הזוג שזכה במיליוני דולרים בלוטו וסמך על יועץ ההשקעות הלא נכון

זוג ממינסוטה זכה בפרס הפאוורבול בסך כ־60 מיליון דולר, והחליט להשקיע כמעט מחצית מהזכייה בקרן מחקר ללא מטרת רווח • היועץ הפיננסי שעליו סמכו ביצע השקעות תמוהות שהובילו לתשואות מקוצצות לקרן ולעמלות שמנות עבורו • מה הלקח שלי מהסיפור

הזכייה בלוטו שהפכה לטרגדיה / צילום: ap, Damian Dovarganes
הזכייה בלוטו שהפכה לטרגדיה / צילום: ap, Damian Dovarganes

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב". הטור יצא להפסקה של מספר חודשים לצורך כתיבת ספר, וכעת הוא חוזר במתכונת שבועית

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

באביב של שנת 2008, קנה פול רוזנאו, מפקח בנייה ומפעיל ציוד כבד מווסיקה, מינסוטה, כרטיס הגרלת פאוורבול (ה'לוטו' האמריקאי) - וזכה בפרס של 59.6 מיליון דולר לאחר מס.

המשקיע האינטליגנט | עוד לא נולד מנהל הקרנות שיכול לנצח את השוק של היום. אלו הסיבות המרכזיות 
ניתוח | בזמן מלחמה: בורסת ת"א חזרה לרמת שיא של כל הזמנים. איך זה קרה? 

פול, לותרני אדוק ובנו של כומר, מספר בקול רועד כיצד הרגישו הוא ואשתו, סו, כשהתעוררו למחרת בבוקר.

הם הבינו שחלפו חמש שנים בדיוק מיום מותה של נכדתם מקאילה. היא חלתה במחלת קראבה - מחלה מטבולית נדירה הפוגעת בתינוקות, ומתה בגיל שנתיים.

"היינו בטוחים מאוד שהזכייה היא יד-אלוהים", נזכר רוזנאו, "וידענו גם מה אנחנו אמורים לעשות עם זה".

אולם, הם לא הביאו בחשבון היה שיד-אדם עלולה להיות הרסנית. מה שקרה אחר כך הוא סיפור קורע לב, שמראה עד כמה יכולות עמלות לעוות את שיקול הדעת של יועצים פיננסיים, ולרסק את העושר של לקוחותיהם.

זו גם הסיבה שבגללה אני סבור שמשקיעים צריכים לקבל בברכה תקנות המחייבות יועצים, ברוקרים וסוכני ביטוח לפעול למען טובת הלקוחות שלהם.

הזוג רוזנאו השתמש באופן מיידי ב-26.4 מיליון דולר מכספי הזכייה שלהם כדי להקים ולממן ארגון ללא מטרות רווח, הידוע כיום בשם 'קרן המחקר על שם משפחת רוזנאו', שייעודו הוא למצוא טיפול עבור ילדים עם מחלת קראבה ולתמוך במשפחותיהם.

לבני הזוג כמעט ולא היה ניסיון בהשקעות, ולכן הם שכרו את ג'ון פרייב, יועץ פיננסי מקומי וסוכן ביטוח, כדי לנהל את כספי המשפחה והקרן.

פרייב עבד ב-Principal Securities, זרוע הברוקראז' וייעוץ ההשקעות של קבוצת Principal Financial, חברת ענק מדה-מוין העוסקת בפנסיה, ניהול נכסים ובביטוח. הוא טען שלנגד עיניו עומדת טובת הלקוחות החדשים שלו לפני טובתו האישית, אך הראיות אינן מצביעות על כך.

בחודש שעבר, הורה פסק בוררות של סוכנות הרגולציה העצמית של וול סטריט, Financial Industry Regulatory Authority, לפרינסיפל סקיוריטיז לשלם לקרן רוזנאו פיצויים בסך 7.3 מיליון דולר.

Principal Securities יכולים להגיש עתירה לבית המשפט בנוגע לפסק הבוררות עד 15 ביולי, לדברי עורך הדין של משפחת רוזנאו, דונלד מקניל מ-Heley, Duncan & Melander במיניאפוליס.

במהלך הליך הבוררות הכחישה פרינסיפל את ההאשמות בדבר בחירת השקעות לא מתאימות, אי-פיקוח על פרייב ואי-גילוי בנוגע לעמלות והוצאות. Principal דחתה את בקשותיי להגיב.

חסרונות של קרן נאמנות, בלי היתרונות

שבועות ספורים לאחר הזכייה שלהם בפאוורבול, הוטסו הזוג רוזנאו במטוס פרטי עם פרייב למשרדי המטה של Principal, שם הם נפגשו עם ההנהלה הבכירה, ועם "כולם מלבד השוער", נזכר רוזנאו. המנהלים, הוא אומר, הבטיחו להם שלחברה יש "המומחיות הדרושה לשמור על הכסף ולגרום לו לגדול" (במסמכים משפטיים שהוגשו, הכחישו החברות הבנות של Principal את פרטי הפגישה).

