850 מיליון שקל נגנבו: שני עורכי דין נעצרו בחשד לעבירות מס בהיקפי עתק

שני עורכי דין, מכפר קאסם ומירושלים, נעצרו בחשד להפצה וקיזוז של חשבוניות פיקטיביות בסכום של כ-3.5 מיליארד שקל וגניבת 850 מיליון שקל מהמדינה • עפ"י ההערכות, מיליארדי שקלים רבים מועלמים מקופת המדינה מדי שנה באמצעות הפצת חשבוניות פיקטיביות, הנתפסת כשיטת העלמת מס פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock

היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433, בשיתוף עם מחלקות החקירות מכס ומע"מ ירושלים וחיפה ובסיוע יחידת ביקורת פשיעה חמורה, עצרו שני עורכי דין בחשד לסחר בעשרות חברות והעמדת "קופים" בראשן, על-מנת שישמשו פלטפורמה להפצה וקיזוז של חשבוניות פיקטיביות בהיקף של 3.5 מיליארד שקל וגניבת כ-850 מיליון שקל מקופת המדינה. 

המעצר בוצע בתום חקירה סמויה בחשד להפצה וקיזוז של חשבוניות מס פיקטיביות תוך ביצוע עבירות הלבנת הון ועבירות מע"מ נוספות. 

אב ושני בניו חשודים בהעלמת 15 מיליון שקל משכירות
חשד: תושב נתניה לא דיווח על 20 מיליון שקל בחשבונות בנק בחו"ל
כתב אישום נגד רואה חשבון: סייע ללקוח להעלים הכנסות בשווי מיליוני שקלים
נקלעתם למחלוקת מס עם רשות המסים? יש מה לעשות 
תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסה לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

מהחקירה עולה כי עורך דין מכפר קאסם השתלט על חברות ללא פעילות עסקית שוטפת, ובאמצעות שלוחיו, השתמש באותן חברות לשם הפצה וקיזוז של חשבוניות פיקטיביות בהיקף של 3.5 מיליארד שקל. עוד עולה מהחקירה כי החשוד ביצע עשרות רבות של פעולות אל מול מע"מ בשמן של אותן עשרות חברות שהיו לקראת סגירה. 

מטילי זהב, שעוני יוקרה, זהב בתפזורתו כסף רב במזומן, שנתפסו בבתי החשודים במהלך הפשיטה / צילום: דוברות המשטרה
 מטילי זהב, שעוני יוקרה, זהב בתפזורתו כסף רב במזומן, שנתפסו בבתי החשודים במהלך הפשיטה / צילום: דוברות המשטרה

הבוקר (ג') הפכה החקירה גלויה, ובפעילות מבצעית משותפת עם לוחמי החטיבה הטקטית והחטיבה המדברית של מג"ב ושוטרי תחנת קאסם, נעצרו 10 חשודים, בהם עורך דין מכפר קאסם ועורך דין מירושלים. יחד איתם עוכבו לחקירה 6 חשודים נוספים. עשרות חשודים נוספים צפויים להיחקר בהמשך. 

במהלך החיפושים בבתי החשודים נתפס רכוש רב, הכולל בין היתר רכבי יוקרה, נדל"ן, מטילי זהב, שעוני יוקרה, זהב בתפזורת, כסף רב במזומן, מחשבים ומסמכים רבים. בכוונת יאל"כ בלהב 433 בשיתוף רשות המסים לבקש את חילוטם במסגרת ההליך המשפטי נגדם. 

רכב יוקרה שנתפס בבתי החשודים במהלך הפשיטה / צילום: דוברות המשטרה
 רכב יוקרה שנתפס בבתי החשודים במהלך הפשיטה / צילום: דוברות המשטרה

יעד מרכזי במאבק בהון השחור

השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה וכיעד מרכזי במאבק בהון השחור. על-פי ההערכות, מיליארדי שקלים רבים מועלמים מקופת המדינה מדי שנה באמצעות שיטה זו, הנתפסת כשיטת העלמת מס פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתור.

שיטת ביצוע העבירה עוברת בדרך-כלל דרך הקמת חברות פיקטיביות ("חברות קש") ו/או חברות אמיתיות שיספקו את החשבוניות הפיקטיביות, רוכש/ים של החשבוניות ותשלום עמלה שמנה למנפיקי החשבוניות הפיקטיביות.

חשבונית מס היא האסמכתה לקיזוז המע"מ בעסקה בין מוכר לקונה ובין נותן שירות למקבל שירות. הקונה רשאי לקזז את המע"מ הכלול בחשבונית כנגד המע"מ שהוא חייב לשלם למדינה על עסקאותיו; וכן מדווח באמצעות החשבוניות שקיבל על הוצאותיו לצורך חישוב מס הכנסה. כל חשבונית משמעה הפחתת מס נוספת.

החלק "הפיקטיבי" בחשבוניות מס פיקטיביות יכול לנבוע מכמה סיבות. בין היתר ישנם מקרים שבהם החשבוניות אינן משקפות עסקאות שנעשו בפועל - אין כלל קונה ומוכר או מתן שירות מאחורי החשבונית - וכל מטרת החשבונית היא לאפשר למקבלה לקזז מס שלא כדין. במקרים אחרים החשבונית הפיקטיבית יכולה לשקף עסקה, אך הסכום הנקוב בה נופח על-מנת לאפשר קיזוז מס בסכום גבוה יותר.

מוציא החשבונית הפיקטיבית אינו מדווח על ההכנסות הנקובות בחשבונית (שבפועל לא קיבל), או מדווח על ההכנסות שהתקבלו לכאורה לפי החשבונית, אך מקזזן מול חשבוניות פיקטיביות שהוצאו על-שם חברות אחרות שבבעלותו, בדרך-כלל חברות פיקטיביות הרשומות לעתים על-שם אנשי קש. באופן זה נוצרת שרשרת של התחמקות ממס שקשה לחשוף. מנגד עומד מקבל החשבונית הפיקטיבית, שמזדכה על המע"מ בחשבוניות ומקטין את הכנסותיו המדווחות לתשלום מס.

אישור עסקה בזמן אמת

על הרקע הזה גובשה ברשות המסים התוכנית למעקב אחר חשבוניות בין עוסקים בזמן אמת. התוכנית - המכונה "חשבוניות לישראל" - נכנסה לתוקף במאי השנה, ובמסגרתה מפעילה רשות המסים מערך בקרה דיגיטלי על עסקאות בזמן אמת, באמצעות הקצאת מספרי אישור לחשבוניות במועד הוצאתן.

על-פי התוכנית, החל מ-5 במאי 2024 עוסקים יכולים לקזז תשומות מחשבוניות מעל 25 אלף שקל רק עם מספר הקצאה. חשבונית שלא תקבל אישור, לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינה (עסק רשאי לנכות את המע"מ ששילם עבור רכישות לצורכי העסק-תשומות, בתנאי שברשותו חשבוניות מקוריות שהוצאו על-שמו כדין).

מעו"ד אורי גולדמן, המייצג מספר חשודים בפרשה, כולל חלק מהצ'יינג'ים ששוחררו, נמסר: "אומנם מדובר בפרשה בסדר גודל עצום לכאורה, אך הניסיון מלמדנו כי רוב הפרשות הללו מסתיימות בסופו של דבר בקול ענות חלושה, לבטח במקרים בהם למקזזי החשבוניות לא הייתה ידיעה".