מיסוי ומשפט | טור סופ"ש

ביטול היטל השבחה? אחרי החזרת המס על השכרת דירה ושינוי מודל הארנונה

הוועדה המיוחדת שהקימה הממשלה לביטול היטלי ההשבחה הציתה סערה והשכיחה מאיתנו ועדה קודמת בתחום, שגם היא הוקמה השנה והייתה דרמטית לא פחות • מיסי הנדל"ן בהחלט מוכיחים את השיטה העקומה בישראל, אך גם הדרך לשינוי שלהם מובילה לאותו ערפל

אין כמו מיסוי הנדל''ן במדינת ישראל להוכיח עד כמה הכל פה עקום והפוך / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אין כמו מיסוי הנדל''ן במדינת ישראל להוכיח עד כמה הכל פה עקום והפוך / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הריעו למלך החדש. הרפורמה שתשנה את ענף הנדל"ן. ועדה מיוחדת שמקימה כעת הממשלה תבחן את הדרכים לביטול אחד ממסי הנדל"ן הכי משמעותיים והכי מעוותים פה - היטלי ההשבחה, המשולמים בעקבות שינויים בתוכניות בנייה. הוועדה, שהקמתה נחשפה בגלובס, תכלול את המשנה ליועצת המשפטית לממשלה כרמית יוליס, את מנהל מינהל התכנון רפי אלמליח ורגולטורים בכירים נוספים. מדובר בתגובה מהירה לדוח שפרסם לאחרונה מבקר המדינה והציג שלל בעיות במס הוותיק והמוכר, שגוזר 50% מההשבחה שנוצרה בעקבות הזכויות שמעניקה תוכנית חדשה.

חברות הביטוח משקיעות בדיור להשכרה: "בתקופה מאתגרת לתחום - אנו מזהים בו פוטנציאל עתידי" 
42 דירות בקריית אונו ב-190 מיליון שקל: העסקה המפתיעה של קהילת יהודים מארה"ב והתופעה שמאחוריה 

דוגמאות המבקר: הרשויות המקומיות העשירות נהנות כמובן מרוב ההיטל (שנגזר משווי הקרקע). יותר מ־95% מהעררים שהוגשו הביאו להפחתת השומות (מה שגם מגביר כמובן את התמריץ של הרשויות לתת שומה מקורית ומנופחת ללא סיבה). ומעל הכל, חוסר ודאות מוחלט של השוק לגבי גובה המס, שמסתכם במיליארדי שקלים בכל שנה לקופת הרשויות המקומיות (כ־9 מיליארד בשנת 2021).

עוברים ממס למס

אבל לא על הרפורמה המתבקשת באנו לכתוב פה. הרבה לפני השאלה עד כמה המס חיוני או מזיק, ובעיקר איזה דרכים טובות ויעילות יותר יש כדי לגבות את המיליארדים שנדרשים לרשויות עבור פיתוח שכונות ודירות חדשות, שימו לב כמה מהר שכחנו מוועדה אחרת, דרמטית לא פחות, שהקימה הממשלה רק בפברואר האחרון והבטיחה לטפל במס נדל"ני מפורסם.

"במטרה לעודד הפשרה של קרקעות פנויות לבנייה למגורים ולעודד בנייה למגורים", כתבו בממשלה בראשית פברואר, "הוחלט להקים צוות לגיבוש המלצות חקיקה בנושא מס רכוש על מקרקעין לא בנויים". מאז שנת 2000, בעקבות לובי מסיבי שהופעל על הממשלה דאז, המס על קרקעות פנויות עומד על 0% בלבד, לעומת 1.2% לפחות עד 1999. הוועדה שהוקמה כללה את הכלכלן הראשי באוצר ונציגי רשות המסים, אגף תקציבים, משרד השיכון ועוד.

החלטת הממשלה, מלפני שבעה חודשים, קבעה כי "בתוך 100 יום יוגשו המלצות בנוגע לשיעור המס המומלץ ודרך יישומו המיטבית כבר בינואר הקרוב". מאז, עברו כבר יותר מ־200 ימים וכלום לא קרה. ואנחנו אפילו לא מתרגשים או מופתעים מכך. במקום זה, הממשלה פשוט עברה לדבר ולדסקס את עתידו של מס בעייתי אחר.

וכאילו שזה לא מספיק, מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' זרק בימים האחרונים עוד גפרור למדורה הדמיונית. "המלצתי, ומנכ"ל משרד האוצר קיבל את זה, להוריד את מס הרכישה ל־3% בפרויקטים של התחדשות עירונית בפריפריה", הוא אמר. זאת, לעומת 5% מס רכישה מינימלי למשקיעים כיום. לזה כדאי להוסיף את הג'וקר הקבוע, שנשלף מידי שנה כששר או פקיד תורן מבקשים לזעזע את מסי הנדל"ן - ביטול הפטור ממס על השכרת דירה, העומד על 5,654 שקל בחודש. פטור שנולד אי־שם בשנות ה־90 כהוראת שעה בלבד כדי לתמרץ ישראלים לקנות דירה להשקעה כדי להשכיר אותה לעולים הרבים מברה"מ.

על הדרך, שוב ושוב גם עולה האנומליה של מס הארנונה, המטריצה האינסופית של שיטות המדידה והתעריפים שכולם מבטיחים לטפל בהם ולעשות בהם סדר, אבל אף אחד לא מצליח לבצע דבר.

למחוק ולכתוב מחדש

שלא יהיו ספקות - אין יותר מוצדק ממס על נדל"ן. הכלכלן והסופר האמריקני הנרי ג'ורג' התפרסם במאה ה־19 בין השאר בעקבות הצעתו להטיל מס אחד יחיד - מס ערך קרקע. בספר "קידמה ועוני" הוא הציג את הרציונל של מס הנדל"ן, שיהיה גבוה מספיק כדי לבטל כליל מיסוי על עבודה והון. במקום הלאמת קרקעות, האמין ג'ורג' כי מס על הקרקע, שהוא כמובן פרוגרסיבי במיוחד, ישים קץ לאבטלה, לעוני, לאינפלציה ולאי־השוויון. לא פחות.

איך לקחנו את הבשורה של הכלכלן הנרי ג'ורג' ויצרנו מפלצת של מסים? / צילום: ויקיפדיה
 איך לקחנו את הבשורה של הכלכלן הנרי ג'ורג' ויצרנו מפלצת של מסים? / צילום: ויקיפדיה

‎רק שבפועל, אין כמו מיסוי הנדל"ן במדינת ישראל להוכיח עד כמה הכל פה עקום והפוך. אינספור מסים שבעיקר מוסיפים בלגן, תורמים לכאוס ולאי־השיוויון ועוצרים את הכלכלה. ואולי הכי גרוע - כשכל ניסיון לשנות את השיטה הדפוקה רק מחולל עוד גלים עכורים בביצה, תוקע עסקאות (כי למה לא לחכות למשל שהיטל ההשבחה יבוטל, במקום למהר לאשר תוכנית חדשה), ולא מניב בסופו של יום שום בשורה של ממש.

וכמו הרבה דברים במדינת ישראל, ברור שגם את מסי הנדל"ן צריך היה למחוק ולכתוב מחדש. אבל גם ברור שאין שום סיכוי שזה יקרה כאן. חוץ מלהקים ועדה כמובן, "צוות לגיבוש המלצות חקיקה", שתסעיר לרגע את הענף ותכניס עוד בלבול וחוסר ודאות למדינה שגם ככה מתנהלת בתוך ערפל ענק.

כוכבי השבוע

מצוין: ג'ק ספארו בחיזוק חיובי למשטרה
משטרת ישראל זוכה בשנים האחרונות לקיתונות של ביקורת ובוז, ברובם המוחלט מוצדקים ומייאשים למדי. לכן, חשוב לתת מילה חיובית כשאפשר. ודאי כשמתברר שבניגוד לאימפולסיביות המפורסמת של השוטרים שלנו, התברר השבוע שהמשטרה יודעת לעבוד גם בקצבים ארוכים, מעבר לקדנציה של מפכ"ל.

השבוע חשפה המשטרה כי במשך 4.5 שנים היא הפעילה סוכן משטרתי סמוי כעובד רשות המסים בנמל אשדוד. הסוכן - שזכה במהלך המבצע לכינוי "ג'ק ספארו" - חשף שורה של הברחת סחורות בעבור שוחד, עבירות מס והלבנות הון בהיקף עשרות מיליוני שקלים, שהובילה השבוע לגל מעצרים נרחב.

שאפו למשטרה. רק שכעת נשאר לקוות שהחומרים אכן נאספו ללא רשלנות (גם בסרט הזה כבר היינו), ושטחנות הצדק ידעו לסיים את הפרשה החשובה הזו ולהוציא את האמת לאור במהירות וביעילות.

בלתי מספיק: הבנק הדיגיטלי מקרטע  
צרות בבנק הדיגיטלי וואן זירו. מצבת כוח האדם התכווצה ברבע, תוכניות ההתרחבות לאיטליה הוקפאו, וגם החלום לעבור לרווח ממשיך להידחות, מסוף 2024 ל־2025 וכעת אף לשנה לאחר מכן. זאת, לאחר שהבנק כבר צבר הפסדים של יותר מ־803 מיליון שקל, מתוכם 357 מיליון שקל בשנה שעברה.

מדובר בבשורות עגומות לא רק לעובדים, אלא לכולנו. בסוף 2021 הושק וואן זירו ברעש גדול, "אחרי יותר מ־40 שנה שלא הוקם בנק בישראל". עם מייסד בשם אמנון שעשוע, מיליארדר שחתום בין השאר על מובילאיי, והבטחה לעמלות זולות מהבנקים הוותיקים, סוף סוף היתה בשורה שנראה ניצנים של תחרות. "באנו להביא אלטרנטיבה אמיתית", הכריז המנכ"ל גל בר דעה בהשקה, "בנק שעוד לפני שהתחיל ללכת, כבר דובר שלוש שפות - עברית, אנגלית ובינארית". שלוש שנים אחרי, הוא עדיין לא הולך. צריך להחזיק אצבעות שיצליח לפחות לעמוד.