טיסות ה־100 דולר חוזרות: לאילו יעדים אפשר למצוא כרטיסים?

מחירי הלואו קוסט המסורתיים שנעלמו בתקופת המלחמה חוזרים בהדרגה, והחל מחודש ספטמבר אפשר למצוא כרטיסי טיסה הלוך־חזור ב־100 דולר ליעדים באיטליה, בבולגריה ובמונטנגרו • בין הסיבות: חזרת חברות תעופה זרות ופתיחת קווים חדשים

חוף הים במונטנגרו / צילום: Shutterstock
חוף הים במונטנגרו / צילום: Shutterstock

לאחר תקופה ארוכה שבה מחירי הטיסות האמירו בעשרות אחוזים לעומת שנה שעברה, כיום ניתן שוב לרכוש כרטיסי טיסה למגוון יעדים בפחות מ־100 דולר. לפי אתר "טיסות סודיות", באוקטובר כרטיס בסיסי, ללא תוספות, לפאפוס וללרנקה יעלה 93 דולר; מחירים התחלתיים לכרטיסים לורנה, לסופיה, לבודפשט ולבוקרשט נעים בין 77 ל־98 דולר; טיסה לאתונה ניתן לרכוש עבור 90 דולר, ולטיבאט (מונטנגרו) עבור 98 דולר.

אילת או קפריסין: איפה משתלם יותר לנפוש הקיץ?
לאחר ביטולי הטיסות, האמון בחברות התעופה הבינלאומיות נשחק

בישראייר, למשל, ניתן היה למצוא השבוע טיסה הלוך־חזור לרומא במחיר של 112 דולר בסוף נובמבר. תוספת לטרולי עומדת על 35 דולר.

מה עומד מאחורי ירידת המחירים הפתאומית, ומתי נראה יותר טיסות בעלויות האלה? יניב לניס, מייסד "טיסות סודיות", מסביר כי "הסיבה לכך היא הירידה בביקושים לתקופה שאחרי חגי תשרי. למי שמחפש טיסות במחירים כאלה, נמליץ לחפש טיסות לתקופה בין החופש הגדול לראש השנה, או בין סוף תקופת סוכות לתחילת הכריסמס ־ שם נותרו לא מעט כרטיסים במחירים מעולים. מחירי הלואו קוסט המסורתיים היו חסרים בתקופה האחרונה, ואנחנו שמחים לראות שהיצע הטיסות גדל, ושיש מגוון יעדים עם מחירים מתחת ל־100 דולר".

בכל מקרה, כדאי גם להזכיר שהרבה חברות תעופה שמכריזות על חזרתן כבר הבטיחו זאת בעבר, והכול כמובן תלוי גם במצב הביטחוני בארץ.

אתונה, יוון. חוזרת להיות יעד בפחות מ־100 דולר / צילום: ap, Petros Giannakouris
 אתונה, יוון. חוזרת להיות יעד בפחות מ־100 דולר / צילום: ap, Petros Giannakouris

ואכן, להיצע ההולך וגדל יש השפעה ישירה על העלויות. באוקטובר תהפוך ריינאייר, שעד לא מזמן העמידה בסימן שאלה את חזרתה לארץ, לחברה הזרה שמגיעה למספר היעדים הגדול ביותר מישראל. החברה האירית צפויה להוסיף 16 יעדים ברחבי אירופה, ביניהם הבירות המסורתיות רומא, בריסל, ורשה, וינה, סופיה ווילנה; וגם ערים נוספות ביבשת כגון פוזנן, ממינגן ובאדן באדן.

האם כדאי להזמין טיסה ישירות מחברת התעופה, או מסוכן ישראלי?

כשכל אחד יכול להזמין כרטיס טיסה מהספה בבית, עולה השאלה איך הכי כדאי לעשות את זה - ישירות מחברת התעופה, או דרך אתר סוכנות ישראלי?

בהזמנה ישירות מאתרי חברות התעופה, היתרון הוא שלעתים מוצעים מבצעים, שוברים וקופונים ייעודיים למשתמשים והטבות לחברי מועדון. כמו כן, רכישת התוספות, כגון כבודה והושבה, תהיה בעלות נמוכה יותר לעומת המחירים המוצעים על־ידי סוכנים.

עוד יתרון הוא שלרוכשים ניתנת האפשרות להיעזר בשירות הלקוחות ללא עלות נוספת. אולם מאז הקורונה חברות תעופה רבות התמודדו עם קשיים כלכליים, ובחרו לצמצם את היקף וזמינות שירות הלקוחות שלהן.

לעומת זאת, רכישת כרטיסי טיסה דרך אתרים ישראליים הפכה למבוקשת במיוחד מאז שפרצה המלחמה שהכניסה אי־ודאות לחיי כולנו. היתרון המשמעותי הוא שאתרים אלה כפופים לחוק הגנת הצרכן, המאפשר לבטל עסקאות תוך 14 ימים ולקבל את מרבית הכסף בחזרה. בנוסף, מלבד הנוחות בשימוש בעברית, באתרים ישראלים ניתן לשלם בשקלים, ובכך לחסוך את עלויות המרת המט"ח. עם זאת, העלות הכוללת עלולה להיות גבוהה יותר, במקרים בהם עולה צורך ליצור קשר עם חברת התעופה.

