גם רטרואקטיבית: העיריות שדורשות להקפיץ את הארנונה בעשרות אחוזים

אשקלון, הרצליה, חיפה, תל אביב ואחרות הגישו בקשות להעלות את הארנונה ל–2024 ול–2025 • בהרצליה רוצים מס מטרו בגובה 1.15%

עליה בארנונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
עליה בארנונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם נראה בסוף השנה חיוב רטרואקטיבי גדול בארנונה? בערים רבות התשובה היא חיובית. "במצב רגיל צריך היה באמצע 2023 לקבל החלטה על עדכון תעריפים לגבי 2024, ולשרים הייתה אפשרות לדון בזה באמצע דצמבר", אומר עו"ד עדי מוסקוביץ ממשרד עו"ד מוסקוביץ אזרואל העוסק במיסוי מוניציפאלי. "בגלל שנדחו הבחירות לרשויות המקומיות, כל תהליך האישור של צו הארנונה ל־2024 נעשה רק במהלך השנה הזו, וההחלטות יתקבלו רק בסוף השנה ויחולו רטרואקטיבית. כלומר אנשים ועסקים עלולים למצוא את עצמם מקבלים דרישה לתשלום של הפרשים משמעותיים.

המוקשים פונו: מה צריך לקרות עכשיו בשביל לקדם 36 אלף דירות בתע"ש השרון
למעט הקלות נקודתיות: המועצה הארצית החליטה שלא להאריך את תמ"א 38
חתמתם על הסכם פינוי-בינוי והתחרטתם? אלה הסכומים שתשלמו

"בו־זמנית הוגשו גם בקשות ביחס ל־2025, לפי לוחות הזמנים המקוריים. רשויות רבות הגישו בקשות גבוהות מאוד לשנה הבאה.
"אני כבר 30 שנה בתחום ולא נתקלתי בכל כך הרבה בקשות והעלאות חריגות. אפילו ביישובי קו עימות כמו מעלות ושלומי ראינו בקשות להעלאות את דמי הארנונה על מפעלים. בגלל שאנחנו אחרי הבחירות לראשי הערים יש יד קלה יחסית על ההדק - הם עוד רחוקים מהבחירות הבאות".

מוסקוביץ בדק כמה שינויים משמעותיים שצפויים בערים הגדולות.

עו''ד עדי מוסקוביץ / צילום: נאור שוורץ
 עו''ד עדי מוסקוביץ / צילום: נאור שוורץ

באשקלון, שתושביה ספגו מטחים כבדים של טילים בתחילת המלחמה, מבקשת העירייה להעלות העלה גורפת של התעריף למגורים בשנת 2024 ב־7.5%, כולל הטייס האוטומטי של 2.68%. גם ב־2025, מבקשים בעירייה להגדיל ל־7.5% (כולל את הטייס אוטומטי של 5.29%). מוסקוביץ מבקש להדגיש את עניין הריבית דריבית - העלייה של השנה הבאה תהיה על התעריף שכבר הוגדל השנה.

בנס ציונה, שמגדילה בימים אלה את הפארק המדע, מבקשים להעלות את התעריפים לתעשייה בפארק, בשנת 2024 - העלאת תעריף מ־147 שקל ל־158 שקל, תוספת בשיעור של כ־7.5% (כולל הטייס האוטומטי).
בשנת 2025 מבקשים בעירייה להעלות את התעריף שוב, מ־158 שקל למ"ר לכ־169.7 שקל למ"ר המהווה תוספת של כ־7.4% לתעשייה (כולל הטייס האוטומטי).

תל אביב: לצמצם פערים

בתל אביב מבקשים לצמצם את ההבדלים בתעריפים בין בנייני ישנים לבניינים חדשים יותר. כיום ככל שהבניין ותיק יותר תעריף הארנונה שלו נמוך יותר. המשמעות, אומר מוסקוביץ, היא גבייה נוספת של ארנונה בהיקף של למעלה מ־70 מיליון שקל בשנה.

