צניחה, קאמבק ושוב נפילה: לאן הולכת מניית טסלה

מניית ענקית הרכב החשמלי מתנהגת כמו רכבת הרים השנה עם עליות ומורדות של עשרות אחוזים • בשבועות האחרונים המניה חזרה למגמה שלילית בעקבות דוחות מאכזבים • ניר אורגד מבנק לאומי מנתח מה צפוי לטסלה • וגם: מה הסיכוי שחלום הרכב האוטונומי של מאסק יתגשם? • שאלת השבוע 

איור: גיל ג'יבלי
איור: גיל ג'יבלי

ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי, עונה על שאלת השבוע

מניית טסלה  מתנהגת השנה כמו רכבת הרים של ממש. בחודשים הראשונים של השנה היא התאפיינה בירידות של עשרות אחוזים (מעל 40%), עד שהגיעה תפנית בסוף חודש אפריל ואחריה ראלי של יותר מ־80% במניה. אבל אז פורסמו הדוחות של הרבעון השני של 2024, שבישרו על ירידה במכירות ופספסו את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח למניה, ומאז המניה צונחת בכ־15%.

שאלת השבוע | מהכלכלה ועד התדמית הבינלאומית: איך האולימפיאדה תשפיע על צרפת? 
שאלת השבוע | אחרי השיאים: האם שוק המניות היפני אטרקטיבי עבור המשקיע הישראלי?
שאלת השבוע | במה כדאי להתמקד כשמתכננים מסלול פנסיוני?

מנתוני וול סטריט ג'ורנל עולה שההמלצה הממוצעת על מניית טסלה היא "החזק" ומחיר היעד הממוצע עומד על כ־213 דולר, לעומת 222.6 דולר היום, מחיר שמשקף לטסלה שווי שוק של 741 מיליארד דולר. עם זאת, רק כ־20% מהאנליסטים מחזיקים בהמלצות שליליות על המניה, לעומת מעל 40% שחיוביים לגביה.

התמחור גבוה מידי?

אז לאן הולכת מכאן מניית טסלה, יצרנית הרכב החשמלי של אילון מאסק? ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי, סבור שהתמחור של המניה "עשיר מדי". לדבריו, "המניה עשתה ריצה למרות התמחור הגבוה. היום המכפיל שלה על רווחי השנה הנוכחית הוא באזור 90־92, זה מכפיל מאוד גבוה, בטח ביחס לעובדה שהשנה המכירות של טסלה צפויות לצמוח ב־2% בלבד. לקבל מכפיל כזה, כשחברות ביג טק כמו מיקרוסופט או גוגל נסחרות במכפיל 30 וסביב 20, בהתאמה, ועוד על צמיחה כזאת - זה מאוד גבוה".

לדברי אורגד, הדרך בה אילון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה, מנסה לשווק את ההשקעה בחברה היא דרך החלום של הרכב האוטונומי. יש האומרים שכאשר הטכנולוגיה תגיע לבשלות, טסלה תהיה בעמדה הטובה ביותר בשוק, אבל אורגד סקפטי. "החלום הזה ייקח זמן, לפחות עוד כמה שנים", הוא אומר, ומזכיר כי אירוע של השקת robotaxi (המונית האוטונומית) נדחה לאוקטובר. "זה יהיה אבטיפוס ראשוני, מבחינה עיצובית, אולי הדמיה של נהיגה בשטח, אבל זה אמור להיות די ראשוני. לעבור לאוטונומיות מלאה ולקבל את האישורים הרגולטוריים הנדרשים ייקח כמה שנים", אומר אורגד. "יש גם מתחרים בשוק: לגוגל למשל יש חברה שמפעילה נסיעות בסן פרנסיסקו. את התחרות מצד חברות סיניות ראינו בדוחות - שולי הרווח הגולמי בחטיבת הרכב המשיכו לרדת. גם בארה"ב נתח השוק של טסלה מסך הרכבים החשמליים ירד מ־63% ב־2023 לסביבות 50%".

ההשקעות הגדולות ישתלמו?

לפעילות של טסלה נדרשות יכולות מחשוב חזקות, והחברה משקיעה רבות במחשבי על, כך שההוצאה ההונית שלה על תשתית הולכת וגדלה. "מאסק יצדיק זאת בכך שבונים את העתיד של החברה, לא כחברת רכב אלא רכב אוטונומי, AI, רובוטיקה. אז יש יכולות, יש פיתוחים, אבל להגיד שיחס הסיכון־סיכוי אטרקטיבי? לדעתי לא", הוא מציין, ומוסיף שטסלה תשקיע השנה 10 מיליארד דולר בתשתיות מחשוב שנועדו לעבד את כל הנתונים שמגיעים מהרכב החשמלי ולייצר אלגוריתמיקה לאוטונומיה מלאה.

לדבריו, נותר לראות איך תיראה התעשייה אם כל זה יבשיל, מה יהיה שיעור הרווחיות והאם הוא ידביק את ההשקעה ההונית. מכל מקום לדבריו, "טסלה זו חברה של מעל 100 מיליארד דולר מכירות רכבים, וגם לשוק הרכב העולמי יש פוטנציאל קיבולת מסוים, אז היא לא תצמח בקצב שצמחה בעבר, בטח עם התחרות הגוברת".

אז מה מסביר את המכפיל הגבוה? אורגד סבור שמדובר בזהות האיש שמוביל את החברה יותר מבחברה עצמה. "לאילון מאסק יש ניסיון של הצלחות במיזמים. הוא איש של חזון, ויש הרבה מאוד אנשים שמאוד מאמינים בו. זה לא שזה מופרך להמר עליו, הוא יזם מוצלח. ועדיין מבחינתי הפער מאוד גדול, המכפיל יותר מדי גבוה בשביל להרגיש בנוח".

השורטיסטים על הגדר

בנוסף, מגמה נוספת שפועלת נגד השיקול להשקיע במניה היא התנודתיות שלה. תנודתיות שניתן לצפות לה מחברות בעלות שווי נמוך, אך לא מאחת החברות הגדולות בעולם. "בתמחור הנוכחי כל דבר קטן שלילי 'מדליק' את השורטיסטים", אומר אורגד. "עם כל הרעש והצלצולים, בשלוש השנים האחרונות מניית טסלה עשתה תשואה אפסית; בחמש השנים האחרונות היא עלתה ובשנתיים האחרונות ירדה. במכפילים כאלה צריך להצדיק את השווי ולתת למשקיעים חדשות מלהיבות. כשאין כאלה, משקיעים יוצאים".

אורגד מזכיר את הבחירות לנשיאות בארה"ב ואת התמיכה הנלהבת של מאסק בדונלד טראמפ. "צריך לקחת בחשבון מה יכול לקרות לתחום אם טראמפ ינצח, בהקשר של הטבות מס על רכישת רכב חשמלי. אם יהיה שינוי זה עלול להשפיע על טסלה. יכול להיות שבחברה מעריכים שזה יכול לשרת אותם בטווח הארוך כי זה יפגע יותר במתחרות, ולטסלה כבר יש יתרון לגודל ועלות ייצור יותר נמוכה, כשאצל המתחרות שינוי כזה הוא יותר משמעותי".

*** גילוי מלא: שאלת השבוע הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו של כל אדם