יקירות הנדל"ן החדשות והלא צפויות: מסעדות

אבטלה נמוכה, עלייה בשכר ואורחות החיים של בני דור המילניום הגדילו את ההוצאות על אוכל מחוץ לבית

מסעדת צ'יפוטלה בפורטלנד, ארה"ב. 271 סניפים חדשים בשנה / צילום: Shutterstock
מסעדת צ'יפוטלה בפורטלנד, ארה"ב. 271 סניפים חדשים בשנה / צילום: Shutterstock

מסעדות נחשבו זה מכבר בעיני בעלי נכסים כעסקים מסוכנים לשכירות, עם שיעור כישלון גבוה. כיום, כשאמריקאים אוכלים בחוץ יותר מתמיד, עסקי המסעדות מתגלים כתחום הלוהט ביותר עבור נדל"ן קמעונאי. שירותי מזון היוו יותר מ־19% מסך השכירות הקמעונאית בשנה שעברה, ועלו בשנים האחרונות לשיעור הגבוה ביותר בכל קטגוריה מאז 2007, שבה החלה חברת הנתונים CoStar Group לעקוב אחר הנתונים. 

כך הצליחה בירת ההייטק של טקסס להוריד את מחירי הדיור 
העסקה להקמת מגדל טראמפ בערב הסעודית והחשש בארה"ב

העלייה משקפת את האופן שבו האמריקאים מבלים יותר ומוציאים יותר כסף במסעדות, ממסעדות יוקרה נחשבות ועד לרשתות מזון מהיר יומיומיות. אבטלה נמוכה, עלייה בשכר, עליית "תרבות האוכל" והנטייה של בני דור המילניום להתחתן וללדת ילדים בגיל מבוגר יותר, תרמו ככל הנראה לעלייה בהוצאות על מסעדות בשנים האחרונות, לדברי אנליסטים. במשקי בית של רווקים נוטים פחות לקנות במכולת מאשר במשקי בית של משפחות.

זהו הבדל של שמים וארץ בהשוואה לתקופת המגפה, כאשר עשרות אלפי מסעדות נסגרו לצמיתות. ארבע שנים מאוחר יותר, השכרה בהיקף משמעותי למסעדות סייעה להביא את מגזר הנדל"ן הקמעונאי למעמדו החזק ביותר מזה שנים.

"זה בהחלט בא בהפתעה", אמר ברנדון סבק, מנהל תחום U.S. retail analytics ב־CoStar. "לא היינו רואים התאוששות קמעונאית חזקה כל כך בלי העלייה הזאת".

בשנה שעברה הוציא משק בית ממוצע בארה"ב כמעט 53% מתקציב המזון שלו על מזון מחוץ לבית, שיעור שיא ועלייה של 10 נקודות אחוז מ־2003, על־פי הרשות למחקר הכלכלי (Economic Research Service) של משרד החקלאות האמריקאי (USDA).

1.1 טריליון דולר במכירות השנה

סך המכירות של מסעדות מעולם לא היה גבוה יותר. הן בדרך להגיע לרמה של 1.1 טריליון דולר השנה, עלייה של 5.4% מרמת השיא של 2023, לפי איגוד המסעדות הלאומי, קבוצה בתעשייה.

סכומי הכסף שיוצאים על אוכל בחוץ גדלים כבר שנים. שנת 2018 הייתה השנה הראשונה שבה הוציא משק בית ממוצע מעט יותר כסף על ארוחה בחוץ מאז 1997, השנה שבה החל ה־USDA לעקוב אחר הנתונים. ההוצאות על מסעדות צנחו ב־2020, אך התאוששו במהירות כאשר המקומות נפתחו מחדש, והחששות מהידבקות התפוגגו.

שכר הדירה ורמות התפוסה של מסעדות עלו ברחבי ארה"ב בשנים האחרונות. חברת הנדל"ן הקמעונאית Pine Tree, למשל, אמרה שהיא מחתימה שוכרי מסעדות חדשים בדמי שכירות הגבוהים ב־10% ממה שהיו לפני המגפה.

Chipotle Mexican Grill, אחת מרשתות המסעדות הצומחות במהירות הרבה ביותר, הצליחה לנצל את טרנד האוכל בחוץ. החברה פתחה 271 מסעדות חדשות בשנה שעברה - המספר השנתי הגבוה ביותר בתולדות החברה - ומתכננת להוסיף עוד כ־300 השנה.

רוב המיקומים כוללים מסלול לאיסוף אוכל

רוב המיקומים החדשים של צ'יפוטלה כוללים מסלולי "הזמן וסע" שבהם לקוחות שהזמינו מראש באפליקציה של החברה יכולים לאסוף את האוכל שלהם בלי לצאת מן המכונית. לאחר שהרקיעו שחקים במהלך המגפה, ההזמנות הדיגיטליות התמתנו, והן מהוות כיום כ־37% מסך המכירות, אמר כריס ברנדט, מנהל המותג בחברה.

"לאחרונה הביקורים בחנות חזרו בגדול", אמר ברנדט. "אנשים אוהבים את ההתאמה האישית לטעמם, הם אוהבים ללכת לאורך הקו", הוסיף, בהתייחס לתהליך ההרכבה של הבוריטו.

במשך שנים נזהרו בעלי הנכסים משוכרים מתחום המזון. העלות של בניית חללי מסעדות היא גבוהה, ולרוב בעלי הנכס הם אלה הנושאים בה. מקומות רבים נכשלים בשלב מוקדם. אבל גידול ברשתות ראויות לאשראי, יחד עם נתונים המראים שמסעדות מגבירות את תנועת הלקוחות לעסקים סמוכים, גרמו לבעלי הנכסים להיות להוטים לחתום איתן על חוזי שכירות.

"התחום הוא אחד מיקירי התעשייה שלנו כרגע", אמר מאט לוגי, נשיא תחום שוקי הון בחברת Pine Tree. נפחי המכירות הממוצעים בקרב שוכריה בעלי מסעדות המזון מהיר עלו ב־6% בכל שנה מאז 2019, בערך כפליים משיעור העלייה ההיסטורי.

לוגי אומר שהביקוש מצד הלקוחות גם גדל, משום שעבודה היברידית מעניקה לתושבי הפרברים גמישות רבה יותר לצאת לסידורים ולאכול ארוחת צהריים במהלך יום העבודה.

יש גם חדשות פחות טובות בענף המסעדנות. העלייה בשכר ובעלויות חומרי הגלם סוחטת את שולי הרווח, במיוחד עבור מפעילים עצמאיים. רשת פירות הים Red Lobster מתכננת לסגור מאות חנויות לאחר שהכריזה על פשיטת רגל, וצמיחת המכירות של מקדונלד'ס הואטה, משום שצרכנים בעלי הכנסה נמוכה מקטינים את הוצאותיהם.

ובכל זאת, האתגרים האחרונים הללו אינם אינדיקציה לכך שתעשיית המסעדנות בכללותה עומדת בפני האטה משמעותית, אמרה שרה סנטור, אנליסטית בכירה בבנק אוף אמריקה. נפחי המכירות של מקדונלדס עדיין גבוהים ביותר מ־30% ממה שהיו לפני מגפת הקורונה.

"מדובר במגמה ארוכת־טווח, שנמשכת גם עכשיו, למרות העובדה שהכוח המניע את הצרכנים חזק קצת פחות", אמרה סנטור. "נראה שהתעשייה כולה צומחת".