משקיעי העל מקטינים החזקות "בשבע המופלאות". מה הם קונים במקום

וורן באפט מכר את אפל ורכש מניות מרשת מכוני יופי ואג"ח קצרות מועד • ביל אקמן מכר מניות גוגל וצ'יפולטה מעט לפני שירדו ורכש מניות נייקי • סטנלי דרוקנמילר מכר מניות אנבידיה וקנה את מניות ענקית הטבק, התאוריה שלו: "דרוש אומץ כדי להיות חזיר"

סטנלי דרוקנמילר, וורן באפט וביל אקמן /צילומים: רויטרס-Brendan McDermid, AP-Nati Harnik
סטנלי דרוקנמילר, וורן באפט וביל אקמן /צילומים: רויטרס-Brendan McDermid, AP-Nati Harnik

בוול סטריט ישנם מספר משקיעי על ששמם והצלחותיהם הולכים לפניהם, מה שמושך את המשקיעים בוול סטריט להציץ תכופות לתוך תיק ההשקעות שלהם. בכל פעם שהם רוכשים או מוכרים מניות, המשקיעים נותנים לכך תשומת לב רבה. 

שלושה תרחישים אפשריים: איך יגיב השוק לעסקה ומה יקרה אם ישראל תיגרר למלחמה אזורית? 
סכום חסר תקדים: שבע חברות ביטוח צפויות לשלם יותר מחצי מיליארד שקל למבוטחים 

כמשקיעי ערך הם מוכרים בדרך כלל מניות כשהמחיר שלהן ולכן המכפיל שלהן גבוה במיוחד, הם רוכשים כשהם מזהים חברות שהאיכות שלהן נסתרת וחבויה ולכן נסחרות בשווי נמוך ובמכפילים נמוכים, כלומר נסחרות בהערכת חסר. 

בחודשים האחרונים "7 המופלאות" (אלפאבית, אמזון, אפל, מטא, מיקרוסופט, אנבידיה וטסלה) היו חלק כמעט מכל תיק השקעות, אבל כעת נראה שהמגמה מתחילה להשתנות, ושלושה משקיעי על - ביל אקמן, סטנלי דרוקנמילר ו-וורן באפט - החליטו לצמצם את ההחזקות שלהם ולרכוש מניות אחרות. 

1 ביל אקמן נפרד מגוגל

עם יותר מ-1.4 מיליון עוקבים ברשת X, אקמן נחשב לסלב בקהילת המשקיעים, הוא עומד בראש קרן הגידור פרשינג סקוור לה נכסים בשווי של יותר מ-10 מיליארד דולר והשיאה 180% בחמש השנים האחרונות. אקמן ידוע כמשקיע אקטיביסט, אחד שדוחק בהנהלות החברות בהן הוא משקיע לבצע שינויים. 

אחד המאפיינים של קרן הגידור של אקמן הוא מיעוט של השקעות בהרבה כסף, 12 מניות בלבד שהיא מחזיקה בהן שנים רבות. בקרן מחפשים חברות איכותיות וגדולות שמייצרות תזרים מזומנים שנה אחר שנה וצפויות לעשות כך בעתיד. 37% מהכסף של פרשינג סקוור מושקע בשתיים, גוגל וצ'יפולטה. 

ביל אקמן דרך חברת הגידור שלו מכר ממניותיו באלפאבית (גוגל)  למרות שזו ההשקעה הגדולה שלו (ועדיין) עליה השיא רווח של יותר 100%. אפשר שאקמן צפה את הבאות, המכירה התרחשה ברבעון השני. כמה שבועות אחר כך, גוגל ירדה בחדות לאחר הדוח הרבעוני שלה. הוא גם מכר מניות בהילטון הולדינגס , בקנדיאן פסיפיק ריילווי  וברשת המסעדות המקסיקנית צ'יפוטלה מקסיקן גריל .

