הם נחשבו ליריבים גדולים, עכשיו הארגונים שלהם בדרך למיזוג

לגלובס נודע כי התאחדות התעשיינים ונשיאות המגזר העסקי צפויים להתאחד לארגון משותף, לאחר שהתפצלו ב־2020 • למהלך צפויים להצטרף התאחדות הקבלנים ואיגוד לשכות המסחר • גורם המעורה בפרטים: "הכיוון הוא חיובי"

דובי אמיתי ורון תומר / צילום: חן גלילי, איתי ומנחם רייס
דובי אמיתי ורון תומר / צילום: חן גלילי, איתי ומנחם רייס

התאחדות התעשיינים ונשיאות המגזר העסקי צפויים להתאחד מחדש לאחר שהתפצלו ב־2020 עקב חילוקי דעות אישיים, כך נודע לגלובס. הארגונים, המייצגים מעסיקים וגופים כלכליים משמעותיים במשק, צפויים להתאחד תחת ארגון בשם "נשיאות המגזר העסקי". ראשי שני הארגונים, דובי אמיתי מנשיאות המגזר העסקי (והתאחדות האיכרים), ורון תומר מהתאחדות התעשיינים, צפויים לכהן יחד כראשי ארגון המשותף. עם זאת, יחסי הכוחות המדויקים ביניהם עדיין נתונים למו"מ: אמיתי צפוי להישאר בתפקיד הנשיא, בעוד שמעמדו של תומר עדיין נתון למחלוקת, כשהאחרון מעוניין שהחלטות יתקבלו על ידי שניהם במשותף.

נקודת השפל שרשמה תל אביב לראשונה זה 30 שנה
מי יגן על כבלי האינטרנט התת-ימיים של ישראל מפני חיזבאללה?

כך או כך, לאיחוד תהיה השפעה על מאבקים של המגזר העסקי מול הממשלה, וליכולת לחתום על הסכמים מול ההסתדרות. אם עד היום להסתדרות ולממשלה הייתה אפשרות לבחור עם מי "לעשות עסקים", כעת, איחוד בין הארגונים צפוי להקשות זאת.

השושבין: נציג היבואנים שחר תורג'מן

לארגון המשותף צפויים להצטרף גם התאחדות הקבלנים ואיגוד לשכות המסחר. "התאחדות הקבלנים מקדמת בברכה את המהלך ותרמה לקידומו", נמסר מנשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו. הארגון המאוחד צפוי לכלול מספר ארגוני עסקים שונים שלעתים יש להם אינטרסים סותרים. כך למשל, בנושא מגבלות היבוא מטורקיה שהממשלה בוחנת יש חילוקי דעות בין התאחדות התעשיינים (המייצגים את היצרנים המקומיים) לבין איגוד לשכות המסחר (שמייצגים את היבואנים). עם זאת, מקורות המעורים בפרטים טוענים שיהיה ניתן להסתדר בארגון גג מאוחד גם כשלא מסכימים על כל הנושאים.

מי שמוביל את המגעים לאיחוד הוא שחר תורג'מן, שנבחר באפריל האחרון ליו"ר איגוד לשכות המסחר במקום אוריאל לין, שכיהן בתפקיד במשך 22 שנים. מקור בתעשייה מוסיף שהאיחוד עדיין בדיונים והוא עוד לא סופי. אולם לדבריו, "הכיוון הוא חיובי".

"ענייני אגו": מאחורי הפיצול ב־2020

בשנת 2020, במהלך משבר הקורונה, הארגון המשותף שכונה אז "נשיאות הארגונים העסקיים" התפצל ברקע בחירתו של אמיתי מהתאחדות האיכרים לראשות הארגון, לאחר פרישתו של היו"ר הקודם שרגא ברוש, בשל כתבי האישום נגדו, שהבשילו להרשעה בזיוף וקבלת דבר במרמה. באופן מסורתי, ראשות הארגון שייכת להתאחדות התעשיינים, ובחירתו של אמיתי מהתאחדות האיכרים הובילה למאבק פנימי ולפיצול. לדברי גורמים המעורים בפרטים, מדובר היה ב"ענייני אגו בין השניים".

בעקבות הפיצול, תומר, שעומד כיום בראשות התאחדות התעשיינים, פרש מהארגון במרץ 2020 וחבר לאיגוד לשכות המסחר (המייצגים את היבואנים) ולהתאחדות חקלאי ישראל, תחת ארגון־גג חדש בשם "נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל".

מטרת הארגון הייתה לנהל את מו"מ מול הממשלה על הפיצויים והתנאים לעסקים בתקופת הקורונה. במסגרת פעילותו, הארגון שיגר מכתב ליו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד ודרש שינהל מו"מ מולו, ולא מול הארגון המתחרה של אמיתי.