ניצחון לעובדים בחדשות 13: שמאלוב-ברקוביץ' תודח, ימונה מחליף זמני

סוף לסאגת המינוי הבעייתי של מנכ"לית חדשות 13 יוליה שמאלוב-ברקוביץ' • הנהלת רשת 13, המנכ"ל אמיליאנו קלמזוק וועד העובדים חתמו על הסכם, לפיו החברה תפנה שוב לוועדת איתור, ועד אז ישמש היו"ר אייל דה פאו כמנכ"ל זמני • שמאלוב-ברקוביץ' צפויה לקבל עד 2 מיליון שקל

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

סאגת המינוי הבעייתי של מנכ"לית חדשות 13 יוליה שמאלוב-ברקוביץ' מגיעה לסיומה: לגלובס נודע כי בימים האחרונים עובדי חדשות 13 ניהלו מגעים ישירות מול רשת 13, במטרה להביא להדחתה של שמאלוב-ברקוביץ' ולקיים שוב ועדת איתור.

על-פי גורמים הבקיאים בפרטים, העניינים הגיעו לסיומם כאשר הנהלת רשת, המנכ"ל אמיליאנו קלמזוק וועד העובדים חתמו על הסכם בנושא, לפיו החברה תפנה שוב לוועדת איתור, ועד אז ישמש יו"ר החברה אייל דה פאו כמנכ"ל זמני. 

למעשה, ברשת 13 משתמשים ב"סולם" שבג"ץ נתן להם כדי לרדת מהמינוי של שמאלוב-ברקוביץ' ולחפש מחליף. לפי ההסכם, עם אישור דירקטוריון חדשות 13 והחלפת המנכ"לית, עובדי החברה וארגון העיתונאים יודיעו לשופטי בג"ץ על יישוב בהסכמה של המחלוקת, ויבקשו למחוק את העתירה נגד המינוי

ראיון | כשהחברה בכאוס ורגע לפני הדיון המכריע, מנכ"לית חדשות 13 טוענת: פוליטיקאי זו לא מילה גסה
פרשנות | האיתות לרשת 13 וההימור של בג"ץ: מה מלמד הצו שהוציאו השופטים?
רביב דרוקר בכנס חירום של עובדי חדשות 13: "ננצח גם את הקרב הזה"

עוד נודע לגלובס כי ברשת עשו פניות למספר אנשי תקשורת בכירים בשוק הישראלי על-מנת להחליף את שמאלוב-ברקוביץ' כמינוי קבוע, אך לפי שעה כולם סירבו להצעה. 

יו"ר ועד חדשות 13, מתן חודורוב, מסר: "אני מודה למנכ"ל רשת אמיליאנו קלמזוק על שיתוף-הפעולה, ומצפה לאישור ההסכם גם על-ידי נציגי הציבור בדירקטוריון חברת החדשות. כולי תקווה שהליך המינוי החדש יפתח דף חדש ביחסים בין העובדים לרשת ויאפשר לכולנו לשוב ולהתמקד בזירה העיקרית: חיזוק המסך של ערוץ וחדשות 13 לטובת מאות אלפי הצופים". 

חודורוב אמר בתדריך לכתבים כי בין הדמויות שהיו מעורבות במהלך היה אביב גלעדי. לדבריו, "גלעדי היה כאן מטעמו של בעל השליטה, התחיל את הדיאלוג". חודורוב אמר גם שהוא נפגש איתו. 

מנכ"ל ארגון העיתונאים והעיתונאיות, אלי גרשנקרוין, מסר: "אני מברך על ההסכמות שיאפשרו להוציא לדרך בחירה של מנכ"ל ראוי לחברת חדשות 13, שיפעל יחד עם עובדיה המסורים כדי למצב אותה כמופת של עיתונות רצינית ואחראית. לא היינו מגיעים להסכמות האלה ללא עמידה נחושה של העובדים, שניהלו מאבק בלתי מתפשר על דמותה של החברה בעתיד". 