כזכור, ריינאייר הפסיקה את פעילותה בארץ לאחר ה־7 באוקטובר, וחידשה אותה לפרק זמן קצר בפברואר. לאחר חידוש הטיסות החברה החליטה להפסיק את הפעילות עד אוקטובר 2024 לפחות. הסיבה הרשמית הייתה מסי הנמל הגבוהים בטרמינל 3 לעומת טרמינל 1, שכן מאז פרוץ המלחמה סגרה רשות שדות התעופה את טרמינל 1, בו פעלו חברות הלואו קוסט לפני המלחמה. בין הסיבות לפער בגביית המסים בין שני הטרמינלים בנתב"ג - השירותים שמעניקה רשות שדות התעופה, הדיוטי פרי הקטן ואולם הנוסעים המצומצם, המאפשרים עלויות תפעול נמוכות יותר. לאחר ההודעה על פתיחתו המחודשת של טרמינל 1 ביוני, ריינאייר הקדימה את מועד חזרתה.

ההיצע עדיין מצומצם

כמו ריינאייר, חברות נוספות, ביניהן ויז אייר וחברות התעופה הישראליות, הגדילו את ההיצע באמצעות יעדים חדשים או תדירות קווים גבוהה יותר. אלא שההיצע עדיין לא קרוב לזה שהיה פה לפני שפרצה המלחמה. אם לפני שנה ניתן היה לקנות כרטיס למגוון יעדים קרובים בעלות של עשרות דולרים, כיום כרטיסים כאלה נדירים הרבה יותר.

לניס מזכיר כי "בימים שלפני המלחמה יכולנו לראות תעריפים מדהימים אף יותר - כמו טיסות לאיטליה ב־30 אירו וכרטיסי טיסה לקפריסין ב־5 אירו לכיוון. בעקבות המלחמה, אנחנו בספק שנראה מחירים כמו אלה בתקופה הקרובה, אך ככל שההיצע יגבר, הסיכוי לכך יגדל".

שירלי כהן־עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס, סבורה כי "גם המחירים האטרקטיביים שאנו רואים כיום לא משתווים לאלה שהציעו חברות הלואו קוסט בשנים קודמות, כשהיצע החברות שפעלו בארץ היה גדול יותר, והתחרות ביניהן עשתה את שלה".

כזכור, בעבר ניתן היה לרכוש במחירים דו־ספרתיים בעיקר כרטיסים ליעדים הקרובים באגן הים התיכון. גם ביעדים כגון אמסטרדם ולונדון ניתן היה לרכוש כרטיסים במחירים אטרקטיביים יותר מאלב שאנחנו רואים היום ־ מאז שחברת הלואו קוסט איזי ג'ט השהתה את פעילותה בישראל, היצע הטיסות ליעדים אלה נחתך, והמחירים טיפסו בהתאם.

באמסטרדם, לדוגמה, היצע הטיסות קטן באופן דרמטי במיוחד, לאחר ששלוש חברות תעופה הפסיקו את פעילותן בקו זה (KLM טראנסוויה ואיזי ג'ט), והשאירו את אל על וארקיע לבד. לפי הערכות, המחירים בקו עלו ב־30%.

"הזדמנויות נקודתיות"

נזכיר כי בין אמצע לסוף חודש אוקטובר צפויות לחזור מגוון חברות תעופה, ביניהן איזי ג'ט ופגסוס. אולם הסיכוי שפגסוס באמת תחזור בתאריך שנקבע קלוש, בהיותה חברה בבעלות טורקית המושפעת מהיחסים העכורים בין המדינות.

בנוסף, באוקטובר צפויות לשוב גם חברות שטסות למרחקים ארוכים, ביניהן אייר קנדה, קוריאן אייר ואמריקן איירליינס. אם הן ישובו כמתוכנן, היצע היעדים יגדל, והדבר עשוי לסייע להורדת המחירים המיוחלת.

לניס מצביע על מגמה חיובית גם בחברות התעופה הישראליות. "חברות התעופה הישראליות חותכות מחירים, וניתן למצוא תעריפים נהדרים עם ישראייר - לדוגמה לבודפשט החל מ־107 דולר ולרומא מ־108 דולר. ככל הנראה בעקבות תגבור היעדים לקיץ הקרוב שהוסיפו החברות, בעיקר לארצות הבלקן ולאיי יוון השונים".

האם מדובר במגמה שתימשך? כהן־עורקבי ספקנית. "עליית המחירים שראינו נובעת בעיקר מהיצע טיסות נמוך ביחס לשנים קודמות. גם המחירים, שהם טיפה יותר נמוכים כיום, עדיין לא חזרו למספרים שהכרנו, בעשרות דולרים בודדים שהיה אפשר לטוס בחברות הלואו קוסט. ההזדמנויות הן מאוד נקודתיות ונגמרות מאוד מהר.

"המחירים היום גבוהים בכ־20% לעומת השנה שעברה. יחד עם זאת, אנחנו בציר שמתקדם לקראת הוזלת הטיסות. אחרי החגים יהיו פחות ביקושים, ואז סוף־סוף יתאזן קצת הביקוש מול ההיצע. זה עדיין לא ישפיע באופן דרמטי על העונה החמה".