ממשל ביידן מסכים לשלוח פצצות במשקל 225 ק"ג לישראל

ההחלטה שמה קץ חלקי לעיכוב שהטיל נשיא ארה"ב בשל החששות על מות אזרחים בעזה

הקונגרס האמריקאי בוושינגטון / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
הקונגרס האמריקאי בוושינגטון / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארה"ב תחדש בקרוב משלוח פצצות במשקל 500 פאונד (225 ק״ג) לישראל, שממשל ביידן הפסיק במשך חודשיים כדי לצמצם את מספר הנפגעים האזרחיים בעזה, אומרים אנשי ממשל אמריקאים.

פרשנות | "העולם ממתין לנובמבר": מנהיגי המערב עוצרים נשימתם בציון 75 שנה לנאט"ו 
ספרד מבקרת בחריפות את ישראל, אך רכשה ממנה נשק ביותר ממיליארד אירו 
המניה שעשתה היסטוריה נכנסה לטריטוריה של דשדוש. מה צפוי לה בהמשך? 

הפצצות "נמצאות בתהליך משלוח", ועומדות להגיע לישראל בשבועות הקרובים, אומר איש ממשל. יוסיפו להתעכב פצצות כבדות יותר במשקל 2,000 פאונד (900 ק״ג), שהיו חלק מן המשלוח המעוכב, הוסיף הפקיד.

במאי הודיעה ארה"ב כי עיכבה משלוח אחד, שכלל פצצות של 2,000 פאונד ופצצות של 500 פאונד. ישראל כבר שלחה ספינה לנמל צ'רלסטון, במדינת דרום קרוליינה, כדי לאסוף את המשלוח, לפני שהתקבלה ההחלטה, אומר מקור במימשל.

החלטת הנשיא ביידן לעכב סוגים מסוימים של פצצות ביטאה החמרה של המתיחות בין ממשלו לבין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו על רקע טיפולו במלחמה בעזה, שבה נהרגו יותר מ-38 אלף פלסטינים מאז אוקטובר האחרון, לפי הפלסטינים. הנתון אינו מפרט כמה מן ההרוגים היו לוחמים.

ההשעיה האמריקאית באה בתגובה לתוכניות של ישראל לפלוש לרפיח מבלי להציע לממשל ביידן תוכנית קבילה להגנה על חיי אזרחים. יותר ממיליון בני אדם תפסו שם מחסה לאחר שנמלטו מן הלחימה בחלקים אחרים של עזה.

ביידן תיאר מבצע גדול ברפיח כ"קו אדום", אם כי לא עד כדי ניתוק מוחלט של אספקת הנשק האמריקאית.

"חרדתנו העיקרית הייתה ומוסיפה להיות השימוש הפוטנציאלי בפצצות של 2,000 פאונד (900 ק״ג) ברפיח ובמקומות אחרים בעזה", אומרת הודעה ממקור במימשל. "הואיל ודאגתנו לא נגעה לפצצות 500 הפאונד (225 ק״ג), הן מועברות כחלק מן התהליך השגרתי".

החשש האמריקאי גבר על הצורך הישראלי

הישראלים טענו כי הם זקוקים לפצצות כבדות, כדי להשמיד מנהרות. גורמים אמריקאים רשמיים אמרו כי החששות מפני מוות פוטנציאלי של אזרחים באזורים מאוכלסים בצפיפות גבר על הצורך הישראלי. דוברת בשגרירות ישראל בוושינגטון סירבה להגיב.

בהודעתו בחודש מאי, ממשל ביידן אמר, כי הוא "מתמקד במיוחד בשימוש המיועד של הפצצות במשקל 900 ק"ג וההשפעה שעשויה להיוודע להן בסביבה עירונית צפופה כפי שראינו בחלקים אחרים של עזה".

בשבועות שלאחר השעיית המשלוח, אנשי ממשל החלו לנסות ולהפריד את פצצות 225 הק״ג כדי לאפשר את משלוחן לישראל. זה הצריך מספר שבועות, אומר גורם אמריקאי. המשלוח המקורי כלל 1,800 פצצות כבדות יותר ו-1,700 פצצות של 225 ק״ג.

"משלוחי הנשק מוסיפים להתקדם בקצב המתוכנן למעט את המשלוח היחיד של פצצות 900 הק״ג, המוסיף להתעכב״, אומר דובר המועצה לביטחון לאומי, ״אבל אנחנו לא ניכנס להיכנס לפרטי כל משלוח".

שר ההגנה של ארה״ב לויד אוסטין אמר בשעתו, כי משלוח הפצצות יחודש לאחר שישראל תספק לארה״ב תוכנית להגן על יותר ממיליון אזרחים, המבקשים מקלט ברפיח. הממשל אמר כי מאז היו פחות הרוגים אזרחיים ברפיח בהשוואה לפעולות ישראליות קודמות בעזה.

״הממשל התגלה בחוסר רצינותו בעניין רפיח, ועכשיו הוא מתרכך", אומר סת' ביינדר, מומחה למכירות נשק בארה"ב בחו"ל ומנהל ההסברה של המרכז לדמוקרטיה במזרח התיכון, מרכז מחקר בוושינגטון.

מספר מומחי ביטחון טוענים, כי הירידה המצטיירת במספר מקרי מוות של אזרחים עשויה להיות תוצאה של קצב תקיפות איטי יותר בשבועות האחרונים, ולא דווקא של שינוי בגישת ישראל.

לפי מקור בקונגרס, המחוקקים לא קיבלו הודעה על ההחלטה לשלוח את פצצות 225 הק״ג. הפצצות הן חלק מעיסקה שעליה נמסר בשעתה לקונגרס, ואין הכרח רשמי לדווח על משלוחים בודדים.