יותר משכנתאות נלקחו ביוני, אך בהיקף נמוך יותר: למה זה קורה?

ערב המלחמה גובה המשכנתה הממוצעת לא הגיע ל-900 אלף שקל, ואילו כיום הוא גבוה ממיליון שקל

המשכנתה עולה במקביל לעליית מחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish
המשכנתה עולה במקביל לעליית מחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

מספר המשכנתאות שלקח ציבור רוכשי הדירות בישראל בחודש שעבר הוסיף לעלות, אך היקפן הכלכלי הכולל היה נמוך יותר מזה של חודש מאי, כך שהמשכנתה הממוצעת שנלקחה ביוני הייתה נמוכה מזו שנלקחה בחודש מאי. ואולם הסיבה העיקרית לכך נעוצה במגזר המשקיעים, שביוני לקחו מספר רב יחסית של משכנתאות, אך במשכנתה ממוצעת יחסית נמוכה. רוכשי הדירות בהנחות ובשוק החופשי שאינם משקיעים - המשיכו לקחת משכנתה ממוצעת של יותר ממיליון שקל. כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ג'). 

היצע הדירות להשכרה בירידה, ועליית המחירים שהחלה במרץ צוברת תאוצה
אושר מאגר המים החדש בגבעתיים; צפויים לצאת היתרי בנייה לפרויקטים בעיר

בסך הכל נלקחו בחצי השנה הראשונה של השנה משכנתאות בהיקף של 38.6 מיליארד שקל, 5% יותר מאשר במחצית הראשונה של 2023, אך ב-44% פחות מאשר במחצית הראשונה של 2022 וב-25% פחות מאשר במחצית הראשונה של 2021, כך ש-2024 נראית כשנה שטובה משנת השפל 2023, אך רחוקה באמת מלהיות שנה טובה בענף הדירות והמשכנתאות. 

כאמור, מספר המשכנתאות שנלקחו בחודש יוני האחרון הוסיף לעלות, והוא הגבוה ביותר מאז דצמבר 2022. זה מעיד על כך, שמספר עסקאות הנדל"ן ממשיך לעלות יחסית לשפל של 2023, אם כי לא לגבהים שהכרנו מ-2021-22. 

משכנתה ממוצעת של 1.05 מיליון שקל

מצד שני הביצועים, כלומר ההיקף הכלכלי של המשכנתאות ירד מעט לעומת זה שנלקח בחודש מאי והתוצאה של זה היא, שממוצע תיק המשכנתאות שנלקח בחודש יוני, הגיע ל-986 אלף שקל, לאחר חודשיים שבהם עלה את רף המיליון שקל. 

מי ש"הפיל" את המשכנתה הממוצעת ביוני היו המשקיעים, שלקחו משכנתה ממוצעת של 870 אלף שקל, לעומת יותר ממיליון שקל שלקחו בחודשים אפריל ומאי השנה. ועם זאת יש להדגיש, כי מספר ההלוואות שלקחו המשקיעים (788) היה הגבוה ביותר מאז דצמבר 2022. 

בהיבט היסטורי אין מדובר במספר גדול, וכשמס הרכישה היה נמוך יותר, למשל ב-2021, ניתן היה לראות מספר כפול ויותר של משקיעים שלקחו משכנתאות, כך שעל אף שניכרת התעוררות במגזר ההשקעות - יש לשמור על פרופורציות. 

רוכשי הדירות המוזלות במסגרת מחיר למשתכן והתוכניות שהחליפו אותה לקחו משכנתה ממוצעת של 1.05 מיליון שקל, לאחר חודשיים שבהם הם ירדו מרף המיליון שקל למשכנתה. מאז אוקטובר 2022 רק בשלושה חודשים המשכנתה הממוצעת של רוכשים אלה היתה נמוכה ממיליון שקל, וזו ראיה לכך שהם מוכנים להסתכן במשכנתאות גבוהות, שכן ההנחות שהם מקבלים על הדירות גבוהות יותר מאי פעם. בהערכה שלנו הנחות כאלה מגיעות לרוב לחצי מיליון שקל ומעלה. 

רוכשי הדירות בשוק החופשי שאינם משקיעים לקחו משכנתה ממוצעת של 1.005 מיליון שקל, בדומה לחודש שעבר. בפעם האחרונה שגובה המשכנתה הממוצע של רוכשי דירות אלה חצה את רף המיליון שקל היה באוקטובר 2022, אולם מאז הם הורידו את המשכנתאות הממוצעות שלקחו, עקב הריביות שעלו, עד שבערב המלחמה, בספטמבר 2023 המשכנתה הממוצעת שלהם הגיעה לשפל יחסי של 890 אלף שקל. אולם מאז לפרוץ המלחמה הנטייה של המשכנתה לעלות, וזאת במקביל לעליית מחירי הדירות. 

הלוואות הבולט והבלון, המשיכו לטפס והגיעו בחודש יוני ל-1.32 מיליארד שקל, שיא של כל הזמנים. הדבר נובע מהמבצעים הפיננסיים של היזמים, שעל המקובל שבהם, "20-80" מוטל על רוכש הדירה לשלם 20% ממחיר הדירה בעת החתימה על חוזה המכר עם היזם, ואת ה-80% הנותרים - בעת איכלוס הדירה, דבר שיכול לארוך מספר שנים.