המומחה שמציג: כך בונים אסטרטגיה של חדשנות בחברות משפחתיות

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בפירמת LGA, הסביר בכנס החברות המשפחתיות של גלובס איך עסקים יכולים להצליח באקוסיסטם של היום • "עליהן לגבש אסטרטגיית ניהול וחזון טכנולוגי"

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA / צילום: תמר מצפי
ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA / צילום: תמר מצפי

"שינוי הוא דבר נורמלי ובריא. התנהלות מקובעת היא לא טבעית", כך פתח את דבריו ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים בפירמת LGA (Lansberg Gersick Advisors), בכנס החברות המשפחתיות של גלובס. מלנסון נגע במספר נקודות מרכזיות שיכולות לסייע לעסקים משפחתיים לצמוח באקוסיסטם של היום, בצל ההתפתחויות הטכנולוגיות.

זיהוי יתרונות

לדברי מלנסון, לארגונים משפחתיים יש יתרונות רבים, בהם מחויבות לעסק ולעובדים, שבמקרים רבים גבוהה יותר מאשר מחברות ציבוריות. "רוב החברות המשפחות מרגישות מחויבות באופן אישי לאיכות ולעמידות של המוצר", הוא אמר, אך הדגיש כי חסרון מרכזי בארגונים אלו הוא פער בין דורי: "לפעמים הדור המבוגר יותר מתנגד לרעיונות חדשים והדור הצעיר בעד חידושים, מה שמייצר דינמיקה מעניינית. הבנת החשיבות של החדשנות בעבור הארגון היא קריטית. חדשנות בטכנולוגיה למשל, היא נקודה קריטית לארגון. חוסר פתיחות לרעיונות חדשים והסתגלות לשינויים, עלול לתקוע ארגון במקום. זו הסיבה שחלקם מוצאים מתמודדים עם מאבקים קיומיים. ארגונים משפחתיים לא צריכים להיות חלק ממערכת שנסמכת על התנהלות העבר ולא מנסים להתחדש".

תכנון נכון קדימה

בהמשך דבריו, אמר מלנסון כי חברות משפחתיות צריכות לגבש ולהטמיע אסטרטגיות ניהול שעוסקות בחדשנות והתפתחות: "זה כולל יכולת לאסוף ולנתח דאטה, באמצעותה הוא יוכל לגבש את החזון העתידי שלו. לא לכל ארגון משפחתי יש גישה לרכיבים האלה. כמו כן, חזון עתידי לא מוגבל רק לתחום אחד בתוך הארגון ולא נכון לגבש אסטרטגיות באפיקים מסוימים ובאחרים לא. כמות המידע והערך שהולכים לאיבוד בין יחידות עסקיות בתוך החברה היא אדירה, ולכן על החברה להטמיע יותר ויותר את הבנת חשיבות האינטגרציה". לדבריו, יש בכך רווח פיננסי.

מלנסון עסק גם בחשיבות דור המייסדים של ארגונים משפחתיים. "הדור הזה בנה משהו שלא היה קודם, כך שאפשר לומר שהמסורת של כל ארגון משפחתי ממחישה את החשיבות של המבט קדימה ולא היאחזות בעבר. להיאחז ברעיון המקורי לאורך שנים עשוי לבלום את הבנת והטמעת חשיבות החדשנות".

לדבריו, לגמישות מחשבתית יש חשיבות רבה עבור ארגונים משפחתיים, כמו להיות ערים למתחרים שנכנסים לשוק, לשיטות לימוד חדשות, ולמתרחש באקוסיסטם. "ארגון לא יכול להתקיים על הסתמכות והיאחזות בהצלחות העבר, אלא המציאות מחייבת גם חזון לעתיד". עוד ציין מלנסון כי גם כאשר ארגון מפתח רעיונות חדשים, עליו לגבש חזון, אחרת לא יהיה בכך תועלת.

