בריוש פחם ומאפים מושחתים: הפטיסרי הפריזאי שחייבים לבקר בו

בולנז'רי עם מאפים מוקפדים, מועדון הופעות חיות, סיור קולינרי בשוק של המקומיים, תערוכת אופנה וספורט וגם טיפים שימושיים לימי האולימפיאדה • יום נפלא בפריז • חגית אברון תופרת יום

כריכים ב-French Bastards / צילום: Geraldine Martens
כריכים ב-French Bastards / צילום: Geraldine Martens

"Paris is always a good idea", אמרה אודרי הפבורן בסרט "סברינה". בחירת ארבע המלצות בלבד ליום בפריז מתוך אינסוף מסעדות, מוזיאונים, שווקים ומקומות מסעירים שהעיר מציעה - משולה מבחינתי לבחירת ארבעת השירים המומלצים של הביטלס. ובכל זאת, נעניתי לאתגר, ותפרתי יום שיש בו סיור שוק מתחת לרדאר, תערוכה מפתיעה, מועדון קברט מחתרתי ואיך אפשר בלי המלצה לקפה ומאפה.

9:00 | משהו לאכול: מאפייה שפורצת את גבולות המסורת

כ-30 אלף בולנז'רי־פטיסרי יש בפריז, ולכל מקומי זו החביבה עליו במיוחד. הרבה מהם דבקים במסורת השמרנית הצרפתית, שמתווה כללים נוקשים בכל הקשור לאפייה, אך בשנים האחרונות צצו בתי קפה הכופרים במורשת.

French Bastards היא מאפייה מהגל החדש - מהשם המתריס, דרך עיצוב המודרני של הסניפים ועד התצוגה המשוגעת של המאפים והכריכים, שרק ההתבוננות בהם מספקת חוויית Food Porn. כל מנה שתיקחו יצירתית ומשגעת. מומלץ ומסקרן לטעום את לחמניות הבריוש charbon בשחור פחם הממולאות בכל טוב.
French Bastards

11:00 | משהו לעשות: סיבוב בשוק ומרק דגים בבקבוק

מרים אדרי היא ישראלית תושבת פריז ומדריכת סיורי תרבות קולינרית בשוק Aligre ברובע ה-12, שהוא לדבריה "מעט פחות תיירותי מעצם העובדה שהיה בעבר מעין שלוחה של השוק הסיטונאי של פריז". בניגוד לשאר השווקים בעיר, היא מוסיפה, הוא גם היחיד שפתוח רוב ימות השבוע (מלבד יום שני).

הסיור של אדרי מתחיל בליקוט מוצרים וחומרי גלם מהדוכנים המיוחדים ברחבי השוק, ומלווה בהסברים מעמיקים על התרבות הקולינרית וטקסי האוכל של הצרפתים.

אדרי גדלה בשכונה שבה הוא שוכן ונהגה לערוך בו קניות בילדותה. היא מכירה היטב את החנויות, החקלאים והיצרנים הקטנים. "קולינריה צרפתית היא לא רק מקרונים", היא מסבירה. "יש מאכלים שאנחנו לא מעלים על דעתנו שהצרפתים אוכלים, כמו מרק דגים (בויאבז) בבקבוקים".

בסיום הסיור פותחים שולחן וטועמים מהמבחר המשובח בליווי בירות ממבשלות פריזאיות, עוד טרנד עכשווי.
סיור בשוק - 33610018822+, Aligre

סיור תרבות קולינרית בשוק Aligre ברובע ה-12 / צילום: באדיבות מרים אדרי
 סיור תרבות קולינרית בשוק Aligre ברובע ה-12 / צילום: באדיבות מרים אדרי

מידע שימושי למבקרים

● שינויים בתחבורה הציבורית: באזורים מסוימים תותר כניסה רק לתחבורה ציבורית ומוניות, לא כולל אובר; חלק מתחנות המטרו, כמו קונקורד, טולרי, שאנז אליזה וקלמנסו, יהיו סגורות למשך התקופה. יש להתעדכן באתרים הרלוונטיים.
● עליית מחירים: צפו להתייקרויות במסעדות, בברים ובתחבורה הציבורית; כרטיס מטרו, לדוגמה, יעלה 4 יורו במקום 2.10 יורו.
● מקום במוזיאונים: חובה להזמין כרטיסים מראש באתרים, אחרת לא תותר כניסה. המוזיאונים הפופולריים Tokyo ו־L'Orangerie יהיו סגורים למשך כל התקופה.
● לוקיישן מועדף: מומלץ לשהות כמה שיותר בצד השמאלי של הסיין, ברבעים 5 ו־6, שם יהיה שקט יותר בימי האולימפיאדה.

* הטיפים באדיבות מרים אדרי

16:00 | משהו לראות: הביקיני הראשון

לקראת האולימפיאדה מקדישים חלק מהמוזיאונים תערוכות לנושא הספורט. אחת המומלצות שבהן מוצגת בגלריית האופנה Palais Galliera ברובע ה־16, שגם בימים רגילים היא פנינה בזכות מבנה ארכיטקטוני מרהיב וגינה שלווה ויפהפייה.

מדובר בהמשך לתערוכת Fashion on The Move, הבוחנת באמצעות כ־300 פריטים את מערכת היחסים בין אופנה לספורט מהמאה ה־18. בין פריטי התצוגה: תמונות של דגם הביקיני המודרני הראשון, פרי ידיהם של שני מעצבים צרפתים משנות הארבעים, פריטי אופנת רכיבה על סוסים, נעלי ספורט מתקופות שונות ועוד.
Palais Galliera

21:00 | משהו לרקוד לצליליו: קאברים של קווין

Aux Trois Mailletz הוא מועדון קברט פשוט למראה ומפוצץ אווירה מחשמלת. מרגע הכניסה לא תפסיקו לשיר ולקפץ לצלילי להיטים אהובים מכל הז'אנרים והזמנים. אלה מבוצעים לעילא בידי הרכבים מוזיקליים שנדמה שפורצים באופן ספונטני לבמה ומתחילים לשיר את מיטב הלהיטים.

בביקור שלנו שם אחד הזמרים זיהה אותנו ופצח בשירת "הבה נגילה" מחממת את הלב, בעיר שבשנה האחרונה הושמעו בה צלילים צורמים כלפי ישראלים.
Aux Trois Mailletz