עיריית ת"א יוצאת למאבק במשרד התחבורה בגלל עיכוב פרויקט הענק שלה

תוכנית המסילות באיילון צפויה לעכב את בניית מתחם טרה כפי שנחשף בגלובס, ועיריית ת"א, שהיא חלק מיזמיו, מציעה חלופה וזוכה לתמיכה מפתיעה • משרד התחבורה: "עיריית ת"א תתמודד עם דחיית ההכנסות מהמגדלים" • העירייה: "הפוטנציאל במרחב השלום מוצה"

תחנת סבידור מרכז / צילום: Shutterstock
תחנת סבידור מרכז / צילום: Shutterstock

המאבק בין עיריית תל אביב למשרד התחבורה על עתיד מתחם טרה מסלים: במסגרת תוכנית מסילות הרכבת התת-קרקעיות באיילון, התחנה שאמורה לקום באזור מחלף השלום תעכב את בניית מתחם התעסוקה שעיריית תל אביב היא חלק מיזמיו. כעת העירייה מנסה להוביל מהלך לחלופה להקמת התחנה - שזוכה לתמיכה מפתיעה מצד גורמים במוסדות התכנון, חרף היתרון התחבורתי המובהק של התחנה בשלום.

פרויקטים של הרכבת הקלה בירושלים נכנסו לסחרור של עיכובים
שאלות ותשובות | "מס המטרו" שמטילה תל אביב: הארנונה צפויה להתייקר בשנה הבאה
תחנת רכבת חדשה מאיימת לעכב ארבעה מגדלים בתל אביב

תוכנית המסילות המדוברת היא להקמת המסילה החמישית והשישית באיילון, שיהיו לאורך 30 ק"מ ויאפשרו תנועת רכבות במהירות של כ-200 קמ"ש. כבר היום ציר האיילון סובל מפקק משמעותי בתנועת הרכבות כשהוא עמוס לעייפה, ושלוש המסילות שקולטות רכבות מכל הארץ מתקשות להכיל את הביקושים. לכן, בימים אלה מבוצעת הקמתה של מסילה רביעית באיילון, אך זו סובלת מעיכובים של שנים ותיפתח ככל הנראה רק בשנת 2032.

הכול סביב המטרו

במסגרת הליכי התכנון נבחנו חלופות שונות להקמת המסילות - מעל הקרקע ועל חשבון חלק מהכביש, על גשר שיוקם מעל נתיבי איילון או מתחת לקרקע. בדיון שהתקיים בוועדה לתשתיות לאומיות בדצמבר נבחרה החלופה התת-קרקעית, "בעיקר בשל הקישוריות עם תחנות המטרו, מהירות נסיעת הרכבות וצמצום פגיעה במרקם האורבני ובתנועת כלי הרכב בציר האיילון".

בעת הדיון הוועדה החליטה על הקמת שתי תחנות לאורך המסילות כדי לשמור על מהירות גבוהה של הרכבות ולאפשר לרכבות אקספרס לנוע עליהן. הוועדה החליטה כי "תחנות גלילות והשלום הן החלופות המיטביות, מבחינת פיזור הנוסעים והממשק בין קווי מערכות הסעת המונים אחרות".

בעוד שבגלילות ניתן להקים תחנה כזו די בקלות, הרי שככל שמתקדמים דרומה עם התוואי אל תוך מרכז העסקים הראשי של גוש דן, הצפיפות גדלה. אין כמעט קרקעות פנויות שיכולות להתאים לביצוע עבודות הנדסיות כה מורכבות, כשהאתגרים רבים במיוחד לנוכח קרבת המנהרה למנהרות המטרו שעוד יוקמו ולמנהרת הקו האדום של הרכבת הקלה, כמו גם הקרבה ליסודות המגדלים שכבר קמו ונטועים בקרקע.

התחנה בשלום צפויה לקום מתחת למתחם טרה המתוכנן. המתחם, שבין יזמיו עיריית תל אביב, רמ"י ומילקו תעשיות (השייכת לחברה המרכזית למשקאות קלים), יקום בשטח של 23 דונם בין רחוב יגאל אלון לציר נתיבי איילון ויכלול ארבעה מגדלים של עד 65 קומות עם 663 יח"ד.

