ב-7 באוקטובר 2023, 251 חטופים נלקחו לעזה. 120 מהם עדיין לא שבו הביתה. מאז אותה השבת, במטה החטופים פועלים במרץ להשיבם הביתה, וזה כולל גם פעולות שיווקיות.
● כנס MAD HEAD | סמנכ"ל השיווק בבנק הפועלים: "בזמן מלחמה, מותג צריך להניח את כל השיקולים שלו בצד"
● כנס MAD HEAD | אלונה בר און: "כמות המותגים שה-BDS החרימו עלתה על גדותיה, ואז הם שינו אסטרטגיה"
● כנס MAD HEAD | "ב-7 באוקטובר אל על נכנסה לממ"ד כחברה פרטית, אבל יצאה ממנו כחברה לאומית"
איך משאירים את החטופים בתודעה? כיצד מנהלים מערכת שיווקית שמנסה להניע תהליך בסדר גודל כזה? ומה עומד מאחורי הסיכה הצהובה שהפכה לסמל המאבק? על השאלות האלה ניסו לענות שאול כהן, אמן המיניאטורות ומעצב הסיכה הצהובה, ופז גלינסקי, יזמית תרבות, שותפה בחברת FAZA ומתנדבת במטה משפחות החטופים, במהלך בכנס MAD HEAD של גלובס.
מה הדבר הראשון שעשיתם לאחר שהבנתם את גודל האירוע?
פז גלינסקי סיפרה כי ה-7 באוקטובר תפס אותה לאחר שנה רוויית יוזמות, תוכן והפקות בארץ ובחו"ל. "ברגע אחד הכול נעצר. אני חושבת שהדבר הראשון שהכה בי זה הצורך לעשות משהו, אני לא יודעת לא לעשות. במקום לשהות בתוך הפחד והבהלה, התחלנו לפעול. בהתחלה זה היה להקרין סרטים על בניינים בחו"ל, ואז אחרי שנתקלנו בהתנגדויות, עברנו לפלטפורמה אחרת - אמנים שמדברים על מה שקרה בטיימס סקוור. לאחר מכן עשינו תערוכה, גייסנו הרבה מאוד אמנים שהתייחסו למאורעות ה-7 באוקטובר. אחר-כך היינו חייבים לעשות שימוש בכלים אחרים, התנהלנו כחטיבת גרילה שפועלת מאוד מהר, בלי תוכנית עבודה, והכול קרה מהרגע להרגע".
פז גלינסקי, יזמית תרבות, שותפה בחברת FAZA ומתנדבת במטה משפחות החטופים, בכנס MAD HEAD / צילום: כדיה לוי
איך מחברים אוכלוסיות שלא מחוברות לכל הסיפור הזה?
גלינסקי הסבירה כי הם ביצעו פעולות כדי לגייס את הסטודנטים שלא מעורבים ולהוציא אותם לרחוב. "התחלנו בכנס והתאמנו את התכנים שלו, הפגשנו עם המשפחות והכרנו תא של המטה בכל אחת מהאוניברסיטאות. מאז אנחנו מנהלים קשר ומפעילים אותם בוואטסאפ - מעגל שהרחיב את עצמו, והוא מאוד גדול".
הסיכה הצהובה: מאיפה הכול התחיל
שאול כהן, שעיצב את הסיכה, סיפר כי לא התכוון ליצור אותה, אלא הכול קרה לגמרי במקרה. "בגלל שחתיכת הבד הצהובה על הידית של האוטו לא שרדה לאורך זמן, הדפסתי סיכה אחת בשבילי, שמתי על הסינר שאני עונד בסטודיו והעליתי תמונה לאינסטגרם. הזמנתי את מי שרוצה סיכה כזאת לקחת, והיה ביקוש גדול, יצרתי בערך 20 אלף סיכות. אחרי שראיתי את גודל ההיענות, ייצרתי יחד עם מטה החטופים מעל 100 אלף סיכות".
שאול כהן, מעצב הסיכה הצהובה למען השבת החטופים, בכנס MAD HEAD
בפרק של "הסימספונס" מלפני 12 שנה רואים את אחת הדמויות עונדת את הסיכה בסצנה שמאוד מתחברת למה שקורה היום. האם ההשראה הגיעה משם?
"כשראיתי את הסרטון בפעם הראשונה, לא האמנתי. הייתי בטוח ששתלו את הסיכה, ואז ראיתי שהוא עלה לפני כ-12 שנה, שיש עליו גם תגובות מלפני עשור. נפלה לי הלסת. האמת היא שהשתמשו בסרט הצהוב כבר במלחמת האזרחים בארה"ב, נשים שמו על העצים את הסרט כדי שאהוביהן יחזרו מהמלחמה, או ששמו סרט על השיער כדי להראות שהבעל בחזית. השתמשו בזה בהרבה מקומות ובצבעים שונים. אבל אני בתמימותי עיצבתי סיכה אחת שהפכה לכדור שלג. זה הפתיע אותי".
למה הסיכה כל-כך הצליחה במבט לאחור?
"אין לי מושג בשיווק. אני מעצב תעשייתי פשוט, אבל אולי זה בגלל שחילקתי את הסיכות בחינם. כשהגעתי ל-20-30 אלף סיכות, זה תפס תאוצה בשוק, והישראלים הגיעו מכל המדינה לקחת בחינם סיכות. הרבה ארגונים גדולים לקחו סיכות לכנסים כמו של גלובס, ובכירי המשק ענדו את הסיכה על החליפה. ראו את זה בחדשות ובכל מיני מקומות, וזה הפך למוצר נחשק. אני עדין מייצר את הסיכות בסטודיו, ואנשים לא מפסיקים להגיע, לוקחים בחינם או קונים כמות גדולה. כשרואים את זה על כולם, רוצים גם, והמחיר נגיש".
*** גילוי מלא: הכנס בחסות בנק הפועלים, אל על, TIK TOK, PAPAYA ויפעת בקרת פרסום
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.