החליפה את ההנפקה באקזיט: וויז כבר לא תהפוך לצ'ק פוינט שנייה

חברת הסייבר הישראלית וויז מנהלת בימים אלה משא ומתן לרכישתה על ידי גוגל, בתמורה לסכום חסר תקדים: 23 מיליארד דולר • כך נסתם הגולל על אחת ההנפקות הגדולות ביותר שהיו יכולות להיות בישראל, כשרק במאי האחרון וויז גייסה מיליארד דולר • מה מחפשת גוגל, מי המרוויחים הגדולים, והאם יש רוכשות יותר מתאימות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כאשר חברת הסייבר וויז (Wiz) השלימה את גיוס ההון הגדול ביותר של חברה ישראלית אי פעם בחודש מאי האחרון - מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד, טענו בסביבת החברה כי פניה להנפקה בטווח הארוך וכי היא גדולה מדי כדי להירכש.

לא רק וויז: 75% מהסטארט-אפים המצליחים מנוהלים מחו"ל 
ארבעה מיליארדרים חדשים נולדו. ומה יקבלו 950 העובדים שלהם? 

אלא שמהר מאוד, כך מדיווח הוול סטריט ג'ורנל, הגיעה הצעת הרכישה והמשא ומתן החל: וויז, חברה המגינה על ענן המידע הארגוני שהייתה הפייבוריטית הגדולה ביותר להפוך לצ'ק פוינט שנייה, מנהלת בימים אלה משא ומתן לרכישתה על ידי גוגל בתמורה ל־23 מיליארד דולר.

פירוש הדבר הוא כי חלום ההנפקה נגוז. וויז נמצאת על המדף והיא תסיים את חייה במוקדם או במאוחר כחברה עצמאית בתאגיד אמריקאי גדול ועתיר מזומנים: גוגל, מיקרוסופט, אמזון או סיסקו.

למעשה, ייתכן ווויז לעולם לא הרהרה באופן רציני לצאת להנפקה, מאחר שהיא מעולם לא שכרה סמנכ"ל כספים בכיר שיזניק תהליך שכזה. וויז נחשבת לחברה הישראלית הצומחת ביותר, אך זאת היא עושה במחיר של הוצאות כבדות על סבסוד לקוחות, שכירה של אנשי מכירות והתרחבות מתמדת לשווקים חדשים. בשל כך, סיכוייה להפוך לרווחית - דרישה מקדימה להנפקה - איננה מציאותית.

מכפיל של פי 60

גם אם הפרסום בוול סטריט ג'ורנל הוא תחילתו של משא ומתן להעלאת שוויה של וויז אל מול רוכשות אפשריות אחרות, הרי שהדבר עשוי להביא לסיכום את סיפורה של החברה הישראלית ששברה כל שיא אפשרי: הצמיחה המהירה ביותר במונחים של קצב הכנסות שנתי, הגיוס הישראלי הגדול ביותר, השווי הגבוה ביותר לחברה פרטית אי פעם - 12 מיליארד דולר לפני הרכישה, בתוך ארבע שנים בלבד מיום היווסדה, ושווי אפשרי ברכישה שהוא הגדול אי פעם - 23 מיליארד דולר.

לשם השוואה, הרכישה הגדולה ביותר בישראל עד כה הייתה של מובילאיי, שנרכשה על ידי אינטל ב־15.7 מיליארד דולר, והונפקה לאחר מכן לפי שווי של 17 מיליארד.

ההצעה של גוגל נדיבה לכל הדעות ומגלמת מכפיל גבוה במיוחד של פי 60 על קצב ההכנסות השנתי (ARR) המדווח של החברה, כ־350 מיליון דולר בשנה. לשם השוואה, קראודסטרייק, חברת הסייבר האמריקאית הציבורית בעלת השווי הגבוה ביותר, מדווחת על קצב הכנסות שנתי גבוה פי עשר מזה של וויז, 3.44 מיליארד דולר, אך החברה נסחרת "רק" בשווי של 90 מיליארד דולר, פי ארבע בלבד מהשווי המדווח של וויז בעסקה.

