פחות המרות מט"ח ותוספות שכר חתכו את הרווח הנקי של דואר ישראל ב-68%

דואר ישראל שהופרט ונמכר לקבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל, מציג עלייה בהכנסות לצד שחיקה חדה ברווח התפעולי והנקי • בין הסיבות לפגיעה ברווחיות היו המלחמה, מאידך הריבית הגבוהה במשק סייעה להכנסות

סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock
סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock

הדוחות הכספיים של דואר ישראל לרבעון השני של השנה מלמדים על עלייה בהכנסות, אך בשורה התחתונה נחתך הרווח הנקי בשיעור חד. מדובר בדוחות הכספיים האחרונים ככל הנראה שיפרסם הדואר לציבור, שכן כיום הוא עדיין פועל תחת רשות החברות הממשלתיות, ובימים אלה מושלמת הפרטתו ומכירתו לידי קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל שרכשה אותו מהמדינה בחודש מאי

הרווח התפעולי של שטראוס נפגע בשל עליית מחירי הקקאו בעולם
קרפור עדיין מסבה הפסדים לאלקטרה צריכה למרות שיפור תפעולי; המשקיעים התאכזבו

מה שהשפיע לשלילה על רווחיות דואר ישראל ברבעון השני של 2024, היו בעיקר השלכות המלחמה. פחות ישראלים טסו לחו"ל ולכן המירו פחות מטבע חוץ (מט"ח) בסניפי הדואר, פעילות שנחשבת לרווחית עבורו. בנוסף, ירידה במספר הטיסות לישראל וממנה פגעה גם ברווחיות של משלוחי החבילות שהישראלים אוהבים להזמין, בדרך כלל מהמזרח הרחוק. 

דואר ישראל הופרט בחודש מאי האחרון ונמכר תמורת 461 מיליון שקל, ללא הכללת החוב, לקבוצה בראשות חברת מילגם של משפחת ויל, חברת הביטוח הפניקס ויבואנית הממתקים ליימן שליסל. ההכנסות של הדואר עלו ב-3.5% ברבעון השני והסתכמו ב-427 מיליון שקל, תחום השירותים הפיננסיים שכולל הכנסות מריבית רשם גידול של 6% בהכנסות שהסתכמו בכ-150 מיליון שקל. ההכנסות משירותי דואר ושירותי סחר עלו בקצת יותר מ-2.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 

הרווח הנקי נחתך ב-68%

הרווח התפעולי נחתך בשיעור של 57%, על רקע קיטון חד בהכנסות (הוצאות) אחרות. אלה הסתכמו ב-74 מיליון שקל, ירידה של 43% בסעיף זה ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ההבדל בסעיף זה נובע בשל ביצוע הפרשות חד פעמיות לפרישת עובדים שבוצעה ברבעון השני הזה. 

בשורה התחתונה נחתך הרווח הנקי ב-68% והוא הסתכם ב-48 מיליון שקל. על הנתון אפשר להסתכל בשתי דרכים. מצד אחד נפילה ברווחיות, מצד שני, טרם תוכניות ההבראה האגרסיביות שעלו למדינה מיליארדי שקלים, הפסיד הדואר מיליון שקל מדי יום. כך שעצם הרווחיות היא אקורד סיום חיובי מבחינת מדינת ישראל, שכבר לא תידרש לבצע הזרמות כספי ציבור בכדי להציל אותו. בדואר ישראל אמרו כי החברה שומרת על רווחיות עקבית מאז הרבעון הראשון של 2023. מבחינת הדואר, שם רואים ברבעון הזה, רגע לפני המעבר לבעלות פרטית, רבעון ״קו פרשת המים" בין חברה שנלחמה לשרוד, לחברה יציבה שנערכת לפריצת דרך.

זינוק דרמטי בעלות שכר עובדי הדואר

מה שעוד פגע בדואר ישראל והוביל לרישום רווחיות נמוכה, הייתה עלות השכר של עובדי הדואר שזינקה דרמטית. עלות השכר של עובדי הדואר גדלה במחצית הראשונה של השנה בתוספת של 100 מיליון שקל, שנובעת מהסכמי העבודה הסבוכים מול ועד העובדים שנחשב לאחד החזקים במדינה. 

לאחר תקופת הדוח, השלים דואר ישראל פירעון חוב למנהל הדואר הסיני, בשתי פעימות צמודות שמסתכמות בכ-170 מיליון שקל. בחודש אוגוסט שולם סכום של כ-130 מיליון שקל, והעברת תשלום נוסף של כ-40 מיליון שקלים נוספים תושלם בימים הקרובים. החזרים אלו משלימים את סגירת החוב של דואר ישראל לדואר סין, בהמשך להחזר של 100 מיליון שקל ב-2023. החזרת יתרת החוב כעת מבוססת על מקורות עצמאיים של החברה, מציאות שהתאפשרה כתוצאה משיפור משמעותי במדדים הפיננסיים בשנה האחרונה. 

דוד לרון, מנכ"ל דואר ישראל אמר כי "ההישגים יוצאי הדופן של דואר ישראל בולטים במיוחד על רקע תקופת המלחמה והשפעתה על המשק. תכנית ההבראה יושמה בהצלחה והתוצאות הן מעבר ליעדים שקבענו, בזכות העובדים המסורים ושיתוף הפעולה שבין ההנהלה ונציגות העובדים למען המטרה המשותפת. השיפור ביכולות ובשירות הביא לכניסת לקוחות חדשים ולגידול בהכנסות בכל מגזרי הפעילות. כולנו ב'דואר ישראל' מצפים לכניסה מהירה של הבעלים החדשים לחברה, ומחויבים להצעיד אותה לעידן חדש של צמיחה והתחדשות". 

מישאל וקנין, יו"ר דירקטוריון דואר ישראל הוסיף כי "התוצאות הן פרי מאמץ של אלפי עובדים מסורים, שביצעו מהפך בחברה שרק לפני שנתיים עמדה על סף פשיטת רגל. המהפכה בדואר ישראל מוכיחה שאפשר גם אחרת ועד כמה חיוני לנתק את הפוליטיקה מהשפעה על חברות ששייכות לציבור ותפקידן להעניק שירות לציבור".