אקמן רכש לראשונה מניות בציפולטה לפני שמונה שנים לאחר שצנחה ב-50% באותה שנה. עד תחילתה השנה זו היתה ההחזקה הגדולה של אקמן, אז הוא הקטין את ההחזקה בכרבע, וכרגע יש לו 29 מיליון מניות בחברה בשווי של 1.5 מיליארד דולר שהם כ-15% מסך הנכסים של הקרן. לנוכח ההצלחה הפיננסית של צ'יפולטה, המכירה הפתיעה רבים. אקמן לא ציין את הסיבה למכירה, יש שמעריכים שהיא הייתה מחירה הגבוה של המניה. לפני כמה ימים צנחה מניית החברה ב-11% לאחר שמנכ"ל החברה בריאן ניקול עזב במפתיע לטובת ניהולה של סטרבאקס. 

מנגד רכש אקמן מניות בחברת ניהול הנכסים ברוקפילד אסט מנג'מנט . וענקית בגדי הספורט נייקי . לפרשינג יש כעת 3 מיליון מניות של נייקי בשווי של 240 מיליון דולר, 2% מנכסי הקרן. 

למרות שאקמן לא סיפק סיבה לרכישת נייקי, אפשר לשער שאקמן ראה את מניית נייקי מאבדת 50% מערכה בשנים האחרונות. ההכנסות לא צמחו בשנה הפיסקלית שהסתיימה במאי, אך הרווח צמח ב-15%. אקמן מאמין כנראה שאפשר לשפר את תוצאות החברה שנסחרת במכפיל נמוך יחסית של 22 על הרווח העתידי. 

בתוך כך, תחילת החודש נחל אקמן אכזבה. אקמן קיווה להנפיק קרן סגורה חדשה במחיר של 50 דולר למניה ולגייס דרכה 25 מיליארד דולר. אך מחוסר ביקוש, ההנפקה נדחתה למועד לא ידוע בינתיים. 

2 סטנלי דרוקנמילר נפרד מאנבידיה

בראיון ל-CNBC אמר פעם המשקיע סטנלי דרוקנמילר שהדבר הראשון ששמע כשנכנס לשוק ההון היה: "שוורים עושים כסף, דובים עושים כסף, אבל חזירים נשחתים". אבל לאחר הניסיון שצבר כשניהל את קרן הגידור של ג'ורג סורוס הוא אמר: "סורוס לימד אותי כשיש לך שכנוע פנימי עמוק לגבי מניה כלשהי, תפוס אותה בצוואר, דרוש אומץ להיות חזיר". 

דרוקנמילר ניהל את הקרן של סורוס, קוונטום בין 1988-2000 והעסקה הגדולה והמפורסמת שלהם נעשתה ב-1992 על הליש"ט. "הם שברו את הבנק של בריטניה", היתה אחת הכותרות, השניים גרפו מיליארד דולר ביום אחד כשהימרו נגד הליש"ט. 

דרוקנמילר מנהל כיום פמילי אופיס דרכו הוא משקיע. במאי האחרון הקטין דרוקנמילר את החזקתו באנבידיה  ב-4% או ב-160 מיליון דולר, לאחרונה הוא מכר 1.5 מיליון מניות נוספות שמהוות 90% מהחזקתו בחברה. בנוסף הקטין דרקונמילר את ההחזקות שלו באפל  ובמיקרוסופט  וחיסל לחלוטין את אחזקתו במטא לעומת זאת רכש לאחרונה מניות בקרן השקעות נדל"ן (Mid-America Apartment Communities) בשווי של 90 מיליון דולר וביצרנית הסיגריות פיליפ מוריס .

מוקדם יותר החודש הוסיף הבנק גולדמן סאקס את ענקית הטבק לרשימת המומלצות שלו, עם מחיר יעד של 126 דולר למניה, בגולדמן סאקס מאמינים בחברה ומציינים את החדשנות שלה בשוק הסיגריות האלטרנטיביות, ללא ניקוטין. 

השקעות חדשות נוספות של דרוקנמילר הן אדובי  וחברת הפינטק הדרום אמריקאית MercadoLibre, הוא השקיע 20 מיליון דולר ו-60 מיליון בהתאמה. 