החלופה של העירייה

בעיריית תל אביב מתנגדים להקמת התחנה, שכן היא "תיצור בהכרח הגבלת בנייה משמעותית על פני הקרקע ומעל התחנה", ובטענה כי משמעותה היא "ביטול או שינוי ודחיית תוכנית מתחם טרה".

גורמים בענף עומדים על כך שלעירייה יש ניגוד עניינים מובנה, משום שמצד אחד היא אחת מיזמיות המתחם וצפויה לקבל תגמולים מהקמתו בעידן של מצוקה תקציבית, ומהצד השני היא מעורבת מהותית בהקמת התשתית הלאומית התחבורתית.

העירייה תומכת בחלופה אחרת באזור תחנת סבידור, שם יש קרקעות פנויות, אלא שהנגישות התחבורתית תהיה פחותה למרכז העסקים הראשי, שכן היא בצפון המתחם, בעוד שעיקר הביקושים הם דרומה. חיזוק משמעותי לעירייה בעימות הזה מתקבל ממחוז תל אביב במינהל התכנון, שם תומכים בחלופת סבידור, שהקמתה פשוטה יותר ותתקרב לאזור התעסוקה בבורסה ברמת גן.

במשרד התחבורה ובחברות התשתית מתנגדים בתוקף לחלופת סבידור, שתרחיק את התחנה מנגישות תחבורתית מיטבית לקווי המטרו ולמרכז העסקים. לאחר הצגת דוח החלופות על-ידי משרד התחבורה בחודש שעבר, אמר לגלובס גורם המעורה בתוכנית כי "אם חלופת התחנה במתחם טרה תידחה, הרי שבשל מניעיו של יזם פרטי המשק כולו ישלם את המחיר, בדחייה או ביטול הפרויקט, בירידה לטמיון של השקעות ענק בהכפלת מסילות, בפקקי ענק ובחוסר יכולת לנוע במטרופולין ואליו".

כעת הסברה בענף היא שעיריית תל אביב נכנסת לוואקום שנוצר במשרד התחבורה, עת מרבית הדמויות המקצועיות בו נטשו מאז שמונתה מירי רגב לתפקיד השרה, והעירייה היא שקובעת את הטון בתכנון מיזמי התחבורה הלאומיים, תוך שקילת האינטרסים שלה - לטוב ולרע.

במשרד התחבורה ענו לפניית גלובס כי חלופת השלום עדיפה לנוכח קרבתה ל-3 מיליון מ"ר תעסוקה קיימת ועתידית באזור, וכן בשל החיבור עם קווי המטרו העתידיים M1 ו-M2. "מבדיקת הנושא נמצא שהשטח במתחם טרה הוא המתאים והנכון ביותר, שכן הוא לא פוגע בקידום פרויקט המטרו. המשרד רואה חשיבות לאומית בפרויקט המסילה החמישית והשישית באיילון, ולכן מחיר של דחייה בפיתוח מגדלי תעסוקה נוספים במרכז תעסוקתי ראשי הוא מתקבל על הדעת. המשרד סבור כי עיריית תל אביב תצליח להתמודד עם העיכוב בהכנסות מהקמת המגדלים במתחם, ותראה גם היא את התועלת הלאומית בקידום הפרויקט".

מעיריית תל אביב נמסר: "למרחב סבידור יש הזדמנות פיזור מיטבית ושירות טוב יותר למע"ר. למרחב יש חיבור טוב לאוטובוסים, בנוסף לממשק נוח לרכבת הקלה. מרחב השלום מיצה ברובו את פוטנציאל הפיתוח כבר טרום מסילות 5 ו-6. לעמדתנו, ניקוז כלל אמצעי התחבורה הציבוריים לנקודה אחת אינה נכונה. מעבר לכך, שיתוק המימושים במרחב לתקופה ארוכה אינו סביר. בשקלול העקרונות הרוחביים והעירוניים ובחשיבה על הפיתוח העתידי של המטרופולין, ההעדפה לתחנה בסבידור ברורה".