נוסף לכך מתכננים להעביר את כל האזור הצפוני לתעריף אחד על בניינים שאינם משמשים למגורים וגם על קרקע שצמודה לבניינים שאינם משמשים למגורים. המשמעות בין היתר העלאת ארנונה לגני ילדים, מוסדות להשכלה או הכשרה מקצועית של 19.21% מעבר לתוספת המותרת בשנת 2024.

נזכיר כי לבקשה בשנת 2025 יש בקשה לתוספת של מס מטרו - 3.5% למגורים מכל הסוגים, מעבר לעדכון האוטומטי ולהעלאות האחרות.

כפי שכבר פורסם בגלובס השבוע, באזור הבורסה ברמת גן מתכננת העירייה העלאה מדרגת חיוב ב' לדרגת חיוב א' - שינוי הצפוי להכניס לעירייה כ־32 מיליון שקל בשנה - ולהמשיך להעלות את ארנונה עד להשוואה מוחלטת בין האזורים במהלך של עד חמש שנים. בעירייה מנמקים את הבקשה בכך שאזור הבורסה הפך להיות אזור משמעותי מבחינה כלכלית לעיר ואין הצדקה שהוא יחויב כאזור ב'.

בהרצליה, לבקשה בשנת 2025 יש בקשה לתוספת של מס מטרו בשיעור 1.15% למגורים מכל הסוגים, מעבר לעדכון האוטומטי ולהעלאות האחרות.

בכפר סבא החליטו להעלות את התעריפים לבתי החולים בעיר (הגדול בהם הוא בי"ח מאיר), בשיעור של 65.88%. מתעריף 75.36 שקל למ"ר ל־125 שקל למ"ר. לדברי מוסקוביץ, הנימוק העיקרי הוא "תיקון עיוות בשל פער גדול ומשמעותי בסיווג זה מהרשות הדומיננטית בנפת פתח תקווה - עיריית פתח תקווה". לקאנטרי קלאב ובריכות שחייה מבקשים להעלות את התעריף ביותר מ־100% על שטח הבריכה. גם בתחומי השירותים והמסחר מבקשים העלאות תעריפים, של 78%־102%, תלוי בשטח הנכס.

העלאות חריגות

מעלות תרשיחא, בנוסף לשיעור העדכון לשנת 2024, העיריה ביקשה תוספת העלאה חריגה של 1.25% (מעבר לשיעור העדכון) וזאת על מרבית מהסיווגים הקיימים ובכל הקטגוריות (משרדים, שירותים ומסחר, בנקים, בתי מלאכה, תעשייה ובתי חרושת, מוסדות ספורט, תרבות, דת וחינוך, בתי מלון ובתי הבראה, קרקע תפוסה ונכסים אחרים).

"אם תתווסף בשנת 2025 העלאת ארנונה בשיעור של 5.29%, ואם השרים (אוצר ופנים) יאשרו את הבקשה להעלאה חריגה, הרי שתתווסף גם העלאת ארנונה חריגה נוספת שביקשה העירייה בשיעור של 2.5%. סה"כ מדובר בעלייה מצרפית של 9.04% אליה מצטרפת עלייה של 2.68% שהייתה בתחילת 2024", אומר מוסקוביץ.

אחד השינויים המעניינים הוא זה שמבקשת עיריית חיפה: להעלות לתחנות הדלק את התעריף בשיעור של 10.55% (כולל העדכון הקבוע), בנימוק שהתעריפים כיום נמוכים משמעותית מאשר בתל אביב ובירושלים. בנוסף מבקשת העירייה העלאה דומה למפעלים לזיקוק מוצרי דלק שאינם במתחם בתי הזיקוק. מצד שני, בעיר מבקשים להוסיף סיווג חדש לאוניברסיטאות שיגלם הפחתה בתעריף.