חדשות 13 | בלעדי

פרטים חדשים מגלים: סתירות בעמדת חדשות 13 בבג"ץ

בדיון בבג"ץ בנוגע למינוי מנכ"לית חדשות 13 יוליה שמאלוב-ברקוביץ', טענה החברה כי חברי ועדת האיתור "נפגשו עם כל המועמדים" • כעת נודע לגלובס כי לפחות עם מועמד אחד הם לא נפגשו כלל, בניגוד לטענת החברה בביהמ"ש • מרשת ומחדשות 13 נמסר: "המידע לא נכון. השם המוזכר נפגש עם חבר ועדה"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

אתמול (ה') התקיים דיון בבג"ץ בנוגע למינוי מנכ"לית חדשות 13, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', והצדדים מחכים להחלטה של הרכב השופטים בנושא. הרכב השופטים התקשה אתמול להבין מצד רשת 13 וחדשות 13 על תהליך ועדת האיתור שפעלה עם ארבעת חבריה.

פרשנות | בג"ץ חדשות 13: כך יבחן בית המשפט את המינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ'
ראיון | כשהחברה בכאוס ורגע לפני הדיון המכריע, מנכ"לית חדשות 13 טוענת: פוליטיקאי זו לא מילה גסה
ברשת 13 רוצים להגדיל את הרייטינג ברצועת 19:00. כמה זה יעלה?

למרות הנטען על-ידי רשת בדיון כי חברי ועדת האיתור פגשו את כל המועמדים, לגלובס נודע כי לפחות אחד מ-15 ממועמדי ועדת האיתור, סמנכ"ל התוכן בחדשות 13, ליאור לנדנברג, לא זומן בשום שלב על-ידי הוועדה ולא פגש את חבריה. כעת לנדנברג מונה לתפקיד מנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור הציבורי "כאן", אחרי פרישתו של ברוך שי.

ליאור לנדנברג / צילום: באדיבות כאן, תאגיד השידור הישראלי
 ליאור לנדנברג / צילום: באדיבות כאן, תאגיד השידור הישראלי

בדיון בבג"ץ, עו"ד רון דרור, בא-כוחן של מנכ"לית חדשות 13 וההנהלה ענה על שאלות שופטי הבג"ץ סביב הליך המינוי. השופטים שאלו רבות על התהליך, ואף נאמר כי הם התקשו להבין את עובדות המקרה מתגובת רשת וחדשות 13.

עו"ד דרור הבהיר בדיון: "עם כל המועמדים נפגשו, אבל לא כל חברי ועדת האיתור (נפגשו, נ"ט) עם כל המועמדים". משמע, לא כל חברי ועדת האיתור ישבו עם כל 15 המועמדים. החברה הסבירה כי הדבר נעשה בשל העובדה שהיו לא מעט מועמדים, ועל-ידי "פיצול" חברי הוועדה בין המועמדים דאגו לייצר פגישות עם כל המועמדים.

כך יצא לדוגמה ששמאלוב-ברקוביץ' פגשה פיזית שני חברים בוועדת האיתור, יו"ר הדירקטוריון אייל דה-פאו ומנכ"ל רשת אמיליאנו קלמזוק. לדברי עו"ד דרור, יו"ר רשת נדב טופולסקי שוחח עם שמאלוב-ברקוביץ' בזמנים אחרים ולא בסבב הנוכחי, וחבר הוועדה הרביעי, אברהם נתן, שוחח עימה בטלפון. על מועמדויות כמו זו של לנדנברג, נאמר בדיון כי "הגישו אנשים מתוך הערוץ, חלק מקורבים לעותרים". 

לנדנברג לא נפגש עם אף אחד מחברי הוועדה 

לגלובס נודע כי למרות שנאמר ללנדנברג שהוא יזומן לפגישה עם חברי ועדת האיתור, בשום שלב אחרי הגשת מועמדותו, הוא לא זומן או נפגש עם מי מחבריה. מיד אחרי אי-זימונו, לנדנברג עלה כמועמד הבולט לתפקיד ראש חטיבת החדשות בתאגיד השידור הציבורי, ובסופו של דבר כאמור נבחר בתפקיד זה. משמע, מדובר במועמד ראוי שרצה להישאר בערוץ 13 ולהוביל אותו, אך מטעם הערוץ לא פגשו בו - בניגוד לטענת החברה בבג"ץ.

לנדנברג, 46, שימש בעבר במספר תפקידי ניהול ועריכה בכירים ב"מעריב", בחדשות 10, בוואלה (כמנהל מערכת החדשות) ולאחר מכן בחדשות 13 כסמנכ"ל התוכן - התפקיד שאותו עוזב למען תאגיד השידור הציבורי.

למרות שמדובר במנהל בכיר מוערך בקרב העובדים, בחירת המנכ"ל אינה בסמכות העובדים. בין ראיונות העובדים ובין ההתבטאויות שיוצאות החוצה, העיתונאים יקבלו בזרועות פתוחות עיתונאי שייבחר לתפקיד בהליך תקין. אבל מידע זה מעלה שאלות נוספות, ברוח השאלות ששאלו שופטי בג"ץ: לפי אילו קריטריונים קבעה הוועדה עם איזה מועמד להיפגש, מה החלוקה בין המועמדים, לפי מה דחו מועמדים מבלי שזכו לפגישה מלכתחילה, ומדוע החברה לא משתפת איך ועדת האיתור פעלה? החוסרים האלה מצד החברה מחזקים את עמדת העותרים שוועדת האיתור פעלה בצורה לא מסודרת. 

רשת וחדשות 13: "המידע לא נכון" 

מרשת ומחדשות 13 נמסר בתגובה: "המידע לא נכון. השם המוזכר נפגש עם חבר ועדה. ההליך המשפטי לא מנוהל מעל גבי העיתון, ובטח התייחסות לוועדת האיתור השומרת על החיסיון הפרטי של המועמדים".

החברות סירבו להשיב מיהו אותו חבר ועדה שפגש את לנדנברג, למרות שממידע שהתקבל לידי גלובס - לא התקיימה פגישה עם מי מחברי הוועדה. בנוסף, לנדנברג לא נשאל על-ידי מי מחברי הוועדה שאלות בעלות אופי על התפקיד, על יכולות הניהול וכדומה (כפי שהשופטת יעל וילנר שאלה בדיון ביחס לפגישה המוקדמת בין יו"ר רשת נדב טופולסקי ויוליה שמאלוב-ברקוביץ') לפני הגשת המועמדות לוועדה.