בוויז השקיעו שני תריסר משקיעים סכום עתק של 1.8 מיליארד דולר, הגבוה שהושקע אי פעם בחברת הייטק ישראלית פרטית. כך, סיבוב הגיוס של מיליארד הדולר שהושקע בחודש מאי לפי שווי של 12 מיליארד דולר - בהובלת קרנות ההון סיכון אנדריסן הורוביץ ולייטספיד ובהשתתפות גריילוק והמשקיעים הקיימים - יכפיל את עצמו לקרוב ל־2 מיליארד דולר בתוך חודשיים בלבד - אולי הדפסת הכסף המהירה ביותר בתולדות ההייטק הישראלי שממנה ירוויחו כמעט באופן שווה ישראלים וזרים.

על הכוונת של הרגולטור

מעל כל עסקת רכישה המתבצעת על ידי גוגל מרחפת עננה של רשות ההגבלים העסקיים אמריקאית שרואה את עצמה כמי שמעודדת תחרות על ידי חסימת רכישות גדולות.

נגד גוגל הוגשו שתי תביעות על הפרת הגבלים עסקיים מטעם משרד המשפטים בארה"ב, אם כי אלה מתמקדים בענף הפרסום הדיגיטלי שעליו חולשת גוגל. בתחום הענן, גוגל סובלת מנחיתות יחסית - ברבעון הראשון היא החזיקה רק ב־10% מנתח שוק הענן הציבורי העולמי, הרחק מאחורי מיקרוסופט (25%) ואמזון (31%). יחד עם זאת, גודלה של העסקה עשוי למשוך את עיניו של הרגולטור בארה"ב ואולי אף באירופה.

זו הרכישה הגדולה ביותר של גוגל אי פעם, ובפער ניכר מרכישתה של מוטורולה מוביליטי בתמורה ל־12.5 מיליארד דולר, שנכשלה בסופו של דבר. גוגל רכשה את חברת המוצרים הלבישים החכמים פיטביט ב־2.1 מיליארד דולר ואת ענקית שירותי הסייבר מנדיאנט ב־5.4 מיליארד דולר. רכישת הסייבר הגדולה השניה שלה אירעה בישראל: היא רכשה את חברת ניהול התראות הסייבר סיימפליפי בכחצי מיליארד דולר.

הדרך ללקוח העסקי

מה הביא את גוגל להציע סכום כה גבוה עבור חברה שהכנסותיה החשבונאיות הריאליות מוערכות בלא יותר מ־100 או 200 מיליון דולר? גוגל היתה יכולה לרכוש חברות מתחרות שמכניסות מעט פחות, צומחות לאט יותר ומתומחרות נמוך יותר - כמו אורקה או אקווה הישראליות - אך היא בחרה ללכת על המותג המוכר והצומח, ה"נייקי" של הגנת הענן בסייבר כפי שמכונה וויז בתעשייה, ועל חברה עם צוות מנוסה. לא פחות מכך, אסף רפפורט עשוי להיות נכס מהותי בזכות הידע הארגוני שהוא מביא איתו: הוא יזם סדרתי שמכר כבר חברת סייבר, אדאלום, וניהל בעצמו את מרכז הפיתוח הישראלי של מיקרוסופט.

גוגל מבינה שהדרך ללקוח העסקי - ארגונים קטנים, בינוניים ועסקים גדולים - עובר דרך תחום הסייבר. מיקרוסופט הפכה לחברת הסייבר המצליחה ביותר בעולם במונחי הכנסות - 20 מיליארד דולר בשנה - רק בזכות מוצרי הסייבר שהיא מציעה במחירים נוחים ובאיכות שאיננה מהגבוהות בשוק.

סביב וויז פורסמו הדלפות רבות טרם נסגרו עסקאות, שבסופו של דבר גם הועילו לה. כך, בטרם גייסה לפי שווי של 12 מיליארד, הודלפה ידיעה על גיוס לפי שווי של 10 מיליארד. ייתכן כי גם ההדלפה הנוכחית תאפשר לה להתמקח על המחיר ולהעלות אותו אף יותר, בפני רוכשות מתאימות לה יותר - בראש ובראשונה מיקרוסופט.