפיקה היא רבת שנים והחלה בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת, תחת חברת טכם, שבהמשך נרכשה על ידי חברת תדיראן (קונצרן כור) ואף הונפקה בבורסה בת"א. בשנת 1999 נמכרה טכם לידי קבוצת נס טכנולוגיות, ובשנת 2016 הועברה הבעלות על הפעילות המונפקת פעם נוספת, לידי פורמולה והתעשייה האווירית, בעליה הנוכחיים בחלקים שווים.

בתחום הביטחוני, המהווה כיום כ-70% מהכנסות TSG (שעמדו אשתקד על כ-300 מיליון שקל), החברה מפתחת ומייצרת מערכות שליטה, פיקוד ובקרה למערכים אסטרטגיים, אופרטיביים וטקטיים; מערכות מודיעין מחקרי וטקטי המשלבות ניתוח עומק מבוסס בינה מלאכותית ואלגוריתמיקה מתקדמת; ומערכות ניטור ובקרת רשתות תקשורת. התחום האזרחי כולל פיתוח ואספקת מערכות תוכנה ושירותים נלווים לכ-160 רשויות מקומיות בתחומים הכוללים גבייה, הנהלת חשבונות, חינוך, רווחה, הנדסה ומקרקעין.

שותפה לפיתוחי החץ וקלע דוד

לפי טיוטת התשקיף, מערכות השליטה והבקרה של TSG תומכות בקבלת החלטות על ידי דרגי הפיקוד הבכיר במטה הכללי (מטכ"ל) של צה"ל ובפיקודים שמתחתיו. בין היתר היא מייצרת מערכות תמונה אווירית ליירוט והתראה, לצד מערכות לאיתור פעילות פשיעה וטרור ימי. החברה גם משתתפת בפיתוח של מערכות הגנה קריטיות, כדוגמת טילי החץ וקלע דוד.

במסגרת מערכות השליטה והבקרה שפיתחה, כלולה "מערכת לזיהוי איומים אוויריים מרגע שיגורם בשטחים עוינים, אשר מאפשרת יישום מקביל וסינרגטי של מגוון התמודדויות עם אותם איומים, ובכללן מעקב אחר אותם איומים, זיהוי ואפיון יעדו הסופי של האיום, לצורך הפעלת מערכות התראה רלוונטיות".

TSG מעריכה שמלחמת חרבות ברזל צפויה להוביל להגדלת תקציב הביטחון של המדינה בשנים הקרובות, "ובהתאמה להגדיל את פוטנציאל הכנסות החברה, במיוחד בתחום הביטחוני".

להערכתה, "הלחימה ותוצאות היישום של מערכות החברה, יגדירו בטווח הזמן הבינוני והארוך את הביקוש והצורך למוצרי החברה בתחום הפעילות הביטחוני, הן למול לקוחות קיימים (בדגש על משרד הביטחון ויחידות הסמך שלו) לצורך עדכון, שיפור ודיוק מוצרים קיימים, והן למול לקוחות חדשים בחו"ל אשר יבקשו לרכוש את מוצרי החברה".

התוכנות של TSG מיועדות לשימוש של זרועות שונות בצה"ל וגופי ביטחון נוספים בארץ ובעולם. בין לקוחות החברה נמנים משרד הביטחון (31% מההכנסות אשתקד), התעשייה האווירית (10.5%), צה"ל, אלביט מערכות, רפאל ועוד. צבר ההזמנות שלה עמד על 213 מיליון שקל בתום הרבעון הראשון של 2024, צמיחה של 17% ביחס לסוף שנת 2023.

מנכ"ל החברה הוא אריק קילמן (71), המכהן בתפקיד מאז שנת 2021, ומגיע עם ניסיון של עשרות שנים בעולמות התוכנה והטכנולוגיה. מאז 2012 הוא משמש כיו"ר קבוצת התוכנה מג'יק, שהיא חברה בת של פורמולה. עלות שכרו עמדה אשתקד על 3.6 מיליון שקל.

הוצאות המימון שנלקח לטובת רכישות, מכבידות

בשנת 2023 רשמה TSG צמיחה של כ-20% בהכנסותיה לעומת 2022 והן הסתכמו ב-295 מיליון שקל, צמיחה שנבעה הן מגידול אורגני במכירות והן כתוצאה מרכישת פעילויות. בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 11 מיליון שקל, למול הפסד של 9.9 מיליון שקל בשנה הקודמת, כאשר ב-2022 נרשמה הכרה חריגה ב-24 מיליון שקל בגין הפסדי אשראי בקשר לפעילות מול אחד הלקוחות של החברה.

ברבעון הראשון השנה הסתכמו ההכנסות ב-75 מיליון שקל, בדומה לאלה שנרשמו ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 2.3 מיליון שקל, ירידה של 14% ביחס לרבעון המקביל, שנבעה מגידול בהוצאות המימון.

הללו נבעו מהלוואות משמעותיות שנטלה TSG לביצוע רכישות בשנים 2022-2023, של החברות אי.פי.אר מערכות (60%) העוסקת בפיתוח ומכירת תוכנות ליבה לרשויות המקומיות, ובר טכנולוגיות (100%) המטמיעה מערכות מידע בתחום המקרקעין, בהיבטים כמו תכנון הנדסי, תכנון ערים וכו'.

לצד טיוטת התשקיף קיבלה TSG דירוג A מחברת S&P מעלות לגיוס של 100 מיליון שקל באג"ח, שיסייע לה בהקלת הנטל המימוני.