חיזבאללה | ראיון

"חיזבאללה הושפל, סביר שינסה שוב להוציא התקפות על יעדים אסטרטגיים"

ימי הקרב האחרונים בצפון ומתקפת המנע של צה"ל נגד חיזבאללה מגבירים את המתיחות ואת החשש מפני הסלמה למלחמה אזורית • בשיחה עם הילה חדד-חמלניק, מהנדסת אווירונאוטיקה ושותפה בפיתוח של כיפת ברזל, היא מתארת כיצד נראית המוכנות של מערך ההגנה האווירית למתקפות מסיביות ומעריכה מה יקרה בהמשך

הילה חדד חמלניק / צילום: רמי זרנגר
הילה חדד חמלניק / צילום: רמי זרנגר

מתקפת המנע הצה"לית נגד חיזבאללה מעלה את הכוננות בכל רחבי הארץ, במיוחד בקרב אנשי ההגנה האווירית. כולנו תוהים, האם ישראל מסוגלת להדוף מתקפות מסיביות של טילים וכטב"מים של חיזבאללה ובנות בריתה? והאם אנו צפויים לראות אבידות רבות בנפש וברכוש?

השבוע בתעשיות הביטחוניות | הכטב"ם המתאבד החדש של איראן, והפיתוח הישראלי שיכול להגן מפניו
איך יגיב השוק לעסקה ומה יקרה אם ישראל תיגרר למלחמה אזורית?

כדי לנסות להבין את המצב לאשורו, דיברנו בקצרה עם הילה חדד-חמלניק, מהנדסת חלל ואווירונאוטיקה, שותפה בפיתוח של כיפת ברזל ומנכ"לית משרד החדשנות והמדע לשעבר.

בפעם הקודמת שדיברנו, לאחר המתקפה האיראנית, אמרת שלא הופתעת מהצלחת מערך ההגנה האווירית וכי המערכת צפויה להשיג מעל 90% הצלחה. האם גם כעת, נוכח איומי חיזבאללה, היא ערוכה לאחוזי הצלחה כאלה?
"גם כשדיברנו בפעם הקודמת על מוכנות ההגנה האווירית של ישראל, כמובן שזה היה נכון והתייחס גם לאיום של ארגון הטרור חיזבאללה. ראינו לאורך התקופה האחרונה שדווקא מול חיזבאללה, יש הצלחות לא מעטות. ראינו מאז תחילת המלחמה שדווקא ההתמודדות עם מל"טים קטנים היא יותר בעייתית לחיל האוויר. לאט לאט, הוא מוצא להם פתרונות - אבל בהחלט, ההגנה האווירית תוכננה כדי להתמודד עם ההיקפים והסוגים של החימושים שיש ברשות חיזבאללה".

מה זה אומר שחיזבאללה ניסה לתקוף מתקנים רגישים כל כך?
"זה היה ברור שחיזבאללה יפעיל, או ינסה להפעיל, כוח משמעותי. חיזבאללה ניסה לייצר משוואה של מתקפה על אתרים אסטרטגיים, צבאיים ומדינתיים אל מול מתקפות שהם חוטפים שם, ואלה המתקנים האסטרטגיים הברורים של מדינת ישראל".

מערך ההגנה האווירית יודע להגן בצורה טובה על המתקנים הרגישים האלה?
"מערך ההגנה, מן הסתם, יודע לפרוס את ההגנה המיטבית ולהתכונן כדי להגן עליהם; כמו שראינו עכשיו, הוא גם נערך למתקפת מנע, כי התקפה מהסוג הזה, עם הרקטות האלה, על־ידי חיזבאללה, דורשת מהלך שההיערכות שלו הוא הרבה יותר ארוכה ומורכבת ממה שאנחנו מכירים עד כה. לכן, ניתן לזהות אותה, כמובן, הודות לשילוב מודיעין טוב שיש לצבא באזור הזה. אבל גם אם הרקטות היו יוצאות, מערך ההגנה האווירית היה יודע להתמודד איתן".

מה לדעתך חיזבאללה יעשה עכשיו?
"להערכתי, בגלל ההיערכות בתקופה האחרונה ובגלל ההשפלה לאחר חיסול הרמטכ"ל שלהם, הם ינסו שוב להוציא התקפות על מטרות איכות, לעבר יעדים אסטרטגיים או מרובי־אוכלוסייה. צה"ל נערך בהתאם, מערך ההגנה הגנה פרוש בהתאם לאיום מהסוג הזה בצורה מיטבית. אני חושבת שאנחנו ערוכים טוב, ולגבי מה שלא יצליחו לעצור, אני בטוחה שהציבור ינהג באחריות, כך שלא יהיו נפגעים רבים בנפש, אולי רק נזק ברכוש. מה גם, שראינו שהאיום הרקטי מהדרום הצטמצם באופן מאוד מאוד משמעותי, וכך ההגנה האווירית פורשת את הכוחות בהתאם. אני לא חושבת שנראה שינויים דרמטיים, למרות ששוב, כל יום מבוצעת הערכת מצב והכוחות נעים בהתאם".

האם כיפת ברזל יכולה להתמודד עם היקפי הרקטות שיש לחיזבאללה?
"לא מדובר רק על כיפת ברזל. מדובר במערך שלם של מספר שכבות - כיפת ברזל, קלע דוד, חץ 2, חץ 3, יירוטים על־ידי מטוסים וכמובן ממ"דים וכו'. המערך מייצר רשת שהיא מאוד מאוד צפופה, וגם אם אחד מפספס אז יש עוד הזדמנות ועוד הזדמנות. זה מה שמאפשר להגיע להצלחה באחוזים כל כך גבוהים. לכן, כיפת ברזל היא בהגדרה חלק מהמערך שמיירט רקטות, בשכבה התחתונה".