"יום כיפור של קראודסטרייק": אלה החברות שיכולות להרוויח מהתקלה העולמית

חברת האבטחה האמריקאית שאחראית לתקלה העולמית נחשבת למובילה בתחום כשהמתחרות הדומיננטיות שלה הן פאלו אלטו והישראלית סנטינל וואן • תביעות ופיצויים מצד לקוחות ופגיעה באמינות קראודסטרייק עשויים לעמוד על הפרק • עד כמה הפגיעה תדחוף אותם להחליף ספקית?

משרדי פאלו אלטו / צילום: Shutterstock
משרדי פאלו אלטו / צילום: Shutterstock

בעולם הרחב של חברות המציעות הגנת סייבר, קראודסטרייק  האמריקאית נחשבת למובילה בתחום הספציפי של אבטחת נקודות קצה. מדובר למעשה בכל מכשיר המתחבר לרשת הארגונית, ממחשבים ניידים, טאבלטים ועד למתגים ומדפסות דיגיטליות.

עם שווי של 90 מיליארד דולר וקשרים בישראל: החברה שאחראית לתקלת המחשוב העולמית 
תקלת מחשוב עולמית עם השלכות דרמטיות גם בישראל: דיווחים שוטפים 

בזירה זו, המתחרה העיקרית של קראודסטרייק היא לא אחרת מאשר מיקרוסופט . מנכ"ל קראודסטרייק אף טען בשנה שעברה, במסגרת ועידה של גולדמן וזאקס, ש״מיקרוסופט תמיד תהיה מתחרה״ וכי ״אף פעם אי אפשר לבטל את היכולות של מיקרוסופט״, כך פורסם אז ביאהו פיננס.

כמו כן, שתי מתחרות נוספת של קראודסטרייק הן חברות שהוקמו ע״י יזמים ישראלים: פאלו אלטו נטוורקס  וחברת סנטינל וואן . כעת לאור שלל התקלות הנרחבות בחברת אבטחת הסייבר, שלפי הפרסומים קשורות לבעיות בעדכוני תוכנה ולא לאירוע אבטחה, עולה השאלה האם האמינות של קראודסטרייק נפגעה משמעותית אל מול הלקוחות, והאם פגיעה זו תדחוף אותם להחליף את ספקית אבטחת נקודות הקצה?

״אנחנו רואים אירוע מאוד מורכב, אפשר לומר שזה יום כיפור של קראודסטרייק״ אומר לגלובס גורם בשוק. האירוע, כך הוא מסביר, עלול להיות בעל השלכות מתגלגלות, שכוללות פיצוי של לקוחות ואפילו תביעות.

"בסנטינל וואן חוגגים"

״עולם אבטחת נקודות הקצה נשלט על ידי שתי שחקניות, מיקרוסופט וקראודסטרייק. יש חברות אחרות שמספקות גם שירותי אבטחת נקודות קצה, אבל זהו לא מוצר הדגל שלהן. החברה היחידה אולי שמתעסקת במיקוד בתחום הזה היא סנטינל וואן, אז אפשר להניח שהיום אצלם בחברה הם חוגגים״ אומר גורם בשוק לגלובס.

התחרות בין מיקרוסופט לקראודסטרייק הודגשה ביתר שאת בשנה שעברה, זאת לאחר פרסום תוצאות הרבעון השלישי של קראודסטרייק, תוצאות שהעלו את קרנה של מיקרוסופט. קראודסטרייק פרסמה תוצאות מאכזבות, שהצביעו על האטה בצמיחה בהכנסות. מספר אנליסטים ציינו אז שישנה גם השפעה על ביצועי החברה בשל הנוכחות ההולכת וגוברת של מיקרוסופט בעולם הסייבר, כך לפי הוול סטריט ג'ורנל.

האנליסטית פטימה בולני מסיטי גרופ, העריכה בשנה שעברה כי עסקי הסייבר של מיקרוסופט שווים לה כ-20 מיליארד דולר בשנה, אך לצד זאת, מבחינת הלקוחות, עדיין ישנו תעדוף כלפי חברות כמו קראודסטרייק, זאת לאור מה שהגדירה ה״אופי הפרגמנטרי של עולם אבטחת הסייבר״. עוד הדגישה כי מבחינת הלקוחות חשוב קיום הפרדה בין ספקית האבטחה לבין הפלטפורמה אותה היא מאבטחת.

כאמור, חברת הסייבר פאלו אלטו נטוורקס, שהוקמה על ידי הישראלי ניר צוק, מהווה גם היא מתחרה דומיננטית של קראודסטרייק. במקרה של פאלו אלטו וקראודסטרייק, לשתי החברות ישנו מערך מוצרים דומה ומרבית השוני טמון בכך, וזוהי נקודה רלוונטית במיוחד לאור המקור של התקלה הנוכחית, שבשונה מפאלו אלטו, המוצרים הראשונים של קראודסטרייק כבר התמקדו בהגנה על נקודות הקצה ועם השנים התרחבו לתחומים נוספים כמו למשל באבטחת הענן.

״להחליף מוצרי אבטחה זה מאוד קשה, אך גם את נותן השירות״

למרות היקף חומרת האירוע, כל הגורמים איתם שוחח גלובס משערים כי בטווח הרחוק, האירוע החמור לא יהווה נזק של ממש. ״להחליף מוצרי אבטחה זה מאוד קשה, כמו גם להחליף את נותן השירות״ אומר גורם בשוק.

גורם נוסף אומר כי ״זאת פעם ראשונה שישנו אירוע בסדר גודל כזה בקראודסטרייק, וצריך לזכור שיש תקלות גם במערכות של ענקיות כמו אמזון  ומיקרוסופט״. הוא מוסיף כי ״בטווח הרחוק, אם ארוע כזה לא יחזור על עצמו, הוא חסר משמעות״.

הוא מסביר כי אומנם על קראודסטרייק תהיה מוטלת עכשיו החובה לפצות את הלקוחות, וכי הלקוחות ידרשו תשובות כמו גם ודאות שארוע כזה לא יחול בשנית ולהבין גם למה הארוע הזה קרה, אבל ״זה לא שבסנטינל וואן או בפאלו אלטו, דבר כזה לא יכל לקרות״. לדבריו, ״אם ארוע כזה מתרחש פעם אחת זה נסלח, אבל אם זה יקרה בפעם השלישית או הרביעית, אז זה כבר יכול לשרת את המתחרות״.

לאחרונה צורפה קראודסטרייק למדד S&P 500

קראודסטרייק, שהוקמה בשנת 2011, הונפקה לפני 5 שנים, זאת לפי שווי שוק של כ-6.7 מיליארד דולר. אם מסתכלים על מחיר המניה בהנפקה, שעמד אז על 34 דולר, נכון להיום, המחיר עומד על 343.05 דולר , פי 10 מאז הונפקה. מתחילת השנה, המניה של קראודסטרייק עלתה בכ-34%. מבחינת בוול סטריט, רוב האנליסטים חיוביים על המניה ומחיר היעד הממוצע שלהם גבוה ב-17% מהמחיר הנוכחי בנאסד"ק, כך לפי יאהו פיננס.
לאחרונה אף צורפה קראודסטרייק למדד S&P 500.