התביעה הדרמטית נגד ה-NBA חושפת את נטישת חובבי הספורט לסטרימינג

ליגת ה-NBA העניקה זכויות שידור לאמזון והשאירה את וורנר ברוס-דיסקברי ללא הקלף החזק שלה • וורנר מיהרה לתבוע, אבל נראה שהיא פשוט לא אטרקטיבית דיה, ולא יעזור גם גיוס של כוכב עבר כמו צ'ארלס בארקלי

צ'ארלס בארקלי, פרשן בתכנית הסופר–פופולרית Inside The NBA. יזיז משהו? / צילום: Reuters, Kyle Terada
צ'ארלס בארקלי, פרשן בתכנית הסופר–פופולרית Inside The NBA. יזיז משהו? / צילום: Reuters, Kyle Terada

בתפנית אולי לא מפתיעה אך בהחלט דרמטית, וורנר ברוס-דיסקברי (WBD) הגישה השבוע תביעה נגד ליגת ה-NBA, לאחר שזו דחתה את השוואת ההצעה שלה לזו של אמזון בנוגע לזכויות השידור של משחקי הליגה. לטענתה, הצעתה נדחתה שלא כדין. זוהי תביעה חריגה למדי בנוף ההוליוודי עם השלכות פוטנציאליות לא פשוטות עבור המעורבים, אבל יותר מכל היא מאפשרת להבין את התמורות בשוק המדיה לנוכח המעבר המתמשך של שידורי ספורט הפרימיום - ואיתם של הקהל - מערוצי הכבלים המסורתיים לשירותי הסטרימינג.

ראיון | המחקרים שמגלים: כמה זמן צריך להסתכל על כדור כדי שהוא ייכנס לסל? 
WSJ | המתחרה האולימפית בת ה־61 שמביסה אתלטים בני מחצית מגילה
אזור הגולגולות: המקום המפחיד ביותר בהיסטוריה האולימפית

ה-NBA הודיעה לאחרונה כי הגיעה להסדר חדש לזכויות השידור של הליגה ל-11 השנים הקרובות בסכום חסר תקדים של 77 מיליארד דולר, עם דיסני (2.6 מליארד לשנה) ,עם NBCUniversal (2.4 מיליארד) ועם אמזון פריים (1.8 מיליארד). ההסכם החדש הותיר בחוץ את וורנר-דיסקאברי, חברת האם של ערוצי הכבלים TNT ו-TBS, שמשדרים חלק ממשחקי הליגה כבר 40 שנה. על פי ההסכם של הליגה עם וורנר, שנחתם ב-2014 ומגיע לסיומו בתום העונה הבאה (במחצית 2025), לוורנר שמורה הזכות להשוות כל הצעה של צד שלישי. וורנר מבקשת מבית המשפט צו שיחסום את העסקה מול אמזון ויאפשר לה להמשיך לשדר גם מעבר לעונה הבאה, עד שהעניין ייפתר משפטית.

זרם ההכנסות העיקרי עומד בפני פגיעה

התביעה הזו מדגישה את הדינמיקות המשתנות בענף המדיה, שבו ערוצי כבלים ותיקים כמו TNT נאלצים להתחרות על תוכן פרימיום מול ענקיות טכנולוגיה עמו אמזון. כל ענף שידורי הספורט עובר מהפכה: יותר ויותר תוכן, ויחד איתו יותר ויותר קהל, עובר לפלטפורמות הסטרימינג ומשנה את מודל התשלומים וההוצאות של החברות. אפל רכשה את זכויות השידור של ליגת הכדורגל האמריקאית (MLS), שבה משחק ליונל מסי; נטפליקס רכשה את זכויות ה-WWE ופורמולה 1, והכניסה גם משחק של ליגת הפוטבול NFL לכריסמס; אמזון מחזיקה בזכויות NFL של ימי חמישי וגוגל ב-Sunday Ticket.

עבור וורנר-דיסקאברי, הפסד זכויות השידור הזה הוא מכה קשה. TNT לא רק היתה שם נרדף לשידורי NBA במשך עשורים, אלא בעצם הסיבה היחידה שחברות הכבלים משלמות לוורנר סכומי עתק. ללא הערוצים האלה, זרם ההכנסות העיקרי של וורנר-דיסקאברי - שמגיע מחברות הכבלים - עומד בפני פגיעה משמעותית.