על פי ראיות שהוגשו בדיונים בבוררות, החל פרייב ברכישת גמלות משתנות (variable annuities) בסך 18.9 מיליון דולר עבור הקרן, מתוך כך הרוויח כ-1.2 מיליון דולר בעמלות.

variable annuity- גמלה משתנה

חוזה גמלה שבו תשלומי הפרמיה של המבוטח הם קבועים, ואילו הסכומים המשולמים כגמלה משתנים בכל פעם. הפרמיה מושקעת בתיק ני"ע, ובמועד התשלום המבוטח/המשקיע יקבל תשלומים תקופתיים, שישתנו על פי ערך התיק המצטבר והתנודות שבו

מכשירי השקעה אלה טומנים בדרך כלל את כל סיכוני השוק של קרנות נאמנות - אך בעלויות גבוהות בהרבה. קרנות נאמנות, קרנות סל וסוגים אחרים של השקעות בדרך כלל אינן כרוכות בעמלות, וגובות דמי טיפול שנתיים שיכולים להיות 0.1% או פחות.

אולם הגמלות המשתנות שנבחרו על ידי פרייב גבו מהקרן דמי טיפול שנתיים של עד 2% ויותר ועמלות שיכולות להגיע עד מעל 6%.

עד סוף 2011, הקצה פרייב כמעט 93% מסך הנכסים של העמותה לגמלות משתנות מ- Principal ומכמה מנפיקים אחרים.

באפריל 2017 שלח רוזנאו הודעת מייל בה דרש מפרייב לספק "הצהרה שחושפת את כל העמלות, דמי הטיפול, החיובים, עמלות ההעברה וכד' מכל סוג שייגבו עבור רכישת כל מכשיר השקעה שאתה מתכנן להשתמש בו". פרייב השיב באימייל: "אין עמלה על המוצר הזה".

בינתיים, מכר פרייב שוב ושוב כמה מן הגמלות המשתנות וקנה אחרות, תוך שהוא גוזר עמלות טריות לאורך הדרך. בסך הכול, הוא רכש עבור הקרן יותר מ-47 מיליון דולר בגמלות משתנות, לפי ראיות שהוצגו בבוררות, שהניבו עמלות המוערכות בשווי של 3.3 מיליון דולר.

בתיאוריה, מוצרים אלה מספקים הטבות מס והטבות אחרות. אך קרן ללא כוונת רווח אינה חייבת במס, והיא נדרשת לצמיחה מתמדת של נכסיה ונזילות זמינה כדי לענות על צורכי ההוצאות השנתיים שלה. לכן היתרונות המוגבלים של גמלות משתנות אינם מועילים לקרן כזו, בעוד שהעלויות הגבוהות והנזילות הנמוכה שלהן פוגעות בה.

עד סוף שנת 2011, השקיע פרייב 28.3 מיליון דולר מנכסי הקרן בגמלות משתנות. שש שנים מאוחר יותר הצטמק המאגר הזה ל-26.3 מיליון דולר - אף ששוק המניות יותר מהכפיל את עצמו באותה התקופה.

להערכתי, הקרן יכלה להרוויח 12 עד 25 מיליון דולר יותר בין שנת 2011 ל-2017, שבה היא משכה סוף סוף את כספה מפרייב ומ-Principal, אילו הייתה משקיעה במקום זאת בקרן מדד מאוזנת פשוטה עם 60% במניות ו-40% באיגרות חוב.

"חשוב מאוד, ללא קשר לגודל העמותה, להבטיח שהאסטרטגיה שלה תוכל להגשים את המשימה של הקרן", אומר מתיו רייט, לשעבר מנהל ההשקעות הראשי של אוניברסיטת ונדרבילט ונשיא Disciplina Group, חברה המתמחה בניהול נכסים עבור עמותות מנאשוויל, טנסי. "מעולם לא שמעתי על גוף ללא מטרות רווח שרוכש גימלות משתנות כחלק מאסטרטגיית השקעה", ציין.

הימר על החיים של הלקוחה

ב-2015, נודע לסו רוזנאו שיש לה סרטן השחלות והרחם.

בתחילת 2017, לפי תביעה אזרחית נפרדת שהגישה קרן רוזנאו לבית המשפט המחוזי במינסוטה, המליץ פרייב לקרן למכור פוליסת ביטוח חיים של סו בסך 3 מיליון דולר במחיר מוזל של 1.46 מיליון דולר.

לטענת התביעה, פרייב ו-Principal לא גילו למשפחה או לקרן כי הרופא שעמו התייעצו בקשר למכירה העריך שסו רוזנאו תמות בתוך שנתיים.

היא מתה ביולי 2018. לו החזיקה הקרן בפוליסת הביטוח במקום למכור, היא הייתה מקבלת את מלוא הסכום של 3 מיליון דולר.

במסמכים המשפטיים שהגישו, החברות הקשורות לפרינסיפל הכחישו כל עוולה.

באוקטובר 2019, פיטרה Principal Securities את פרייב "בשל חששות הנוגעים להתנהלותו העסקית והיעדר תיעוד התומך בה", על פי הדיווח הרשמי.

בינואר 2020, פרייב מת בהתאבדות. לא הצלחתי להשיג את אלמנתו כדי לקבל תגובה.

אף שרוזנאו מתחרט על כך שהקרן השקיעה בגמלות שצמצמו את התשואות שלה, הוא גאה בכך שהיא הצליחה לטפח תוכנית נרחבת של מחקר על מחלת קראבה.

ובכל זאת, גם לאחר שניצח בדיון הבוררות, הוא משתומם מהאופן שבו עמלות ודמי טיפול יכולים להשפיע על התנהגותם של אנשים שמוכרים השקעות: "למה שתגזול כסף מילדים אומללים, שאין להם אפילו שנה או שנתיים לחיות?! מה לעזאזל לא בסדר איתך? כמה חמדן אפשר להיות?".