המחוזי: מוכר דירה ב-17 מיליון שקל חויב לשלם דמי תיווך ללא הסכם בכתב

למרות שלא חתם על הסכם תיווך בכתב, בית המשפט המחוזי דחה ערעור של בעל דירה בתל אביב, המחייב אותו לשלם עמלה בגובה 340 אלף שקל • מדובר בהחלטה חריגה, מאחר שאחד התנאים לתשלום דמי תיווך בעסקאות נדל"ן הוא הסכם בכתב

תל אביב / צילום: Shutterstock
תל אביב / צילום: Shutterstock

בית המשפט המחוזי דחה היום (ג') ערעור של בעל דירה בתל אביב על פסק דין המחייב אותו לשלם דמי תיווך בגובה 340 אלף שקל, לאחר שמכר את דירתו ב-17 מיליון שקל ולא חתם על הסכם תיווך. מדובר בהחלטה חריגה, מאחר שאחד התנאים לתשלום דמי תיווך בעסקאות נדל"ן הוא הסכם בכתב. 

מוכרת דירה הסתירה רטיבות חמורה. כמה פיצוי היא תשלם לרוכשים?
הלקוח לא רכש את הנכס, אך עורך הדין שלו קנה. האם המתווך זכאי לתשלום? 
בית המשפט משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו
מתווך תבע בני זוג שקנו בית ואז העסקה בוטלה. מה קבע בית המשפט?

בעל הדירה היה הבעלים של בית מגורים ברחוב הרב פרידמן בתל אביב. המתווכות חנה דרעי ואירה טיטלבאום טענו כי הוא התחייב בעל-פה לשלם 2% דמי תיווך. המתווכות חיפשו ומצאו עבורו קונה, אך הוא סירב לחתום על הסכם תיווך. בית משפט השלום קבע כי על בעל הדירה לשלם את דמי התיווך. בעל הדירה לא ויתר והגיש ערעור לבית המשפט המחוזי. 

השופטים יונה אטדגי, עידית ברקוביץ' וטל לוי-מיכאלי מבית המשפט המחוזי מרכז קבעו כי מדובר במקרה חריג וקיצוני המצדיק סטייה מהכלל המחייב קיומו של הסכם בכתב. נקבע כי המתווכות היו הגורם היעיל בביצוע העסקה, ובזכותן נקשרה העסקה. לפני שנחתם הסכם המכר, אחת המתווכות ביקשה  מבעל הדירה שיודיע לה, והוא השיב: "ברור. אני הבטחתי לחתום".

בעל הדירה הודיע למתווכות כי נוסח הסכם התיווך לא מקובל עליו, ולקח על עצמו לנסח את ההסכם מחדש, אך בית משפט השלום קבע כי היה זה תרגיל במסכת התחכמויות והתחמקויות. "בהינתן התנהגות כה קיצונית של המערער, העולה כדי מרמה של ממש, בית המשפט (השלום) הגיע למסקנתו", קבעה השופטת לוי מיכאלי. 

"התנהלות פסולה וקיצונית" 

"מזווית ראייה של שיקולי צדק ויושר, קשה להצדיק מתן פטור מתשלום ללקוח שקיבל שירותי תיווך, התחייב לחתום על הסכם תיווך אך התחמק מהתחייבותו", הוסיפה השופטת ברקוביץ'. "אין מדובר רק בחוסר תום-לב, אלא בהתנהלות כל-כך פסולה וכל-כך קיצונית, עת המערער סובב בכחש את המתווכות, שעה שהוא התחייב לחתום על הסכם התיווך כאשר יימצא קונה, אלא שהוא הסתיר מהמתווכות את המקום ואת הזמן שנקבעו לחתימה, ולאחר שביררו זאת, דרש שלא תגענה ואף גרם לאחת מהן לעזוב בבושת-פנים". 

השופט אטדגי אמר כי התחייבות לחתום על הסכם תיווך יוצרת מערכת חוזית מחייבת נפרדת. "הפרתה של התחייבות זו היא הפרה חוזית העומדת בפני עצמה" ציין, והוסיף כי בעל הדירה הפר באופן חד-צדדי ובוטה את ההתחייבות שניתנה.

בעל הדירה חויב לשלם 30 אלף שקל הוצאות משפט למתווכות. 

את המערער ייצגו עורכי הדין אביתר אנגלרד ומורן ציגלר. את המתווכות ייצגו עורכי הדין צ'רלי בוזגלו ואדר גרין.