הרשת מלאה בפייקים על היחס של העולם לישראל

כמה רע מצבה של ישראל בזירה הבינלאומית? רצוי לא להסיק מהרשתות • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט בת'רדס 17.6.24
מתוך פוסט בת'רדס 17.6.24

נראה שככל שהמלחמה בעזה נמשכת, כך מעמדה של מדינת ישראל בעולם נשחק. חרמות אקדמיים, קריאות לאמברגו נשק, איסור כניסה (שבוטל בהמשך) לתערוכת נשק בצרפת ועוד צעדים וניסיונות לצעדים להפוך את ישראל למדינה מצורעת. מנגד, יש מי שעושים מאמצים כדי לשמר את תמיכת המערב בישראל ככל הניתן, ולא רק מצד אנשי ההסברה הישראלים. אבל בגלל שמדובר בנושא כה בוער, רצוי לא ללמוד עליו מהרשתות החברתיות, כי הן מכילות גם לא מעט פייקים. הנה כמה לדוגמה. 

המשרוקית | ההסלמה בצפון מעוררת ברשתות ברחבי העולם גל פייקים
המשרוקית | המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

ישראל דווקא תגיע לפריז. האם אחרי סאגת תערוכת הנשק בצרפת, גם באולימפיאדה בפריז ינסו למנוע מישראל להשתתף? "ישראל הוצאה מהמשחקים האולימפיים בפריז", חגג פוסט ברשת החברתית ת'רדס, שזכה לאלפי תגובות (רבות מהן שמחו על הידיעה) ולייקים. אבל האם כך קרה? כפי שהסבירו בארגון בדיקת העובדות האמריקאי factcheck.org, ממש לא. עוד במרץ נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך, אמר ש"אין שאלה" לגבי השתתפותה של ישראל במשחקים. בנוסף, כלקח מטבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן ב־1972, כוחות הביטחון הצרפתים מתאמנים במרץ לקראת הפתיחה.

כדורגל שכונה. אנחנו בשלב המוקדמות של משחקי היורו, אז מתבקש שנתעסק גם קצת בכדורגל. במי כוכבי הכדורגל הגדולים מצדדים יותר, בישראל או בפלסטינים? רצוי לא לחפש את התשובה ברשתות החברתיות. "כריסטיאנו רונאלדו וגארת' בייל פוגשים ילד פלסטיני שאיבד את הוריו לטרור הישראלי", סיפר חשבון האיקס של ד"ר אנסטסיה מריה לופיס, שידועה בהפצת פייק. לדברים נוסף וידאו בו היה ניתן לראות את שני השחקנים, הראשון ביניהם משחק כרגע בטורניר כחלק מנבחרת פורטוגל, עם ילד שבבירור נכווה בפניו. אבל כפי שהסבירו באתר בדיקת העובדות הערבי Misbar, הסרטון אינו עדכני. מדובר בסרטון מ־2016, אז נבחרת ריאל מדריד, שרונאלדו ובייל שיחקו בה באותה תקופה, פגשה את אחמד דוואבשה, הניצול היחידי מהפיגוע נגד משפחת דוואבשה. נציין שזו לא הפעם הראשונה בה מפיצים פייק כדי להציג את רונאלדו כפרו פלסטיני, ודברים כאלו נראים מאז טבח 7 באוקטובר.

השכנה מדרום. הפייקים לא מופצים רק כדי להראות את העולם כפרו פלסטיני בהכרח, ולעתים מופצים גם פייקים שמראים את מצבה של ישראל כטוב יותר מכפי שהוא. "א־סיסי: חיסול חמאס והקבוצות והסיעות החמושות בעזה הוא מעשה נאצל", דיווח פוסט בערבית באינסטגרם, לצד סרטון בו נשיא מצרים אומר את הדברים. לאור הקשיים הדיפלומטיים מול מצרים סביב המערכה ברפיח, הדבר נשמע מעודד, לא? אז כפי שהסבירו בארגון הירדני Fatabyyano, התשובה שלילית. מדובר בסרטון ערוך לנאום של א־סיסי מ־25 באוקטובר, בו הוא אמר: "המטרה המוצהרת של המלחמה היא… חיסול חמאס והקבוצות והסיעות החמושות בעזה… המטרה שלי היא למנוע פלישה קרקעית לרצועת עזה". ומה הייתה המטרה הנאצלת עליה דיבר? "הכלת המשבר במקום הסלמתו, הכנסת סיוע והפחתת המתחים ככל האפשר". מאז עברו הרבה מים בנילוס.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת: