החל ממחר: שביתה של המנופאים בישראל

שמונה מכרזי רשות מקרקעי ישראל שווקו השבוע בהצלחה, רובם המכריע מכרזים לבניית שטחי מגורים, ביישובי הפריפריה • החל ממחר יפתחו המנופאים בשביתה כללית • והרשות להתחדשות עירונית מפרסמת הנחיות לתשלום למארגנים • חדשות השבוע בנדל"ן

אום אל פחם / צילום: יאסר ואקד
אום אל פחם / צילום: יאסר ואקד

שביתה
החל ממחר: שביתה של המנופאים בישראל

מחר (ה') יפתחו המנופאים בשביתה כללית, זאת בהמשך לסכסוך עבודה שהוכרז בענף לפני כשלושה שבועות, כך עדכנו ההסתדרות וועד המנופאים. הרקע לסכסוך הנו מו"מ לחידוש נספח ההסכם הקיבוצי משנת 2017, לכ-2,000 העובדים בענף לקביעת מנגנונים לעיגון ואכיפת הוראות בטיחות באתרים על ידי חברות כוח אדם ושיפור תנאי שכרם ועבודתם. 

בדיקת גלובס | "הכניס להלם את כל השוק": מחירי השכירות בצפון מזנקים, במיוחד בערים האלה
כך הופכים המבצעים של הקבלנים לעלייה בסיכון האשראי של חברות הנדל"ן

המנופאים וההסתדרות מבקשים למצוא מנגנונים לאכיפת הוראות בטיחות שישמרו על חיי המנופאים. "הוראות שמטרתן למנוע בין היתר - אי-הקפדה על רישיונות של מנופאים שעברו הכשרה, העלאת מנופאים ללא רישיונות למנופים תוך כדי התעלמות מהוראות הבטיחות, אי שיפור בתנאי העבודה ובשעות העבודה הרבות שמעסיקים את המנופאים, איומים על מנופאים שיפעלו בניגוד להוראות הבטיחות תוך כדי איום בפיטוריהם. בתוך כך קוראת ההסתדרות לשיפור תנאי השכר והפשרות הסוציאליות", נמסר בהודעת ההסתדרות. 

יו"ר ועד המנופאים הארצי, רועי ויינשטיין, מסר: "לאורך השנים בטיחותנו ושכרנו נשחקו בעקבות סחבת מתמשכת במו"מ ושלל תירוצים מצד התאחדות הקבלנים. לא עצרנו בימי קורונה, בימי התאוששות כלכלית ואף בימי מלחמה תחת ירי טילים וסכנה ממשית. אני קורא להתאחדות בוני הארץ לקחת את רווחתנו וביטחוננו באותה רצינות שהם מבקשים מאיתנו להמשיך לעבוד". 

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הוסיף: "על התאחדות הקבלנים להתעשת ולהיכנס בהקדם למו"מ לטובת קביעת מנגנונים לשמירה על חייהם של עובדי הענף ולשיפור שכרם ותנאי העסקתם". 

מהתאחדות בוני הארץ נמסר בתגובה: "תוכן הפניות של נציגי המנופאים, שלפיהן לא הסכמנו לקדם פעולות בנושא הבטיחות איננו נכון בעליל. מדובר בניסיון של הוועד להביא לתוספות שכר בכסות של דרישות בטיחות. בזמן שהענף מתמודד עם השלכות מלחמת חרבות ברזל ראוי היה כי נציגי המנופאים לא היו פוגעים בענף ממנו הם מתפרנסים ובמאות אלפי ישראלים". 

מכרזים
כ־2,600 יח"ד שווקו השבוע - במחירים נמוכים על הקרקע 

שמונה מכרזי רשות מקרקעי ישראל שווקו השבוע בהצלחה, רובם המכריע הם מכרזים לבניית שטחי מגורים, ביישובי הפריפריה. המכרזים המוצלחים בסבב זה מאפשרים בניית 2,596 יחידות דיור, ומשקפים סכום הצעות של כ־414 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח, קרי כמעט חצי מיליארד שקל שיזרמו לקופת המדינה, אך סכום זה מבטא - כמו במכרזים רבים אחרים ששווקו השנה - תמחור נמוך למדי שמעניקים היזמים לקרקעות. 

