"לאסוף מה שאחרים זורקים": מה כדאי לעשות עם תיק ההשקעות כעת?

אחרי שני החיסולים הלילה של בכירי חיזבאללה וחמאס, הצפי הטבעי הוא לתנודתיות במחירי המניות, אגרות החוב ושערי המטבע • רמי דרור, מנכ"ל value השקעות מתקדמות, מסמן למי שמצא עצמו במצב "נזיל" בתיק ההשקעות גם הזדמנויות

רמי דרור / צילום: יח''צ
רמי דרור / צילום: יח''צ

דריכות רבה הבוקר (ד') לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב, כמו גם בחדרי העסקאות במט"ח, אחרי שני החיסולים הלילה של בכירי חיזבאללה וחמאס. הצפי הטבעי הוא לתנודתיות במחירי המניות, אגרות החוב ושערי המטבע. רמי דרור, מנכ"ל value השקעות מתקדמות ואחד מבכירי שוק ההון, מסמן למי שמצא עצמו במצב "נזיל" בתיק ההשקעות גם הזדמנויות. 

לאחר שני החיסולים: השקל נחלש מול הדולר והאירו
מנהל ההשקעות שבטוח שענקיות הטכנולוגיה בדרך לשיאים חדשים

איך האירועים עשויים להשפיע על השוק?
"אנחנו נמצאים במצב של מלחמה מעל לעשרה חודשים, ככה שהתנודתיות והעצבנות ימשיכו ללוות אותנו גם קדימה. האירועים הנקודתיים האלה, כמו חיסולים או אם חלה הסלמה מסוימת במצב המלחמה, מייצרים תנודתיות ברמה הרבה יותר גבוהה. גלי ההדף שלהם משפיעים לא רק על השוק המקומי בישראל, אלא גם על מחירי הנפט (שעולה ב-2% ל-76 דולר לחבית) ועל שווקים נוספים בעולם".

איך מגינים על תיק ההשקעות?
"מי שמשקיע סכומי כסף גדולים, הדרך הנכונה עבורו היא לייצר גיוון בתיק שלא דורש הערכות או תגובה למצבים כמו אלה שנוצרו עכשיו. משום שפיזור נאות בתיק עם נכסים שונים, גיוון שלהם, לרבות ביצוע השקעות אלטרנטיביות (שאינן סחירות, ח"ש) בתיקים גדולים, מייצרים מיתון בתגובה שלו. זו דרך ההגנה המקובלת על מערך ההשקעות". 

"תגובת משקיעים בנקודת קיצון בשווקים לא מוכיחה את עצמה" 

ואם מישהו רוצה להגיב לאירועים?
"ניסיון העבר הוכיח שתגובת משקיעים בנקודת קיצון בשווקים (כמו היום, ח"ש) לא מוכיחה את עצמה. כך שאני לא חושב שיש משהו שמישהו צריך לעשות היום. תיק ההשקעות צריך כאמור להיות בנוי מבעוד מועד בפיזור מסוים שמאפשר מיתון של תנודתיות של אירועים. לקנות כעת הגנה בתיק זה כמו לקנות פוליסת ביטוח אחרי שהאירוע קרה". 

ומי שנזיל ומביט על התנודות, מה הוא יכול לעשות?
"בהסתכלות קדימה, ירידות חדות מאירועים אקסוגניים, שלא קשורים לחברות עצמן, מייצרים הזדמנויות. אנחנו רואים למשל את מניות הבנקים צונחות בצורה חדה יותר, וגם אגרות החוב של ממשלת מגיבות בירידות (והתשואה לפדיון עולה), מה שמתבטא בפרמיית סיכון (CDS) גבוהה יותר לחוב של ממשלת ישראל".

"אירועים כמו מה שאירע הלילה, מובילים בדרך-כלל לעליית תשואות באגרות החוב הממשלתיות. אז כל המקומות בשווקים שמייצרים ירידות חדות, כמו מניות הבנקים או אג"ח מדינה - ובמילים אחרות, מה שאחרים זורקים כעת - זה אולי הזמן לשקול לאסוף אותם, כי הם עשויים לתקן ראשונים ולעלות כשתבוא הרגיעה".