וורן באפט נפרד מאפל

מניית אולטה ביוטי י זינקה ב-3% נוספים לאחר שיום קודם טיפסה ב-11%. המניה של רשת מכוני היופי קיבלה רוח גבית לאחר שנודע שברקשייר האת"ווי , שמנוהלת על ידי המשקיע האגדי וורן באפט, רכשה לאחרונה כ-700 אלף מניות בחברה בשווי של כ-260 מיליון דולר. באפט רכש אותה בזול לאחר שהשילה 33% מתחילת השנה והיא נסחרה במכפיל רווח עתידי של 13.אנליסט בלופ קפיטל טוען שיש בה כמה דברים שבאפט מחפש בהשקעה - "יש לה מודל עסקי מעולה, אין לה חובות, היא מייצרת תזרים מזומנים ענקי, יש לה תוכנית רכישה עצמית של מניות ואני צופה שתתחיל לחלק דיבידנד השנה".

אבל לא רק אולטא ביוטי. באפט והצוות שלו בברקשייר האת'וויי ביצעו כמה וכמה שינויים בתיק ההשקעות שלהם. לאחרונה דומה שבאפט מפזר את תיק ההשקעות שלו. הדיווחים האחרונים לבורסה של ניו יורק חשפו מספר רכישות חדשות, חלקן אף גדולות, וגם מכירות מפתיעות.

לאחרונה הוא הגדיל את החזקתו ב-Sirius XM והקטין בהרבה את הפוזיציה שלו באפל. מנגד באפט גם מפזר השקעות לשווקים חדשים - השקעותיו החדשות, מלבד אולטה הן בחברת התעופה והחלל הייקו 

באפט רכש מיליון מניות בהייקו (בשווי של 230 מיליון דולר), לא הרבה. אבל אם ההיסטוריה של באפט מלמדת משהו עליו, הוא יוסיף וירכוש מניות שלהן. כך, למשל, יש לזכור את הרכישות האגרסיביות שלו של מניות Sirius XM, חברת שירותי הרדיו דרך הלווין בה הגדיל בתוך שנה את החזקתו מ-37 מיליון מניות ל-132 מיליון מניות לסך של400 מיליון דולר למרות שהמניה הגיע לשפל של 12 שנה ומתחילת השנה השילה 40%. הוא גם הגדיל את השקעותיו באוקסידנטל פטרוליום , ליברטי מדיה ובחברת הביטוח צ'אב .

את רוב ההשקעות שלו הוא מחזיק באפט לזמן ארוך, תנועות של מניה לכאן או לכאן לא גורמות לו לבצע מהלכים נמהרים. הנה כמה מהן שהולכות איתו שנים רבות - קוקה קולה , בנק אוף אמריקה ,  אמריקן אקספרס  וסיטיגרופ 

באפט גם יודע להיפרד, אם חייבים כמובן: הפרידה הכי מדוברת היא המכירה הגדולה של מניות אפל . לאחרונה חתך באפט בחצי את השקעותיו בחברה והוא מחזיק עתה 400 מיליון מניות בה. למרות שאפל היא עדיין ההחזקה הגדולה שלו, רבים מפרשים את הפעולה כזהירות בה נוקט באפט כלפי אחת ההחזקות האייקוניות שלו. הזהירות הזאת עלתה לו 6 מיליארד דולר מסתבר, מניית אפל עלתה מתחילת הרבעון השלישי ב-7.5%. גם החזקותיו בשברון וקפיטל וואן פייננשל  נחתכו.

עוד שתיים מהפרידות המדוברות לאחרונה הן חברות פרמאונט גלובל  וסנואופלייק . במקרה של פארמאונט הוא הודה בטעותו ואף הפסיד על ההשקעה, מחזה נדיר כשלעצמו. בסנואופלייק הוא פשוט התחרט והשקפותיו על הצמיחה האפשרית של החברה השתנו.

בסך הכל יש בתיק של ברקשייר כ-50 חברות, שוויון המצטבר הוא כ-300 מיליארד דולר. לברקשייר קופת המזומנים ושווה ערך מזומנים בשווי של 280 מיליארד מהם 230 מיליארד באג"ח ממשלתיות לטווח קצר (T-Bill). באפט לפי כמה אנליסטים, "הולך כעת, בתקופה של אי וודאות, על בטוח".

מאז 1965 עת החל באפט לנהל את ברקשייר, השיאה החברה תשואה שנתית כפולה מזו של S&P 500, אם עושים חשבון מקבלים תשואה של 5.3% מיליון עד כה.