המכרז הגדול ביותר ששווק השבוע הוא מכרז ל־1,515 יחידות דיור באום אל פחם, במסלול מחיר מטרה - מכרז שנכשל לגמרי בתחילת השנה ולאחר שפורסם מחדש עם הטבות גדולות ליזמים שווקו בהצלחה שבעה מתוך תשעת המגרשים בו, עם 1,239 יחידות דיור. הסכום הכולל של הזכיות הוא כ־25 מיליון שקל, והיזמים שיקפו בו מחירים ממוצעים של עד כמה עשרות אלפי שקלים בלבד על קרקע לכל יח"ד. אחד המגרשים מבטא מחיר ממוצע של כ־7,500 שקלים קרקע לכל יח"ד. הזוכות הן חברת מגדלי אירופה יזמות והשקעות (שזכתה בשלושה מגרשים לבניית 790 יח"ד), בוני אמריקה, א. רום בילדינג, גזית נדל"ן ור.ח.מ.ה נכסים. 

מכרז גדול נוסף נסגר בקריית אתא, עבור 868 יחידות דיור. מדובר על עוד קרקע המשווקת במסגרת תוכנית תמ"ל 1024 ו־1025, המתוכננות להוסיף לעיר 15,013 יחידות דיור חדשות. המכרז שנסגר השבוע שווק בסכום של 212 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח, וההצעות משקפות מחיר של כ־105 אלף שקל ממוצע על קרקע לכל יח"ד. הזוכות הן ספייס בניה ויזמות ואפי קפיטל נדל"ן, וכן מולדת בקרית עקרון, א.נ. אדלשטיין ולי-אל א.ל יוזמה והשקעות שזכו יחד במגרש אחד. 

בערד זכתה חברת מגידו במכרז להקמת 360 יחידות דיור, תמורת כ־38 מיליון שקל, נמוך רק בכ־400 אלף שקל מהשומה שנקבעה לקרקע. מחיר המינימום למגרש היה כ־3.5 מיליון שקל, והמציע השני במכרז הגיש הצעה של 8 מיליון שקל בלבד. חברת אאורה, החברה האם של מגידו, פרסמה הודעה לבורסה על הזכייה ושם כתבה כי "החברה סבורה שעקב גודל הקרקע העצום והניצול הנמוך של שטחי הבנייה, יהיה ניתן להשביח את הקרקע ולהגדיל את זכויות הבנייה באופן משמעותי". 

בגבעת שמואל נכשל מכרז עבור 66 יחידות דיור - היחיד שנכשל השבוע במלואו - בשל "הצעות לא בטווח", לשון אתר רמ"י. 

מכרז נוסף נסגר בהצלחה בבת חפר, על אף המתיחות והאירועים הביטחוניים באזור בעת האחרונה. זהו מכרז לארבעה בתים צמודי קרקע ביישוב, ששווק בטווח מחירים של 900 אלף עד כמיליון שקל לכל יחידת דיור. 21 מציעים הגישו הצעות למכרז. 

התחדשות עירונית
5,000 שקל לדירה: הרשות להתחדשות עירונית מפרסמת הנחיות לתשלום למארגנים 

הרשות להתחדשות עירונית פרסמה השבוע תעריף מומלץ לתשלום למארגנים של מיזמי התחדשות עירונית. ברשות מסרו כי מטרתם ליידע את התושבים בעלויות הסבירות של שירותים אלו, וכן "להטמיע עלויות אלה בתחשיבים המהווים בסיס לאישור התכניות במוסד התכנון".  

התעריפים למארגנים מתייחסים למידת המעורבות והאחריות של המארגנים בפרויקטים ותלויים בגודל הפרויקטים: 
● בפרויקטים שהמארגן מלווה עד לבחירת היזם, טווח השכר יהיה 12,000-5,000 שקל לדירה. 
● כאשר שירותי המארגן כוללים גם הליך תחרותי לבחירת היזם במכרז, טווח השכר יהיה 15,000-8,000 שקל. 
● כאשר המארגן מלווה את הדיירים עד לקבלת הדירה החדשה, טווח השכר יהיה 16,000-24,000 שקל. 
● כאשר המארגן פועל לקידום התכנון ומלווה את הדיירים עד לקבלת הדירה החדשה, טווח השכר יהיה 30,000-25,000 שקל לדירה, בתוספת עלויות התכנון. 

התעריפים המומלצים הם ביחס לפרויקטים בסדר גודל של כ-80 יחידות דיור קיימות, כאשר המלצת הרשות היא להקטין או להגדיל את התעריפים בהתאם לכמות יחידות הדיור. בפרויקט בו יש יותר מ-80 יחידות דיור התעריף לדירה ירד ובפרויקט בו יש פחות מ-80 יחידות דיור התעריף לדירה יעלה.