ההפסד של רב בריח זינק פי 4. אז למה בחברה בכל זאת אופטימיים?

המחסור בכוח האדם בענף הבנייה הגדיל את ההפסד של רב בריח ברבעון השני של השנה, שהסתכם בכ-20 מיליון שקל • עם זאת, בחברה מדגישים כי בחודשיים האחרונים נרשמה התאוששות בפעילות העסקית לאור הפתיחה ההדרגתית של אתרי הבנייה

שמואל דונרשטיין, יו''ר ובעלים של חברת רב בריח / צילום: אייל טואג
שמואל דונרשטיין, יו''ר ובעלים של חברת רב בריח / צילום: אייל טואג

תוצאות חלשות במיוחד לחברת רב בריח  שבשליטת שמואל דונרשטיין (56.3%) גורמת לירידה של יותר מ-3% במחיר המניה לשווי שוק של 222 מיליון שקל בלבד. בכך משלימה החברה נפילה של כ-65% מאז שוויה בהנפקה באוגוסט 2021 שעמד על 625 מיליון שקל.

פחות המרות מט"ח ותוספות שכר חתכו את הרווח הנקי של דואר ישראל ב-68% 
הרווח התפעולי של שטראוס נפגע בשל עליית מחירי הקקאו בעולם 

החברה שמייצרת ומוכרת מוצרים לענף הבנייה והשיפוצים ומוכרת בזכות הדלתות שלה, מדווחת על נפילה של 10% במכירות ברבעון השני של שנת 2024 לסכום של 159.2 מיליון שקל. הרווח הגולמי צלל ב-45% לסכום של 17.4 מיליון שקל מכיוון שהמכירות קטנו מאוד אך עלות המכר ירדה רק ב-2.8%. במילים אחרות, החברה לא הצליחה לגלגל את מלוא היקף עליית מחירי חומרי הגלם והתובלה לציבור, על אף שהעלתה מחירים.

התוצאה היא שהחברה רשמה זינוק עצום בהפסד התפעולי לסכום של יותר מ-15 מיליון שקל. בשורה התחתונה הפסידה החברה ברבעון 20 מיליון שקל, פי 4 מאשר ברבעון המקביל בשנה שעברה.

המחסור בכוח האדם בענף הבנייה הוביל לגידול בהפסד

בחברה מסבירים שהסיבה לגידול בהפסד היא מלחמת חרבות ברזל, שהוביל למחסור בעובדים באתרי הבניה, ולכן התבטאה ב"עיכוב פרויקטים והאטת קצב בנייתם, ובירידה בביקושים".

ההפסדים הגדולים גם מתבטאים בכך שהגירעון בהון החוזר של החברה (עודף התחייבויות שוטפות על נכסים שוטפים) ממשיך לגדול והגיע ברבעון הנוכחי לכמעט 200 מיליון שקל.

בעקבות הקשיים בענף נאלצה לאחרונה רב בריח גם לפרוס מחדש חובות לבנקים בהיקף של 70 מיליון שקל לתקופה ארוכה יותר, במה שמהווה סוג של הסדר חוב מולם. במקביל, החברה גייסה אג"ח להמרה (שניתן להמיר למניות) בהיקף של 69.3 מיליון שקל, אף כי במקור תכננה לגייס 80 מיליון שקל. מטרת הגיוס הקטן יותר הייתה להימנע מדילול לבעל השליטה.

לאחר אותו הליך, סך החוב ארוך-הטווח של החברה, בהיקף של 192 מיליון שקל, יתפרס לתקופה שבין 7 ל-10 שנים, כאשר לרב-בריח תינתן תקופה של השהייה (גרייס) בפירעון קרן הלוואות ארוכות שנטלה לטווח של שנה.

במקביל, החברה מבצעת התייעלות תפעולית במטרה לאחד פעילויות במפעל החדש שהקימה באשקלון וצמצום בעלויות המטה, אך צמצום העליות הללו טרם בא לידי ביטוי משמעותי בדוחות ובחברה מציינים כי "תוכנית ההתייעלות העמוקה וחסכון במבנה העלויות, יבואו לידי ביטוי ברבעונים הבאים".

ברב בריח אופטימיים לגבי העתיד

עם זאת, ברב בריח מנסים להמשיך ולשדר אופטימיות באשר למחצית השניה של השנה. בהודעה למשקיעים שפרסמה החברה מציין שמואל דונרשטיין, בעל השליטה ומנכ"ל רב-בריח כי "בחודשיים האחרונים אנו מזהים התאוששות מסוימת בפעילות העסקית שלנו, הן במגזר הקבלני והן במגזר הפרטי. אם לא תהיה הסלמה במצב הבטחוני אנו צופים כי במחצית השנייה של השנה יירשם שיפור בהיקפי הפעילות שלנו לעומת המחצית הראשונה של השנה.

"מגמה זו מתגברת לאחרונה בעקבות קצב הולך וגדל של פתיחת אתרי בנייה ברחבי הארץ, הגדלה הדרגתית של כוח האדם בענף, וזאת לצד ביקושים למוצרי מיגון בצפון הארץ ולהתחלת הליכי בנייה במסגרת פרויקט התקומה בדרום הארץ. אנו עם הפנים קדימה, ואנו ערוכים היטב לתת מענה להתגברות הביקושים הצפויה, ביום שלאחר המלחמה, כאשר המשק ישוב לשגרה עסקית יציבה".