עשרה חודשים אחרי ההשקה, אל על תשנה את שיטת היהלומים

לקוחות מועדון הנוסע המתמיד קיבלו לאחרונה הודעה על שינוי צפוי ב"תוכנית היהלומים" שמזכה במעמד משודרג • איך עוברים מדרגת הבסיס ל"פלטינה", ומה צפוי להשתנות בעוד מספר חודשים?

מטוס אל על / צילום: דני שדה
מטוס אל על / צילום: דני שדה

מועדון הנוסע המתמיד של אל על הוציא בימים האחרונים הודעה ללקוחותיו ובישר להם כי באפריל 2025 צפוי להתבצע שינוי בשיטת צבירת "היהלומים" שלו. גורמים בשוק מעריכים כי מדובר בניסיון של חברת התעופה לסגת משינויים שעשתה לטובת חברי המועדון שלה רק בספטמבר אשתקד. באותם ימים פעלה אל על בשוק תחרותי ורווי במיוחד והתאמצה למצוא חן בעיני הנוסעים - מציאות שכמובן השתנתה מאז ה-7 באוקטובר ובסטטוס הנוכחי של החברה ששולטת כמעט לבדה בשמיים.

"ב-7 באוקטובר אל על נכנסה לממ"ד כחברה פרטית, אבל יצאה ממנו כחברה לאומית"
אחת מחברות התעופה המובילות בעולם משהה את החזרה לישראל עד מרץ 2025
מדד המותגים | טורקיש הפסיקה לטוס לארץ, הישראלים לא שוכחים ולא סולחים

מהי בכלל "תוכנית היהלומים"?

מועדון הנוסע המתמיד של אל על כולל יותר מ־3 מיליון לקוחות בארץ ובעולם. מתוכם, קרוב ל־400 אלף מחזיקים בכרטיס אשראי פליי קארד - כך על־פי דוחות אל על לרבעון הראשון של 2024.

מה נותן המועדון? ראשית, את האפשרות לצבור נקודות ובאמצעותן לרכוש כרטיסי טיסה ושדרוגים. בנוסף לכך, המועדון מציע הטבות נוספות, בדומה למועדוני צרכנות אחרים.

צבירת הנקודות מתבצעת במספר אופנים, כשהמרכזיים הם צבירה בגין רכישת כרטיס טיסה של החברה ורכישות באמצעות כרטיסי האשראי של המועדון. ככל שמחיר הטיסה יקר יותר - כך הוא מזכה לרוב ביותר נקודות למימוש בפעמים הבאות.

תוכנית הנאמנות החדשה של מועדון הנוסע המתמיד, שהושקה בספטמבר 2023, מציעה מערכת שדרוגים שמאפשרת לחברי המועדון בכל מעמד לשדרג את כרטיסי הטיסה שלהם.

במועדון יש חמש דרגות חברות: מתמיד (דרגת הבסיס), כסף, זהב, פלטינה וטופ פלטינה. לקוחות היוקרה הם לקוחות בדרגת זהב ומעלה.

ככל שהדרגה גבוהה יותר - כך צוברים יותר נקודות בכל רכישה, וסל ההטבות משתפר ומתרחב וכולל בין היתר כניסה בלתי מוגבלת לטרקלינים, קדימות בעלייה למטוס, שירות צמוד ממנהל אישי ועוד. כדי לעבור משלב לשלב, צריך לצבור "יהלומים".

מטבע "היהלום" מאפשר לחברי המועדון אך ורק להתקדם במעמדות, כאשר המטבע נצבר במקביל לנקודות, המשמשות כ"כסף מזומן".

איך צוברים "יהלומים"? הנוסחה פשוטה למדי. כל דולר ברכישת כרטיס טיסה, מושב "space" או כבודה מזכה ב"יהלום" אחד. מחזיקי פליי קארד מקבלים 1.2 "יהלומים" עבור כל דולר. בנוסף לכך, גם רכישות בכרטיס האשראי של המועדון מזכות ב"יהלומים" - כל 80 שקל מזכים ב"יהלום" אחד.

כמה "יהלומים" נדרשים כדי לזכות במעמד משודרג? כדי להגיע למעמד "כסף" נדרשים 3,000 "יהלומים" או 2,000 "יהלומים" ושש טיסות בכיוון אחד (שלוש הלוך־חזור) בתוך שנה. כדי להגיע למעמד "טופ פלטינה" נדרשים 28,000 "יהלומים" או 25,000 "יהלומים" ו־40 טיסות בכיוון אחד בתוך שנה. 

מה ישתנה באפריל?

כאמור, בתחילת החודש הודיעה אל על ללקוחות הנוסע המתמיד כי ייתכן שבקרוב תשתנה השיטה שבה נקבע מעמדו של כל חבר במועדון. לפי מכתב שהפיצה ללקוחותיה, תושק "תוכנית יהלומים חדשה" שתכלול תנאי סף חדשים. המשמעות: תיתכן ירידה בלתי מדורגת למעמד נמוך ואף למעמד הבסיס.

מה יהיו השינויים? טרם הוחלט, אולם בנוסע המתמיד מדגישים כי אם יבוצעו השינויים, הם לא יהיו דרסטיים. כמות "היהלומים" שצריך לצבור על־מנת לעבור ממעמד למעמד גבוה יותר, לא תעלה ביותר מ־30%.

בנוסף, יכול להיות גם מעמד שלא יחול בו שינוי כלל. המשמעות היא ש"היהלומים" ייצברו כרגיל, אך ייתכן שכמות "היהלומים" שצריך לצבור בשביל לעבור ממעמד למעמד תשתנה, ואחרי השינויים, הספים עלולים לעלות עד 30%.  

רונן גלפרין, מנכ''ל מועדון הנוסע המתמיד אל על / צילום: איל יצהר
 רונן גלפרין, מנכ''ל מועדון הנוסע המתמיד אל על / צילום: איל יצהר

מה ההבדל הגדול בין המועדון של אל על לזה של חברות התעופה הגדולות?

אל על, בשונה מחברות תעופה בעולם, אינה משתייכת לברית תעופה. לכן, לחברים במועדון הנאמנות שלה (הנוסע המתמיד) יש אפשרויות מוגבלות ביחס לחברי מועדוני נאמנות אחרים בעולם, הזוכים לגמישות רבה יותר.

השתייכות של חברות תעופה לברית תעופה מזכה את חברי מועדון הנאמנות בהכרה הדדית בטיסות עם שאר החברות בברית, וכך מאפשרת להם גמישות בצבירת נקודות, שימוש בהטבות וגישה נוחה למושבים בטיסות החברות השותפות בברית לטובת טיסות המשך ליעדים רבים בעולם.

SkyTeam, Star Alliance, One World נחשבות לבריתות התעופה הגדולות בעולם. באל על יש שאיפה להצטרף לאחת מהבריתות, ועל־פי הערכות החברה מכוונת כיום לברית SkyTeam.