מדוע ה NBA החליטה לוותר על שותפתה הותיקה הפעם? הרבה סיבות ייתכנו. עם כניסתו לתפקיד מנכ"ל החברה הממוזגת באמצע 2022, אמר דייויד זאסלאב על עתיד ההסכם הזה: "אנחנו לא חייבים את ה-NBA". האמירה הרגיזה והעליבה את הקומישינר של הליגה אדם סילבר, אך אף שיש מי שסבורים שזה חלק מהעניין, זה בוודאי לא מספר את הסיפור כולו.

בסופו של דבר, ה-NBA המשיכה עם מי שהיה השותף הראשי שלה, דיסני, לה יש רשת ברודקאסט (ABC), את השחקן המשמעותי ביותר בשידורי הספורט (ESPN) וגם שלל פלטפורמות סטרימינג גלובליות (דיסני+, הולו). ל-NBCUniversal (קומקאסט) ששידרה את המשחקים בעבר, בתור הזהב של ה-NBA בשנות ה-80 וה-90, יש גם רשת שידור (NBC) ופלטפורמת סטרימינג (Peacock). מבחינת הליגה, אמזון היא העתיד. יש לה את שירות הסטרימינג פריים, עם יותר מ-200 מיליון מנויים אמריקאים, ועוד רבים ברחבי העולם. בחודש שעבר הסטרימינג עבר לראשונה רף של 40% מסך הצפייה הכוללת בטלוויזיה. הליגה יודעת שהיא חייבת להיות שם, ואילו וורנר, עם ערוצי הכבלים המתכווצים שלה ושירות הסטרימינג Max - שמבחינת נתח שוק לא יכול להתחרות בפריים - פשוט לא אטרקטיבית דיה.

דימוי האביר שנלחם בענקיות הטק

גורמים שעיינו בהסכם בין וורנר ל-NBA מ-2014 מעידים שאף שזכות השוואת ההצעה מפורטת על פני 20 עמודים, היא אכן לא ברורה עד הסוף. אחת הטענות של וורנר כלפי ה-NBA היא שזו ניהלה את המו"מ עם אמזון וניסחה את ההסכם במטרה שלא לאפשר לוורנר זכות השוואה, מה שמהווה לטענתה הפרת הסכם בפני עצמה, אך בכל מקרה, תביעה של שותף עסקי כדי "להכריח" אותו להישאר איתך בעסק אף שאינו מעוניין היא עניין נדיר למדי בתעשיית הבידור, והאמת שגם בכלל. אולפנים תובעים זה את זה לא מעט, ויש סכסוכים משפטיים בין ספק ללקוח, אך אלו נוגעים בעיקר בתנאי העסקה ולא בעצם קיומה. כאן, העובדה שוורנר-דיסקאברי מבקשת מבית המשפט להורות ל-NBA להמשיך את העסקה בניגוד לרצונה, מעידה אולי עד כמה היא נואשת ומקווה להוציא מזה לפחות אולי איזה פיצוי. זאסלאב קנה כל מיני זכויות ספורט אחרות (רולאן גארוס, כדורסל מכללות ועוד) כדי לפצות על האובדן, אולם מדובר בענפים שגם יחד לא מגיעים לרמת הפופולריות של ה-NBA.

מעבר למישור המשפטי, זאסלאב החל לפעול גם בחזית הציבורית. הוא גייס חברת יח"צ גדולה שתעזור לו למצב את עצמו כאביר שנלחם עבור התעשייה בענקיות הטק המנסות להשתלט על העסק. הוא גייס לצידו גם את כדורסלן העבר צ'ארלס בארקלי, שעובד בוורנר כפרשן בתכנית הסופר-פופולרית Inside The NBA, המשודרת ב-TNT. בארקלי, שלא חסך ביקורת ממעסיקיו במהלך המו"מ ("אני לא מבין מה האידיוטים שמנהלים את מקום העבודה שלי עושים"), התיישר כעת לצד המעסיק. זאסלאב מקווה שהשפעתו על דעת הקהל ועל שחקנים אחרים תייצר מספיק לחץ ציבורי ותדמית שלילית לליגה, ולכל הפחות תניע לכיוון פשרה כספית מהירה במקום מאבק משפטי של שנים.

שוויו החריג וחסר התקדים של הסכם ה-NBA ישפיע גם כמעט בוודאות על שווי ההסכם של ה-NFL עם CBS (פאראמונט גלובל), היות ולליגה יש אפשרות לפתוח אותו במקרה של שינוי בעלות כפי שקורה כעת, כשדייויד אליסון ו-Skydance מתמזגים עם פאראמונט גלובל. נראה שלסיפור הזה עוד יהיו השלכות רבות על התעצבות שוק המדיה בעידן הטכנולוגי החדש.