היום שאחרי בעזה: זה האיש שארה"ב רוצה שישלוט ברצועה

מקורות ערביים ומקרב חמאס מדווחים כי בשיחות שהתקיימו לאחרונה עם חמאס ופת"ח, דחלאן הציג עצמו כמי שעשוי להוביל את הסיוע להקמת מינהל חדש בעזה • לפי הדיווח, חמאס הביע לאחרונה את הסכמתו להנהגה של דחלאן ברצועת עזה, כפתרון שיביא לסיום המלחמה • לאחר הפרסום, דחלאן צין כי הוא מסרב לקבל כל תפקיד ברצועה

מוחמד דחלאן, לשעבר מפקד מנגנוני הביטחון בעזה / צילום: ap, Majdi Mohammed
מוחמד דחלאן, לשעבר מפקד מנגנוני הביטחון בעזה / צילום: ap, Majdi Mohammed

ארה"ב והמתווכות הערביות בין ישראל לבין חמאס מנסות לקדם את מוחמד דחלאן כדמות שתשלוט ברצועת עזה לאחר המלחמה - כך מדווח בוול סטריט ג'ורנל. דחלאן אמנם מתגורר באבו דאבי כבר שנים רבות, אבל לפי הדיווח מדלג בינה לבין מצרים מאז פרוץ המלחמה - בתור יועץ.

הצוללת | "אנחנו אשמים, כל העם הפלסטיני, במה שקרה ב-7 באוקטובר"
מיליונר ובעל קשרים בישראל: האם מוחמד דחלאן יהיה השליט הבא בעזה

עם זאת, דחלאן הגיב לפרסום בעמוד הפייסבוק שלו, והביע שוב סירוב לקבל כל תפקיד ביטחוני, ממשלתי או ניהולי ברצועת עזה. "שוב ושוב מוצגים או מודלפים לתקשורת תרחישים שונים על הסידורים שלאחר המלחמה", כתב דחלאן. "אני כאן רק עבור מה שביכולתנו לסייע לאנשינו בעזה... עצירת המלחמה נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו, ולא נתמוך בשום אפשרות אחרת".

האפשרויות שנבחנו לפי דיווח וול סטריט ג'ורנל

מקורות ערביים ומקרב חמאס סיפרו לוו סטריט ג'ורנל כי בשיחות שהתקיימו לאחרונה עם חמאס ופת"ח, דחלאן הציג עצמו כמי שעשוי להוביל את הסיוע להקמת מינהל חדש בעזה. לפי הדיווח, חמאס הביע לאחרונה את הסכמתו להנהגה של דחלאן ברצועת עזה, כפתרון שיביא לסיום המלחמה. "אנחנו נותנים עדיפות לחזון שמתבסס על האינטרס הלאומי והסכמה", אמר בכיר חמאס באסם נעים לוול סטריט ג'ורנל. 

אפשרות שנבחנת כעת היא שדחלאן יוביל כוח ביטחון פלסטיני שימנה 2,500 איש, שיעבדו בתיאום עם כוח בינלאומי, לאחר שישראל תיסוג. את זהות המשרתים באותו כוח תבחן ישראל עם ארה"ב ומצרים, ולא תהיה להם נאמנות מובהקת לרשות הפלסטינית. גורמים ששוחחו עם העיתון מסרו כי ייתכן שגם חברות אבטחה פרטיות ייטלו חלק בתחום הביטחוני ברצועת עזה.

איש פת"ח שנלחם בהתעצמות חמאס

דחלאן נולד בח'אן יונס ב־1961. שורשי משפחתו בכפר חמאמה, שכיום נמצא באזור ניצנים. הוא גדל כשכן של משפחת רנטיסי, שמוכרת בשל עבד אל־עזיז רנטיסי - אחד ממייסדי חמאס שחוסל ב־2004 על ידי ישראל. עם זאת, דחלאן נחשב כאיש פת"ח. הוא שימש כמפקד המודיעין המסכל ברצועת עזה בין 1994־2002, ולאורך השנים הוביל את המאבק בהתעצמות המקומית של חמאס והג'יהאד האסלאמי. תחת שרביטו נעצרו רבים מהם, לעתים קרובות ללא האשמות מובהקות, כשהיו כאלה שמתו תוך כדי המעצר. 

רצף הטלטלות בחייו של דחלאן החל ב־2007, כשהוא נאלץ לעזוב את עזה לטובת רמאללה, בשל הפיכת חמאס ברצועה. באותה תקופה הגדיר אותו נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' בוש הבן, בתור "האיש שלנו". היו גם שהעריכו כי דחלאן היווה דמות מפתח מאחורי תוכנית השלום של ממשל טראמפ ב־2019, שכונתה "עסקת המאה". אותה קירבה אמריקאית לא מנעה ממנו להימלט ב־2011 מרמאללה לאיחוד האמירויות, לאחר שהואשם על ידי הרשות הפלסטינית בשחיתות פיננסית ובקשירת קשר נגד מחמוד עבאס (אבו מאזן). מאז, הוא נמצא באבו דאבי ומשמש יועץ קרוב של נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד. דחלאן, שנחשב לבעל יחסים טובים עם בכירי ישראל ואף עם השב"כ, כנראה גם לקח חלק בתהליך שהביא לחתימת הסכמי אברהם ב־2020. 

מבחינה מקצועית הוא נחשב איש עסקים, כשהונו מוערך כיום ביותר מ־120 מיליון דולר. ב־1997 נטען כי הוא הפנה כ־40% מהכנסות מעבר קרני הסמוך לעזה (כמיליון שקל בחודש), אל חשבון הבנק האישי שלו. במסגרת הרכוש שלו, דווח כי רכש בית יוקרה בדובאי במחיר של כ־600 אלף דולר, ודירה במגדל בעיר במיליון דולר.