"תנאים מרחיקי לכת": הקבוצה שרכשה 34 דירות ב-56.5 מיליון שקל

הקבוצה רכשה 34 דירות מתוך 40 בבניין שמצוי בבנייה בשכונת הסיגליות בבאר שבע, כחלק מפרויקט שכולל שלושה בניינים • "זכינו בתנאים מרחיקי לכת ביחס לתנאי השוק - שכבר היום טובים לרוכשים. קיבלנו יותר מ־5% הנחה ותנאי תשלום טובים - 15%־85% ללא הצמדה למדד"

הבניין ברחוב הרוזמרין בשכונת הסיגליות בבאר שבע / צילום: סתיו ליבנה
הבניין ברחוב הרוזמרין בשכונת הסיגליות בבאר שבע / צילום: סתיו ליבנה

העסקה: קבוצת משקיעים רכשה 34 דירות מתוך 40 דירות, כמעט בניין שלם, בתמורה ל־56.5 מיליון שקל. הבניין מצוי בבנייה ברחוב הרוזמרין בשכונת הסיגליות בבאר שבע, כחלק מפרויקט שכולל שלושה בניינים.

על פי הדיווח של העסקאות ברשות המסים, המחיר למ"ר נע בין 14 ל־17 אלף שקל, והמחיר הממוצע בעסקאות עומד על כ־15 אלף שקל למ"ר. דירות 3 חדרים נמכרו בכ־1.4 מיליון שקל, דירות 4 חדרים עם מחסן ומרפסת נמכרו בכ־1.6 מיליון שקל ודירות 5 חדרים בכ־1.8 מיליון שקל.

נקודת השפל שרשמה תל אביב לראשונה זה 30 שנה 
עסקאות השבוע | בכמה נמכרה דירת 3 חדרים במרכז רחובות בבניין שמיועד לפינוי בינוי? 
מי יגן על כבלי האינטרנט התת-ימיים של ישראל מפני חיזבאללה? 

קבוצת הרכישה: אסף לבנת, המנכ"ל והבעלים של חברת "נדל"ן ספרד", שגיבש את הקבוצה שרכשה את הדירות, מספר כי "לפני כשנה זיהיתי בישראל שוק שיש בו הזדמנויות לרוכשים - שלא היה פה כבר 15 שנה.

"די מהר גיבשתי קבוצה חזקה של רוכשים המורכבת ברובה ממשקיעים כשירים, מנכ"לים וסמנכ"לים בחברות, בעלי חברות ובעלי הון. בחנתי עשרות עסקאות והתחלנו לרכוש כקבוצת רוכשים דירות מיזמים תחת חוק המכר.

"זיהיתי את שכונת הסיגליות הצעירה בבאר שבע כאטרקטיביות במיוחד. האחים אוזן התקדמו שם בקצב מהיר עם שני בניינים והחלו לבנות בניין נוסף שטרם החלו לשווק. זו חברה ותיקה עם מוניטין שמוכרת בעיר. הם החלו לבנות את הבניין השלישי מהון עצמי מלא ולא עם מימון בנקאי, דבר שמעיד על החוסן של החברה. העובדה שעוד לא התחילו למכור את הבניין הייתה הזדמנות עבורנו כקבוצת רוכשים ועבור האחים אוזן כיזמים, להוציא אל הפועל עסקה שתהיה אטרקטיבית לשני הצדדים".

הנחה לקבוצה: לדברי לבנת, "זכינו בתנאים מרחיקי לכת ביחס לתנאי השוק - שכבר היום טובים לרוכשים. קיבלנו יותר מ־5% הנחה, תנאי תשלום טובים - 15%־85% ללא הצמדה למדד, פטור מתשלום עו"ד קבלן ושדרוגי מפרטים ייחודיים לכל אחת מהדירות ולשטחים המשותפים.

"העסקה בוצעה תחת חוק מכר וכל התשלומים בוצעו באמצעות פנקס שוברים לחשבון הליווי של בנק לאומי. היזם לא נדרש לבצע משא ומתן מול עשרות רוכשים אלא בוצע משא ומתן מסחרי ומשפטי אחיד מולי ומול עו"ד ארנון שץ שליווה את העסקה".

השכונה: בשכונת הסיגליות החדשה נבנו פרויקטים רבים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. היא שוכנת במערב באר שבע ותכלול 1,600 דירות סה"כ, במבנים של עד 14 קומות בבנייה רוויה.

השכונה היא כחלק מהסכם הגג מול רשות מקרקעי ישראל, השיווק החל בה ב־2015 והאכלוס החל בסוף 2019. על פי נתוני מדלן, בשכונה נמכרו בשנה האחרונה 102 דירות במחיר ממוצע של 15.4 אלף שקל למ"ר והשכירות עומדת על 4,800 שקל בחודש בממוצע.

במרכז השכונה יש פארק ירוק וסקייט־פארק והוקמו מוסדות ציבור, בתי ספר וגנים - שחלקם עוד בהקמה.

הערכת שמאי: לדברי שמאי המקרקעין אוהד דנוס, "המחיר מוזל אבל לא מוזל מאוד. לא מדובר כאן במאות אלפי שקלים, אלא בכ־90 אלף שקל הנחה בממוצע (בהשוואה לפרויקט מקביל בשוק בשכונה, שאינו מחיר למשתכן ע.ד.ל). כמו כן, צריך להביא בחשבון גם את הוויתור על שכר עורך דין הקבלן, ואם זה מבצע תשלומים - אולי גם עוד איזו הנחה קלה.

"היתרונות ליזם ברורים - מכירה של כל הפרויקט, ולמעשה ביטול הסיכון עבורו והורדת לחץ מול הבנק. אבל מדובר גם בקיבוע של המחיר - אם המחירים יעלו היזם לא יכול ליהנות מהעליות, ואם המחירים ירדו הרוכשים לא יוכלו ליהנות מכך.

"כשמגיעים לעסקה כקבוצה אפשר להשיג הישגים - בטח בשוק של אי ודאות, ולכן ההתאגדות הזאת בהחלט מוסיפה כושר מיקוח ואפשרות לקבלת הטבות, שבדרך כלל לא ניתנות לפרטים בודדים".