שופטי בג"ץ ללוין: לא הגעת להסכמות, יש לבחור נשיא לעליון תוך ימים

מ"מ נשיא העליון, השופט עוזי פוגלמן, דחה אמש את הצעתו של שר המשפטים יריב לוין למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה • כעת, שופטי בג"ץ מודיעים ללוין כי אם לא יכנס בימים הקרובים את הוועדה לבחירת שופטים, בכוונתם לפסוק בעתירה נגדו כבר בתחילת ספטמבר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

אחרי שממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, דחה אמש (ב') את הצעתו של שר המשפטים יריב לוין למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה, שופטי בג"ץ סותמים את הגולל על יוזמת לוין ומודיעים כי אם לא יכנס בימים הקרובים את הוועדה לבחירת שופטים, בכוונתם לפסוק בעתירה נגדו כבר בתחילת ספטמבר. 

לוין הציע למנות את אלרון לנשיא העליון לשנה; פוגלמן מתנגד
לוין לבג"ץ: התערבות בבחירת נשיא העליון היא רפורמה בשיטת בחירת השופטים

בהחלטה שפרסמו הבוקר (ג') השופטים יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין, הם קובעים כי לנוכח הכישלון להגיע להסכמות על המינויים לעליון, על שר המשפטים לכנס בהקדם את הוועדה לבחירת שופטים כדי למנות נשיא ושופטים חדשים לבית המשפט העליון.

שופטי בג"ץ אף עומדים על כך שמנגנון המינוי הוא זה הקבוע בחוק: רוב רגיל לנשיא העליון (כלומר, 5 מתוך 9 חברי הוועדה) ורוב מיוחד למינוי שופטים (7 מתוך 9 חברים).

בפועל, המשמעות היא שהמחנה הליברלי בוועדה, המורכב מנציגות השופטים, לשכת עורכי הדין ונציגת האופוזיציה, ואשר מחזיק ברוב בוועדה, יוכל לאשר את מינויו של השופט יצחק עמית לנשיא העליון בהתאם לשיטת הסניוריטי. 

עקיצה ללוין 

שופטי בג"ץ מזכירים ללוין כי הם עיכבו לתקופה משמעותית את ההכרעה בעתירת התנועה לאיכות השלטון שדרשה משר המשפטים לבחור נשיא ושופטים חדשים לעליון, וזאת על-מנת לאפשר לו להגיע להסכמות; ואולם עם כישלון המגעים שעליו בישרו אמש לוין ופוגלמן, השופטים מצפים כעת כי שר המשפטים יכנס בהקדם את הוועדה לבחירת שופטים לצורך המינויים.

שלושת השופטים אף משגרים עקיצה כלפי שר המשפטים. "מתוך כבוד לשר הממונה על מערכת המשפט, וביודענו כי ערכי שלטון החוק וטובת מערכת המשפט הישראלית עומדים לנגד עיניו, אנו מביעים תקווה כי הוא יפעל בימים הקרובים להניע את מנגנון קבלת ההחלטות הנ"ל", כותבים השופטים.

אחרי שבדיון שהתקיים בעתירה בחודש יולי עודדו השופטים את הצדדים להגיע להסכמות, והשופט שטיין אף התבטא כי "פשרה רעה עדיפה על פני פסק דין טוב", החלטתם מהבוקר מסמנת כי בג"ץ אינו מוכן עוד להמתין להסכמות שאינן מגיעות, ודורש כעת מלוין למנות נשיא קבוע ושופטים חדשים לבית המשפט העליון.