האם המקלט לתנודתיות בתיק ההשקעות נמצא באירופה?

המלחמה המתמשכת בישראל הביאה משקיעים רבים לפנות למדד S&P 500, הידוע בתנודתיות שלו • ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ של בנק לאומי, סבור כי מי שרוצה לאזן בין השוק הישראלי החרדתי לשוק האמריקאי התזזיתי, יכול לשקול כניסה להשקעה "רגועה" יותר באירופה • שאלת השבוע

ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בבנק לאומי, עונה על שאלת השבוע

הציבור הדרוך לנוכח ההתפתחויות במלחמה בארץ מוצא עצמו לא אחת מחפש פתרונות רגועים יותר להשקעות שלו. מבט על תשואת מדדי הבורסה המקומית מתחילת השנה מלמד כי מדד הדגל המקומי (ת"א 35) עלה בכ־9%, אך הנתון הזה לא מספר את התזזית והחרדה לנוכח אפשרות של עימות צבאי רחב עם לבנון ואיראן. כדי לאזן את הסיכונים בתיק ההשקעות, לא מעט משקיעים בארץ פנו בשנה האחרונה למדד האמריקאי S&P 500. זה היה צעד מוצלח, שכן מתחילת השנה עלה המדד ב־17%, אך לאחרונה החל "לקרטע" על רקע צפי להורדת ריבית בארה"ב בשל חשש שתיכנס למיתון.

שאלת השבוע | לאיזו רמה תרד ריבית בנק ישראל עד סוף השנה?
שאלת השבוע | כולם מדברים על S&P 500. האם זה המדד שכל משקיע צריך?

ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בבנק לאומי, סבור כי מי שרוצה לאזן בין החשיפה לשוק הישראלי החרדתי לשוק המניות האמריקאי, הנחשב לתנודתי יותר, יכול לשקול כניסה להשקעה "רגועה" יותר באירופה. לדבריו, "שוק המניות האירופי מאפשר חשיפה לסקטורים שפחות מיוצגים במדדים כמו S&P 500. במדד האמריקאי יש חשיפה גבוהה לסקטור הטכנולוגיה ושירותי תקשורת, המהווים כ־40% ממנו. באירופה התמונה שונה לגמרי".

השוק האירופי מושפע מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, אך עדיין מצליח לייצר תשואות סבירות. כך, מדד יורוסטוקס 50 - שכולל את 50 החברות הציבוריות הגדולות מ־11 מדינות באירופה - עלה ב־7% מתחילת השנה וב־15% בשנה החולפת. אלה אמנם נתונים מעט נמוכים מאלה של תל אביב, אך הם עשויים להציע מפלט רגוע יותר לכספי המשקיעים.

ממתן את התנודתיות

סיבה נוספת לשקול חשיפה מוגדלת לאירופה, אומר אורגד, היא בכדי "למתן קצת את התנודה בתיק ההשקעות. רמת התמחור ההתחלתית של המניות באירופה מול ארה"ב יותר נמוכה כיום. כך למשל מדד יורוסטוקס 600 נסחר במכפיל רווח לשנה הבאה של 13, ומדד יורוסטוקס 50 במכפיל רווח 12. אלו נתונים שנמוכים מהמדדים האמריקאים (מכפילים של יותר מ־20, ח"ש). זה לא מפתיע, משום שהסקטורים הבולטים בשוק האירופי מתאפיינים בפרופיל רווחיות נמוך יותר. היתרון הוא שהם מעניקים סוג של תנודתיות יותר נמוכה למשקיעים".

לצד המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, ואי־יציבות פוליטית במדינות שונות באירופה, אורגד מציין סכנות נוספות המגיעות מהיבשת: "יש את העניין הדמוגרפי. אלה מדינות עם שיעורי ילודה לא חיוביים שמאופיינות בהליכי הזדקנות של האוכלוסייה. בדרך כלל רואים גם הגירה משכילה יחסית לארה"ב, בעוד שלאירופה זורמים בעיקר פליטים. כל אלה מסבירים את התמחור הנמוך יחסית של שוק המניות האירופי ביחס לאמריקני".

ומה מציעים מדדי המניות האירופיים? לדברי אורגד, "נראה שם חשיפה מוגברת לחברות פיננסים, תעשייה וצריכה מחזורית". לצד אלו ישנם גם סקטורים נוספים: "סקטור הביטחון עשוי לצמוח על רקע גידול ניכר בתקציבי הביטחון במדינות באירופה. זה המקום הכי חם ששם רואים גידול משמעותי, וזה נובע מהזנחה ארוכה שהייתה באותם תקציבים".

סקטור נוסף הוא סקטור הנדל"ן, שלדברי אורגד עשוי ליהנות מרוח גבית כשסביבת הריבית מתחילה לרדת. "בגרמניה יש חברת ענק בתחום הנדל"ן המניב בשם VONOVIA", אומר אורגד. החברה המדוברת משכנת בדירות שהיא משכירה כמיליון בני אדם והיא נסחרת בשווי שוק של 24 מיליארד אירו. בחמש השנים האחרונות נחתכה המניה שלה ביותר משליש (-35%), אך בשנה האחרונה כבר התאוששה ועלתה ב־49%. לדעת אורגד עשויה להיות הזדמנות בחשיפה למניה שלה.

השקעה בקוסמטיקה ואופנה

סקטור שלישי שעשוי לעניין לדעת אורגד הוא סקטור הצריכה המחזורית. "באירופה, חברת מותגי היוקרה של לואי ויטון (חברת LVMH) עשויה לעניין. החברה סבלה מסנטימנט שלילי לאחרונה אשר הביא את רמת התמחור במניה למעניינת בראייה ארוכת־טווח. חברות צריכה מחזורית אחרות הן חברת המשקאות הבריטית דיאג'ו (משווקת משקאות כמו ג'וני ווקר או בייליס, ח"ש); וחברת הקוסמטיקה הצרפתית לוריאל".

אורגד אומר כי חברות הצריכה עברו שנתיים קשות, בין היתר בשל הריבית הגבוהה שהכבידה מאוד על הצרכנים, והבעיות בשרשרת האספקה העולמית. אולם לדבריו, המצב הזה משתנה. "הורדות הריבית, לצד תמחורים נמוכים מהממוצע ההיסטורי של המניות בתחום הזה, יכולים להוליד מהלך עליות שערים".

*** גילוי מלא: שאלת השבוע הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו של כל אדם