דווקא בשיא הקיץ: כל ענפי הצריכה הבולטים רושמים ירידה במכירות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי רבים מחכים למבצעי העומק של אוגוסט

נרשמה ירידה הן בכמות העסקאות, הן במחזורי הרכישות והן בגובה עסקה ממוצעת / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG
נרשמה ירידה הן בכמות העסקאות, הן במחזורי הרכישות והן בגובה עסקה ממוצעת / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

לאחר מספר שבועות שהתאפיינו במגמת צמיחה, בשבוע האחרון נרשמת ירידה במכירות של רוב ענפי המשק - כך עולה מנתוני מדד הפניקס גמא הבוחן את ההוצאות בכרטיסי אשראי בישראל.

את הירידה ניתן לייחס לשני גורמים עיקריים: הציבור שנשאר בארץ מחשב את הוצאותיו בזמן חופשת הקיץ וממתין למבצעים עמוקים יותר; ומצב-הרוח השפוף בצל החדשות, המדכא את יצר הבזבזנות. 

הסקר שגילה: זו השכונה העשירה ביותר בישראל
ניתוח | כך זינק שוק המכירות באינטרנט ישירות לצרכן

לפי מדד הפניקס גמא, בשבוע שבין 21-27 ביולי נרשמה ירידה הן בכמות העסקאות, הן במחזורי הרכישות והן בגובה עסקה ממוצעת.

הענף שרושם את הירידה הגבוהה ביותר הוא ענף החשמל, עם ירידה של 16% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי, כאשר גובה העסקה הממוצע ירד ב-10%. ענף המחשבים והסלולר יורד גם הוא ברמה דו-ספרתית. 

בתי הקפה נפגעו פחות

בענף האופנה, שבשבועיים האחרונים נהנה מעליות הודות למבצעים שניפק, התהפכה המגמה, ונרשמה ירידה של 7% במחזור הקניות. ענף ההסעדה חווה ירידה מינורית יותר של 3%, המיוחסת בעיקר לרשתות המזון המהיר ובתי הקפה, בעוד שהבילוי במסעדות נותר ללא שינוי.

"סוף חודש יולי הגיע ואיתו הגיעה הירידה בענפי הצריכה במשק", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "לאחר שבועיים של מבצעים והנחות ברשתות השיווק, שהגיעו לשיא, יש רגיעה, והציבור צורך ומבלה פחות. רבים הזמינו חופשות מבעוד מועד, ולכן ענף התיירות חווה ירידה. בקרב אלה שנשארים בארץ, העובדה שאנו נמצאים בסוף החודש משפיעה על רמת הצריכה, מה גם שהציבור יודע שאוגוסט בפתח, וממתין למבצעים שיגיעו עמו".