המלחמה בעזה ממשיכה להזין את הרשתות בידיעות כזב

המלחמה בעזה נמשכת, וכך גם הקרב על התודעה, שבו האמת היא המלצה בלבד • המשרוקית של גלובס

פוסט ויראלי באיקס, 29.6.24
פוסט ויראלי באיקס, 29.6.24

המלחמה בעזה ממשיכה להעסיק את העולם ביתר שאת. התמונות הקשות מהרצועה והקמפיינים של משפחות החטופים מתפרסמים בתקשורת הזרה ומביאים לכך שדעת הקהל העולמית מתעכבת על הלחימה במינון גבוה, בטח ביחס לקונפליקטים אחרים בעולם. אבל צריך לזכור שלא כל מה שמגיע לציבור בעולם אכן קרה. הנה כמה דוגמאות.

המשרוקית | האם הממשלה מעבירה כספים קואליציוניים למשרד שפורק?
המשרוקית | האם יש עתיד היא הסיעה עם הנוכחות המעטה ביותר בכנסת?

לא גופות חיילים. כחלק מהמלחמה התודעתית, יש גם מי שמנסים לבצע דה־מורליזציה לישראל או לחלופין לחזק את ידי הפרו פלסטינים. ומה הדרך הכי טובה לעשות את זה? להראות את האויב סופג אבידות. "אני מספר לכם שגופות של החיילים שלהם (צה"ל) שוכבות ברחובות שג'אעייה", דיווחו פוסטים שונים ברשתות החברתיות לצד תמונה של חיילים שוכבים בעיניים עצומות. האם יכול להיות שחמאס לא רק מסב אבדות קשות לכוחותינו, אלא גם מצליח להביא לכך שצה"ל לא יוכל לפנות את הגופות?

כפי שהסבירו בארגון בדיקת העובדות האירי Logically Facts, לא ממש. את התמונה תוכלו למצוא בעיתון היומי המצרי "אל־מסרי אל־יום" מ־23 ביולי 2014, כשמבצע צוק איתן היה בשיאו. וגם אז, לא היה מדובר בגופות של חיילים. "הצבא הישראלי ישן על גבול עזה", נכתב בתיאור התמונה באותו עיתון. התמונה, אם כן, הייתה של חיילים שנחו.

לא מעזה, לא מעכשיו. אחת המטרות של הקמפיינים הציבוריים נגד המלחמה בעזה הוא להשפיע על הדרג הפוליטי באותה מדינה לשנות גישה כלפי ישראל. "היי ביידן, כמה אנשים לדעתך הרגה הפצצה שנתת לצה"ל?" שאל פוסט באינסטגרם. "דע לך, שום דבר שתציע עכשיו לא יגרום לי להצביע לך שוב אי פעם". הכיתוב הזה ליווה סרטון בו נראה כיצד מסוק מפיל פצצה כבדה על בניין מגורים בלב העיר. את מה שנטען שלכאורה רואים בסרטון אין צורך להסביר.

אבל כפי שהראה ארגון בדיקת העובדות הערבי Misbar, הסרטון הזה לא מראה הפצצה של צה"ל באחת מערי הרצועה. את הווידאו המקורי תוכלו למצוא בפרסומים מ־2015 של הוול סטריט ג'ורנל ושל הגארדיאן הבריטי. כזכור לכם, באותה שנה לא היה לישראל איזשהו סבב לחימה רחב היקף בעזה. בהתאם, הסרטון הוא לא משם, אלא מדאריה, עיירה הסמוכה לדמשק. ההקשר הוא, כמובן, מלחמת האזרחים בסוריה.

הילד לא נפצע במלחמה. דרך יעילה לעורר את הרגש של הגולשים היא שימוש בילדים. הטכניקה הזו לא נעלמה מעיניהם של המשתתפים בקרב התעמולה במלחמה הנוכחית. "זו לא סצנה מסרט", נכתב בפוסט בערבית ברשת ת'רדס, לצד תמונה של ילד קטן בחוף שבמקום רגליים צריך להיעזר בפרוטזות. "ילדי עזה משחקים", הוסיף מפרסם הפוסט.

רק שכפי שהוסבר בארגון בדיקת העובדות הירדני Fatabyyano, מה שנראה בתמונה הוא לא ילד שנפצע במלחמה הנוכחית. גם הפעם, מדובר בתמונה מ־2015. רק שאם בסרטון הקודם לפחות היה מדובר בסרטון מהאזור ובתיאור של מלחמה, כאן זה לא המצב. מדובר בילד אמריקאי ובלונדיני (דבר שלא נראה בפוסט בשל הכובע אותו הוא שם) בשם קייד, שנולד עם מחלה נדירה שפוגעת בעצמותיו. הפעם לא מדובר בפגיעה מעשה ידי אדם.

תחקיר: אוריה בר־מאיר