הנתונים שיכריעו: האם ארה"ב חומקת ממיתון ומתי הריבית צפויה לרדת

נתוני התוצר שיתפרסמו השבוע בארצות הברית יעידו האם היא עתידה להצליח להימנע מנחיתה קשה מהאינפלציה • הורדת הריבית ההולכת וקרבה תעודד תרחיש של נחיתה רכה, אבל הפד אינו ידוע בהצלחתו בהימנעות ממיתון • אלכס זבז'ינסקי: "הכלכלה יכולה ליפול כמו אבן"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נתוני התוצר בארה"ב שהתפרסמו היום (ה') הפתיעה את השוק. הצמיחה ברבעון השני עמדה על 2.7%, לעומת צפי של כ-2% בלבד. מדובר בשיפור גם לעומת הנתונים של הרבעון הקודם, שהציג עלייה של 1.4% בלבד בתמ"ג של ארה"ב. כלומר, הכלכלה האמריקאית עדיין מראה חוזקה ואיתנות נגד התנאים הפיננסים הקשוחים. מה מניע אותה?

"אדם שכל כולו חדשנות": למה השוק כל כך מתלהב מהמנכ"ל החדש של צ'ק פוינט?
●  טריליון דולר התאדו מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביום אחד. האם זו רק ההתחלה? 

הנתונים הללו מגיעים בזמן שהריבית בארה"ב נמצאת ברמתה הגבוהה ביותר מאז 2001. המדיניות המרסנת הנוכחית עומדת בעינה כבר כמעט שנה, ורק לאחרונה החלו בכירי הפד לאותת שהורדות הריבית מתקרבות. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מצביע על כך ש"העלייה בנתוני הרבעון השני נובעת מגידול ברמת הצריכה הפרטית, נתונים אלו באו לידי ביטוי בנתוני המכירות הקמעוניות".

שפריר מדגיש כי הצריכה אומנם האיצה קלות לעומת רבעון קודם, אך בהסתכלות רחבה יותר חלה האטה בכלכלה האמריקאית ובצריכה הפרטית בהשוואה לשנת 2023.

"מרבית הנתונים מצביעים על האטה, וקצב הצמיחה השנתי מתמתן. גם בראייה לעתיד אנו צופים שהכלכלה האמריקאית תמשיך להתקרר. אנו רואים זאת גם בשוק העבודה שהחל סוף סוף להתאזן, ובשיעור האינפלציה, שממשיך להתמתן, ומתקרב ליעד של הפד".

ואכן, הנתונים בארה"ב מצביעים על התקררות האינפלציה ושוק העבודה. האחרון היה הדוק ביותר, בניגוד לציפיות של הפד, אך לבסוף, שיעור הריבית הגבוה לאורך זמן עשה את שלו.

ספרי הבז', הסוקרים את תמונת הכלכלה האמריקאית לפי מחוזות, מצביעים על התקררות מסוימת בשוק התעסוקה, אם כי הם עדיין מציינים שהוא שומר על איתנות, ורמת האבטלה במדינה לא עלתה בצורה חזקה.

"לפחות בגזרה של הצרכן, המצב הולך ונחלש"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, מופתע מהצמיחה הגבוהה. "לפי הנתונים השוטפים העלייה הזו לא ניכרת כלל, לפחות בגזרה של הצרכן אני רואה שהמצב הולך ונחלש. זה מתבטא בשוק העבודה, הכנסות של הצרכנים, אשראי צרכני ורכישות בכרטיסי אשראי - הכלכלה האמריקאית נחלשת".

החשש הכבד מצד בכירי הכלכלה האמריקאית הוא מנחיתה קשה, כלומר, שהורדת האינפלציה על ידי הפד תלווה במיתון ובצניחה בצמיחה הכלכלית. לפחות כעת, זה לא בא לידי ביטוי בנתונים.

שפריר אומר כי הצריכה הפרטית הביאה לתוצאה הטובה מבחינת הצמיחה: "הצריכה והחסכונות הגבוהים מאז הקורונה מנעו מהכלכלה האמריקאית להיכנס למיתון בשנת 2023. משקי הבית ממשיכים להגדיל את הצריכה למרות השחיקה הנמשכת בחסכונות.

"נתוני התעסוקה עדיין טובים (גם אם השוק מתקרר), והריבית במרבית שוק המשכנתאות קבועה (וכך גם בהלוואות הנלקחות על ידי המגזר העסקי).