הפלונטר של רשת - הצעה לא מפתה

רשת 13 נמצאת כרגע במצב מורכב: מצד אחד, החברה על סף שיתוק, והעובדים לא מוכנים לוותר על מאבקם על דמותה של חברת החדשות. מצד שני, רשת צריכה להביא דמות שתהיה מקובלת עליה ועל העובדים, ושאותה דמות תבצע הליך קיצוצים אגרסיבי במיוחד בערוץ שכרגע מפסיד. במובנים האה מדובר בכניסה למיטה חולה, כך שלא בטוח שרבים ישמחו על ההצעה להתמנות למנכ"ל חדשות 13. נוסף על כך, בשל מספר המנכ"לים שהתחלפו בשנים האחרונות (מעל ל-5 מנכ"לים בחברת החדשות), לא הרבה אנשים ירוצו להגיש מועמדות אם תהיה ועדת איתור חדשה.

עם זאת, לפי דברי בא-כוחה של רשת בהליך הבג"ץ, בהליך ועדת האיתור הגישו עוד 13 איש מועמדות לתפקיד, להוציא את שמאלוב-ברקוביץ' עצמה ואת ליאור לנדנברג, סמנכ"ל התוכן בחדשות 13, שזכה במכרז להפוך לראש חטיבת החדשות בתאגיד השידור הציבורי "כאן". לפיכך, על פניו, לרשת יש רשימה של עוד 13 מועמדים שרוצים להתמנות למנכ"ל חדשות 13, ואולי בין השמות מסתתר אדם שיכול להתאים לכל הצדדים. 

המינוי של שמאלוב-ברקוביץ' לווה בביקורת רבה מצד עובדי החברה ואף בתקשורת הישראלית. העובדים טענו כי לשמאלוב-ברקוביץ' אין ניסיון רלוונטי כדי לתפקד כעורכת הראשית של חברת החדשות (מה שמחויב בחוק), הסבירו כי הדירקטורים שהרשות השנייה בניהולה מינתה הם אלה שמינו אותה, וציינו גם את הזיקה הפוליטית שלה למפלגת השלטון הליכוד ואת התבטאויותיה הבעייתיות בנושאי זכויות אדם ונשים.

לאחר שעובדי החברה עתרו לבג"ץ, השופטים הוציאו צו על-תנאי ונתנו לצדדים זמן רב להגיב: חודשיים לרשת 13, חודש נוסף ליועצת המשפטית לממשלה להחליט אם יש לה מה לתרום לדיון, ושבועות נוספים להתייחסויות. משמע, לפני נובמבר לא יהיה עוד דיון בעליון בתיק הזה. 

ועד עיתונאי חדשות 13 יוצג בבג"ץ בידי עורכי הדין נדב ויסמן, יפית שלו, יונתן רום ועדן יגזאו, שותפים במשרד מיתר. 

עד 2 מיליון שקל לסעיף אי-תחרות

עם זאת, צריך להזכיר כי בגלובס פורסמו תנאיה של שמאלוב-ברקוביץ' בחברה, הכוללים שכר 80 אלף שקל בחודש וסעיף אי-תחרות ממושך. המשמעות היא שאם שמאלוב-ברקוביץ' אכן מוצאת עצמה בחוץ, רשת תיאלץ לשלם לה עד כ-2 מיליון שקל, בשל סעיף אי-התחרות עד שנתיים, ואלה חודשים שהיא לא תעבוד כלל בחברה.

לא רק המינוי של שמאלוב-ברקוביץ' עורר סערה של ממש בחברה - אלא גם המהלכים של רשת להורדת התוכניות של רביב דרוקר: ראשית, רצועת 19:00, "אזור בחירה". לאחרונה פורסם בגלובס כי החברה שוקלת פורמטים של שעשועון או תוכנית אולפן אחרת שאינה עוסקת בחדשות, במקום תוכנית החדשות המצליחה של דרוקר. שנית, התוכנית "המקור": כפי שפורסם בגלובס, ברשת 13 שוקלים פורמט תוכניות תחקירים אחר מאשר זה של דרוקר.

עם זאת, להבדיל ממה שקורה בחדשות 13, אלה החלטות של רשת 13, וזו חברה נפרדת - כך שזה בנפרד מסכסוך העובדים.