"כחלק מהטמעת חדשנות, ארגון צריך להישען על אסטרטגיה מוגדרת ולא רק על טכנולוגיה. כלומר, על החברה לייצר תרבות במסגרתה נשאלות השאלות בהקשר לתוצאות הרצויות מהטכנולוגיה, ולא באופן אוטומטי להטמיע כלים טכנולוגיים. ארגון שישקיע המון כסף בפיתוח טכנולוגי, אבל לא יבנה אסטרטגיה מסודרת מאחוריו, עשוי ללכת לאיבוד". בהקשר זה, ציין מלנסון כי ארגונים צריכים להיות זהירים. בתחום הבינה המלאכותית למשל, שצומח בשנים האחרונות, "יש הרבה אנשים שכתבו וכותבים מאמרים על הנושא אבל הם חסרי ניסיון אמיתי בליישם זאת בעולם העסקים", אמר.

לנרמל את השינוי

"בתוך המערכת המשפחתית יש סט של כלים שאפשר ליישם לאורך זמן בצורה מסוימת, אבל בגלל שמתרגלים ליישם אותם באופן מסוים, זה עשוי למנוע את האפשרות לחשוב ולהבין איך אפשר להשתמש באותם כלים במקרים אחרים. חברות עוברות שינויים לאורך השנים וזה דבר נורמלי. לפיכך, צריך לנרמל אז גם את 'תודעת השינוי', ולאו דווקא לחכות לטריגרים חיצוניים. צריך לנרמל את השינוי כחלק אינהרנטי מההתנהלות העסקית של הארגון.

"אנחנו בנקודה מאוד משמעותית בהיסטוריה. המהפכה הטכנולוגית של ימנו הולכת להיות גדולה כמוה או אפילו יותר, וארגונים, בהם חברות משפחתיות, חייבים להיות מודעים לכך". בתוך הבנה זאת, מחדש מלינסון נקודה מאוד משמעותית והיא חוסר קוראלציה בהתנהלות ובהטמעת החידושים בין היחידות הארגוניות השונות.

להסתכל צרכי הלקוחות

מלנסון הוסיף כי ארגונים משפחתיים צריכים תמיד לבחון את השוק, להבין את השינויים הטכנולוגיים שחלים ולהסתכל על הלקוחות ועל הצרכים שלהם ואיך הם משתנים. "דפוסי חשיבה אלו צריכים להיות מוטמעים גם בקרב צוותי העובדים בחברה. ארגון צריך להיות מוכן לשינוי, וכאמור - בעיקר לגבש חזון טכנולוגי. חברה צריכה לבנות אסטרטגיה וחזון טכנולוגי, דרכו היא תבין לאן היא רוצה להגיע".

לדבריו, חשוב לבנות תוכניות עסקיות "מלמעלה" ולשמור על גמישות: "אם ארגון לא יהיה זהיר, התוכנית העסקית שלו עלולה להיות דומה לזו שבנה בשנה שעברה ועל הנחות מהעבר. לכן עליו להיות פתוחים לאפשרות לדמיין מחדש ולהצליח להטמיע חדשנות וטכנולוגיה בשורותיו".

ללמוד מהעבר

על מנת להמחיש את דבריו, מלנסון התייחס למקרי עבר. כך לדוגמה ענקית המשחקים היפנית על נינטנדו (Nintendo), הגדירה עיקרון יסוד לפיו עליה לייצר משחק בו מספר שחקנים יוכלו לשחק בו־זמנית. אולם, עם השנים הכניסה החברה מספר שינויים. "נינטנדו משקפת סיפור של הצלחה של הטמעת חדשנות בעסק משפחתי. עם כל שינוי שהחברה הכניסה, הרעיון המקורי עדיין נשמר.

המטרה הראשונית של החברה לא השתנתה, הם פשוט מצאו דרכים שונות ליישם את רעיון הליבה המקורי של הארגון. זאת דוגמה, בעבור מי שהקים עסק משפחתי וקצת לחוץ ממה שיקרה בעתיד, שנאמנות לרעיונות הליבה מסייעת להצליח".

גילוי מלא: הכנס בחסות - KPMG, LGA, GAC  מיתר עו״ד, יוליוס בר וגינסבורג ושות'