"כלומר, הריבית אומנם עלתה בחדות מאז תחילת 2022, אך לכאורה יש הרבה מאוד משקי בית ועסקים שטרם הרגישו את העול של הריבית הגבוהה, כלומר שלא היו צריכים בינתיים לקחת משכנתה או הלוואה חדשה".

זבז'ינסקי מסביר, כי "כרגע נראה שאנחנו לא הולכים למיתון קשה, אלא נמצאים בתרחיש של נחיתה רכה בלבד. הורדות הריבית שתתחיל בקרוב צפויה לעזור לנחיתה רכה".

הוא מדגיש שמיתון מגיע יחד עם אירוע פיננסי כלשהו, וכרגע אירוע כזה לא נצפה באופק. עם זאת "אנחנו לא יודעים בוודאות. כשמתחילה ירידת ריבית אתה רואה שהיא איטית, יכול להיות שהכלכלה תיפול כמו אבן וקשה לחזות דברים כאלו".

דוח של בנק אוף אמריקה על כלכלת ארה"ב מציג כי הסבירות ל'לא נחיתה', עולה. האינפלציה העיקשת, יחד עם שוק העבודה שעדיין לא התקרר כמו שצריך, הגבירו את ההבנה כי הפד יימנע מנחיתה קשה, אך המאבק יתמיד לאורך זמן. כתוצאה מכך, הבנק צופה הורדת ריבית רק בדצמבר.

מה קרה במלחמות קודמות של הפד?

הפד צפוי להתחיל בהפחתות הריבית כבר בחודש ספטמבר, זאת לפי כל תחזיות הכלכלנים בשווקים. הוא צפוי להמשיך בצעדים מקילים לאורך כל השנה הבאה. התמחורים לריבית הסופית שעליה יתייצב הפד עומדת על 3.5%, והוא יגיע אליה ככל הנראה ב-2026.

נראה כי האופטימיות חזרה לאחר התמתנות האינפלציה האחרונה, והשווקים מצפים לריבית נמוכה יותר בסוף השנה.

לא בפעם הראשונה בסייקל הנוכחי מעריכים כי הפד יפחית את הריבית בצורה אגרסיבית יותר, וכבר השנה יבצע 2-3 הורדות. הפד זהיר יותר, ומעריך בין אחת לשתיים בלבד.

בכל הפעמים האחרונות שהפד יצא להילחם בעליות המחירים המשתוללות, הוא לא הצליח להוריד את הריבית בזמן: או שהוא הביא למיתון, או שבמקרים קשים, דוגמת האינפלציה העיקשת בשנות ה-70, ההקלות הובילו לנסיקה מחודשת ברמת המחירים.

פאוול מחכה ל"תמיכה מהנתונים הקרובים"

יו"ר הפד ג'רום פאוול ממשיך להתבטא בחיוב על הנתונים האחרונים, ומציין שהם "מספקים ודאות לחברי הפד בכך שהאינפלציה תתכנס ליעדה". בד בבד פאוול נמנע מלספק תאריך לתחילת ההקלות, ומעוניין בזמן נוסף "כדי לקבל תמיכה מהנתונים הקרובים".

ביום שישי יגיעו נתוני מדד PCE, ובשווקים מקווים להמשך התמתנות המחירים. המדד השנתי עומד כעת על שיעור של 2.6%, והשווקים מתמחרים התמתנות נוספת ברמת המחירים, ל-2.4%.

זבז'ינסקי מוסיף כי פאוול "מאוד מתעכב בהורדת ריבית. כמובן שעדיין יכול להיות תרחיש של גל אינפלציוני, תסתכל על העולם. זה מפחיד יותר מאשר מיתון קשה. אז יהיה יותר סיכון לאירוע משמעותי".

בהתייחסות למצבה של כלכלת ארה"ב לעומת הכלכלות האחרות בעולם, זבז'ינסקי מצביע על כך שמצבה הפוך לעומת הכלכלות המערביות. "בכולן ניתן לראות שיפור במצב הכלכלי, התאוששות, אך האמריקאים רואים חולשה במשק והאטה כלכלית".

כמו כן, במדינות המערב רואים אינפלציה עיקשת מאוד, ואף חוזרת לאחר הפחתת הריבית הראשונה, והנחיתה הרכה לא ודאית כלל. גם ההשפעה יכולה להיות רלוונטית באופן גלובלי.

"הכלכלה האמריקאית מאוד דומיננטית בעולם, וחולשה בכלכלה שם תשפיע על כולם", מסכם זבז'ינסקי.