המדינה שמעוניינת לשתף פעולה עם ישראל בתחום הצוללות הבלתי מאוישות

גרמניה וישראל בדרך לשיתוף־פעולה בתחום הכצב"מים, כך עפ"י דיווחים בעולם • בבסיס השיחות בין המדינות עומד BlueWhale, פיתוח של תע"א • לפי הערכות, שוק הצוללות הצבאיות הבלתי מאוישות צפוי לצמוח לכ־8 מיליארד דולר ב-2030

הצוללת הבלתי מאוישת הראשונה מתוצרת כחול-לבן, BlueWhale
הצוללת הבלתי מאוישת הראשונה מתוצרת כחול-לבן, BlueWhale

מפקד הצי של גרמניה, יאן כריסטיאן קאאק, ביקר בשבוע שעבר בישראל ונועד, בין השאר, עם מפקד חיל הים, דוד סער סלמה - כך הודיע משרד ההגנה הגרמני. הביקור התמקד בטכנולוגיות ימיים עתידיות, כולל כצב"מים: כלים צוללים בלתי מאוישים.

המדינה שמעוניינת לקנות 12 צוללות בהזמנה אחת
עקפה את ישראל: דרום קוריאה תפרוס עוד השנה מערכת הגנה אווירית בלייזר
עסקאות נשק במיליארדי דולרים: כך הפכה מרוקו ללקוחה גדולה של ישראל

לפי דיווח באתר Army Recognition, הפגישות האחרונות בין בכירי הציים בגרמניה ובישראל התמקדו, ככל הנראה, בצוללת הבלתי מאוישת מתוצרת התעשייה האווירית, BlueWhale , שפיתחו בחטיבת אלתא. לפי הדיווח, הכצב"מ שוקל 5.5 טונות, ואורכו 10.9 מטרים. הוא מסוגל לפעול במשך עד 30 ימים, במהירות של 7-2 קשר.

לפי דיווח לאחרונה באתר ZM, ישראל משקיעה רבות בפיתוח יכולות חדשות כלים תת־מימיים מול איראן - ובמיוחד ב־BlueWhale. כשבוע וחצי לפני מתקפת ה־7 באוקטובר, התעשייה האווירית וחברת אטלס אלקטרוניק הגרמנית, הציגו את BlueWhale בתרגיל רפמוס (Repmus), שנוגע לבחינת מערכות ימיות בלתי מאוישות בסביבה מבצעית. זו הייתה הצגה של האמצעי מול כ־200 אנשי אקדמיה, תעשיות ביטחוניות וצבאות מ־30 מדינות.

איך הכצב"מ עובד?

שיתוף־הפעולה הישראלי־גרמניהמאפשר איסוף מידע מודיעיני באמצעות תורן טלסקופי המגיח מהמים בעת צלילה (דומה לפריסקופ של צוללת), שעליו מותקנות מערכות מכ"ם ואלקטרואופטיקה לגילוי מטרות בים ובחוף.

באמצעות אנטנות התקשורת הלוויינית שעל התורן מועבר המידע שנאסף בזמן אמת אל מוצבי הפיקוד הייעודיים, שיכולים להימצא בכל מקום בעולם, הן בים והן בחוף. גילוי צוללות ואיסוף מידע מודיעיני אקוסטי מבוצע באמצעות סונר באורך עשרות מטרים, שמותקן על שתי דפנות הצוללת. לפי הערכת מכון המחקר VMR, שוק הצוללות הצבאיות הבלתי מאוישות צפוי לצמוח מכ-3.4 מיליארד דולר ב-2021 לכ-8 מיליארד דולר ב-2030.

מי שיוביל את הטיפול ב־Bluewhale בשנים הקרובות הוא מנכ"ל אלתא החדש, דרור בר, שנבחר השבוע. בר הוא מהנדס חשמל ובעל תואר שני במנהל עסקים, שהצטרף לתע"א לפני כ־22 שנים, ומנהל כיום את "מפעל הגנה אווירית" בחטיבת מערכות טילים וחלל של התע"א. הוא הוביל את המפעל מזה כמה שנים להישגים עסקיים, במקביל להישגים מבצעיים וטכנולוגיים משמעותיים בישראל, ומול לקוחות רבים בעולם. בעברו, שימש דרור כמהנדס ראשי לפיתוח מערכת מכ"מ מתקדמת באלתא, וכמהנדס פיתוח באלתא שהביא לידי ביטוי גם את הפן הטכנו־מבצעי הנדרש למערכות מתוחכמות, אותו רכש בעת שירותו הצבאי, כקצין במערך ההגנה האקטיבית של חיל האוויר.