בלדי חוזרת לשוק ההון: מתכננת לגייס עד 300 מיליון שקל באג"ח

הניסיון של חברת המזון של ארז דהבני להתמזג עם ספאק כשל ביולי אשתקד, אבל בלדי לא מתייאשת • החברה מתכננת לשעבד מרכז לוגיסטי בקריית מלאכי ולגייס סדרת אג"ח ראשונה בבורסה • רוב כספי ההנפקה ישמשו למיחזור חובות

ארז דהבני, מנכ''ל ויו''ר בלדי, ועובדי המפעל / צילום: דן פרץ
ארז דהבני, מנכ''ל ויו''ר בלדי, ועובדי המפעל / צילום: דן פרץ

לפני כשנה היא הייתה אמורה להגיע לבורסה דרך מיזוג לתוך SPAC, הראשון מסוגו בבורסה של תל אביב (בשם איי ספאק 1), אלא שמהלך זה נכשל לבסוף ביולי אשתקד. כעת החליטה חברת המזון בלדי לגייס באג"ח מאות מיליוני שקלים במסלול רגיל יותר. בלדי פרסמה בסוף השבוע האחרון טיוטת תשקיף ראשונה, במטרה לגייס סכום שעשוי להגיע ל-300 מיליון שקל באגרות חוב ולשעבד להן מרכז לוגיסטי שהקימה. 

למכור או לחכות? מה עושים כשהמניה שהשקעתם בה צוללת
ב-2022 היא הייתה הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט. איפה היא היום?

קבוצת בלדי, בשליטתו של ארז דהבני (100%), החלה את דרכה כאטליז משפחתי בשוק הכרמל בתל אביב בשנת 1916. מי שהקים את האטליז היה סב המשפחה - שלמה דהבני. במרוצת השנים התפתחה החברה, וב-1987 הוקמה בלדי כחברה פרטית. בין פעילויות החברה המרכזיות נמצא מפעל בעפולה המייצר, מעבד ואורז מוצרי בשר מגוונים. בנוסף יש לחברה פעילויות בתחום הסחר וגם הלוגיסטיקה.

כיום מכהן ארז דהבני בתפקיד היו"ר והמנכ"ל, והוא מוגדר בתשקיף כאיש מפתח בחברה. דהבני נטל שכר בעלות של 1.6 מיליון שקל אשתקד, שהורכב ממשכורת של 882 אלף שקל וכן תשלומי דמי שכירות ששולמו לו בגובה של 588 אלף שקל, לצד הפרשות לרכב והוצאות נוספות. 

רוב כספי הגיוס צפויים לשמש למיחזור חובות. בלדי מתכננת להשתמש בכספי ההנפקה כדי לפרוע הלוואות שלקחה לצורך הקמת המרכז הלוגיסטי (מרלו"ג) שהקימה באזור התעשייה תימורים בקריית מלאכי. לשם כך היא תשתמש בסכום של 160 מיליון שקל מכספי הגיוס. בנוסף, בכוונת בלדי לשפר את יחסי המינוף הפיננסיים שלה באמצעות סכום נוסף של כ-130 מיליון שקל, ולחלק דיבידנד של 9 מיליון שקל ובונוסים. 

החזירה את הכסף למשקיעים 

ביולי אשתקד הודיע איי ספאק 1, שבין מייסדיו נמצאות דמויות מוכרות משוק ההון המקומי כמו גיל דויטש ורוני בירם מייסדי בית ההשקעות אקסלנס, כי יחזיר את הכסף שגייס מהציבור (400 מיליון שקל) למשקיעים. לפי ההודעה של הספאק, הדירקטוריון שלו קיבל אינדיקציה ברורה כי "לא יושג הרוב המיוחד הדרוש לאישור העסקה להשלמת רכישת חברת בלדי".

את שנת 2023 חתמה בלדי עם מחזור של מיליארד שקל, שחיקה של 7% ביחס לשנה הקודמת בשל השפעת מלחמת "חרבות ברזל" ברבעון האחרון של השנה. בשורה התחתונה הציגה החברה הפסד של 31 מיליון שקל, מול רווח נקי של 1.18 מיליון שקל בשנת 2022. המעבר להפסד נבע משחיקה ברווח התפעולי לצד הכפלה של הוצאות המימון ל-65 מיליון שקל.

גם ברבעון הראשון נרשמה ירידה בהכנסות של 11% ל-261 מיליון שקל - ירידה שמוסברת בשל עונתיות, קרי עיתויו של חג הפסח. עם זאת, הרווח הגולמי זינק בשל העלייה במחירי חומרי הגלם, והחברה הציגה רווח תפעולי של 22.2 מיליון שקל ברבעון הראשון, מול הפסד תפעולי של 3.3 מיליון שקל. בשורה התחתונה רשמה בלדי רווח נקי של 14.7 מיליון שקל ברבעון הראשון, מול הפסד של 13.1 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד.